رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

آیا شهرری از تهران جدا می شود

خلیل آبادی : تهران در کنار خدماتی که به شهر ری داده ضایعات و عوارضش را نیز به این شهر منتقل کرده است

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهرستان ری درباره جدایی ری از تهران، از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون شوراهای مجلس برای بررسی طرح جدایی ری از تهران خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۰۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آیا شهرری از تهران جدا می شود

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه موضوع شهر ری و پیوستگی مدیریت شهری آن به تهران ظلم فاحش و اجحافی در حق مردم شهر ری است، گفت: «طبق اصل 100 قانون اساسی، هر شهری باید دارای شورا و شهرداری باشد و حتی روستا با 20 خانوار جمعیت نیز باید شورا داشته باشد اما اکنون می‌بینیم که هیچ شورایی به اندازه ری و تجریش پیوست شورای شهر دیگری نیست.»

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری افزود: «پیوستگی شهر ری به تهران اتفاقی است که قبل از انقلاب افتاده است و شهرداری تهران از سال‌های 55 و 56 به خیلی از مناطق اطراف تهران اشراف پیدا کرد. به عنوان مثال اسلامشهر، پاکدشت حتی تا کرج و گرمدره در نقشه پایتخت جزو حوزه شهرداری بوده و هر فعل و انفعلاتی باید زیر نظر شهرداری تهران می‌بود. البته اکنون موضوعیت این اتفاق از بین رفته است و حریم پایتخت تبدیل به شهرهای مستقل شده است و تنها چیزی که مانده شهر ری است.»

وی اضافه کرد: «در خود شهر ری، مناطق حسن آباد، کهریزک، باقرشهر و قیامدشت که جزو حوزه شهر ری هستند به شهر تبدیل شدند و شورای شهر دارند اما بخش مرکزی شهر هنوز مستقل نشده است. در واقع ری، مثل مادری است که ارث نمی‌برد اما بچه‌هایش همه صاحب ارث و میراث هستند. این در حالی است که اصل 100 قانون اساسی می‌گوید هر شهری باید شورا و شهرداری داشته باشد.

خلیل‌آبادی در ادامه همچنین به مصوبه سال 92 مجلس شورای شهر درباره پیوست ری و تجریش به شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: «در تاریخ 27 فروردین ماه سال 92 در مجلس شورای اسلامی، خلاف اصل 100 قانون اساسی، شهر ری و تجریش را به شهر تهران پیوست کرده است که این مساله در ایران سابقه ندارد و نمی‌دانم شورای نگهبان در آن زمان خواب بوده است یا نه.»

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: «ما حقوق شهروندی می‌خواهیم. تهران خدمات زیادی به شهر ری داده است اما ضایعات و عوارض تهران از جمله فاضلاب، پسماند، زندان، صنایع آلاینده و مزاحم را برای ری فرستاده است. حقوق شهروندی که قانون اساسی برای ما تعیین کرده است، نباید از ما دریغ کنند.»

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران از آنجا که مدیریت شهری تهران را به عهده دارند با جدایی ری از تهران مخالف هستند، گفت: « آنها مخالفند زیرا با جدایی ری از حوزه سرزمینی تهران کاسته می‌شود اما چون من ساکن شهر ری هستم و عِرق شهر ری را دارم، معتقدم حقوق شهروندی همه مناطق باید رعایت شود و ری هم یک شهرستان مستقل است و فرماندار ویژه دارد که پیوست آن به تهران مخالف صریح قانون اساسی است.»

خلیل‌آبادی خاطرنشان کرد: «همچنین در مجلس هم نمایندگان طرحی در زمینه جدایی ری دادند که 36 امضا برای آن جمع‌‌آوری شده است و به هیأت رئیسه مجلس رفته که هیأت رئیسه نیز به کمیسیون شوراها ارجاع داده و در این کمیسیون کمیته‌ای هم مشخص شده است تا راجع به حذف ری از تبصره ماده 12 نظر بدهد. ما نیز در حال رایزنی با این کمیته هستیم تا مردم شهر ری به حق خود برسند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا جدایی ری از تهران به انتخابات بعدی شوراهای شهر می‌رسد؟ گفت: «اگر در مجلس دهم بررسی شود، فکر می‌کنم به انتخابات بعدی برسد و افتخار بزرگی برای مجلس دهم خواهد بود چون اجحافی را تصحیح کرده است.»

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری درباره سرنوشت تقسیم‌بندی اموال شهرداری تهران در ری نیز گفت: «برای این موضوع در قانون پیش‌بینی خواهد شد، هر چند که تاکنون نیز بودجه شهرری هم در درآمدهای شهر تهران جریان داشته است از جمله اینکه عوارض پالایشگاه و صنایع شهر ری را می‌گیرند. اکنون عوارض‌‌هایی که تهران باید به شهر ری بدهد برای زباله، فاضلاب، دفن اموات، زندان و تیمارستان بدهد 50 برابر هزینه‌ای است که در شهر ری انجام شده است. نباید فراموش کرد که شهر ری برای تهران تسهیلات زیادی داشته است و عوارض شهرداری ملاک درآمد شهر نیست بلکه عوارض دارایی مهم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار