مهاجرت ۱۵ هزار قطعه درنای طناز و معمولی از سیبری به آذربایجان‌غربی

ارومیه (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار قطعه درنای طناز و معمولی از مبدا سیبری به مقصد آذربایجان‌غربی مهاجرت داشته باشند.

کد مطلب: ۹۶۰۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مهاجرت ۱۵ هزار قطعه درنای طناز و معمولی از سیبری به آذربایجان‌غربی

مهران نظری با بیان اینکه درناها هر ساله از اواسط شهریور تا اواخر مهر ماه از سیبری حرکت و به سمت تالاب‌های شمال آذربایجان‌غربی مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: در این مدت پیش‌بینی می‌شود این استان پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه درنای طناز و معمولی باشد.

وی با بیان اینکه درناها نخستین پرندگان مهاجری هستند که از سیبری به سمت آذربایجان‌غربی مهاجرت می‌کنند، افزود: این پرندگان که از نظر ظاهری شبیه لک‌لک بوده دارای گردن و پاهایی بلند و دمی کوتاه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه پرندگان مهاجر با تغذیه در تالاب‌ها، یونجه‌زارها و دشت‌های استان انرژی از دست رفته خود در طول سفر را دوباره بازمی‌یابند، ادامه داد: علاوه بر درناها، پرندگانی چون فلامینگو و اردک نیز به این استان مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه درناها در تالاب‌های پیراحمدکندی و ناور چالدران اقدام به جوجه‌آوری می‌کنند، تصریح کرد: این تالاب‌ها تنها زیستگاه‌های جوجه‌آوری درنا در سطح ایران هستند که با این شرایط باید گفت درناها پرنده مهاجر محسوب نمی‌شوند چرا که زادگاه آنها درواقع چالدران است.

نظری با بیان اینکه شکار در این دو تالاب مرزی ممنوع است، عنوان کرد: تالاب ناور با ۲۸۰ هکتار وسعت در فهرست تالاب‌های ثبت ملی شده آذربایجان‌غربی قرار دارد و مقدمات ثبت این تالاب در فهرست تالاب‌های بین‌المللی نیز در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار