توجه بیش از حد دانش آموزان بر نمره منجر به فشارهای روانی می شود

کاشان (پانا) - یک مشاور تحصیلی گفت: توجه بیش از حد دانش آموزان بر نمره و کنکور، آنها را دچار فشارهای روانی و عاطفی می کند که این موضوع باعث می شود به جای تمرکز بر درس، دچار احساس ناکامی و ناامیدی شوند و مدام در حال فکر کردن به نتیجه کنکور و پیامدهای بعد از آن باشند.

کد مطلب: ۹۵۹۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
توجه بیش از حد دانش آموزان بر نمره منجر به فشارهای روانی می شود

احمد رضا سعیدی در کارگاه برنامه ریزی تحصیلی در دبیرستان شهدای صنایع کرک نوش آباد اظهار کرد: توجه بیش از حد به درس و کنکور، دو پیامد دارد، اول اینکه فکر کردن مداوم به مساله ای که نتیجه آن مشخص نیست، فقط باعث هدرر فتن زمان و عقب ماندن از بقیه دانش آموزانی می شود که در حال مطالعه هستند.
وی افزود: مداوم فکر کردن به هر مساله سبب استرس و اضطراب در فرد شده و می تواند سلامت روحی و جسمی فرد را بسیار تهدید کند که دومین پیامد توجه بیش از حد به نتیجه کنکور و کارنامه تحصیلی توسط دانش آموزان و خانواده آنها است.
وی تصریح کرد: پدر و مادر هایی که به هر دلیلی انتظار بیش از حد از فرزندان خود دارند، فشار روانی زیادی به فرزندان خود وارد می کنند. تزریق استرس و اضطراب بر فرزندان نه تنها سبب بهبود نتیجه درسی و رتبه کنکور نمی شود بلکه نتیجه ای عکس نیز می تواند داشته باشد.
سعیدی گفت: برای کسب موفقیت و کنترل استرس باید پنج اصل برنامه ریزی و مدیریت زمان، هدف گذاری، خواب کافی ، خلاصه برداری و مرور را مورد توجه جدی قرار دهند.
یکی دیگر از کارشناسان برنامه ریزی تحصیلی گفت: انگیزش به معنی جنبش و حرکت است که در علم روانشناسی، اصطلاحاً به آن دینامیک رفتار می‌گویند و .منظور از آن نیرویی است که باعث ایجاد حرکت در فرد می‌شود.
حسن آقاییان افزود: انگیزش را فن به کار بردن عواملی می‌دانند که رغبت و علاقه فراگیران را به فعالیت معینی برمی‌انگیزاند. انگیزش در مسائل تربیتی و آموزشی،هم به عنوان هدف و هم به عنوان وسیله مطرح شده است.
وی در مورد هر فعالیت به ویژه برنامه ریزی درسی تصریح کرد: انگیزش، عالی‌ترین شاهراه یادگیری است. یعنی انگیزش،شرط ضروری برای هر نوع یادگیری در افراد است.
وی افزود: برای برنامه ریزی درسی و به ویژه موفقیت در کنکور، مطالعه کتابهای سال دوازدهم را باید جدی گرفت، ضریب درس رشته های مورد علاقه را شناخت سپس هدف گذاری و برنامه ریزی کرد.
وی تاکید کرد: برای هدف گذاری سه اصل اولویت بندی همراه با بیان جزئیات و زمانبندی هدف، برنامه ریزی و مدیریت استرس را باید رعایت کرد. ضمن اینکه منابع مطالعاتی و انتخاب یک مشاور حرفه ای و متخصص جهت را نیز باید مورد توجه قرار داد.
یکی دیگر از مشاوران گفت: ریشه بسیاری از استرس ها ناآگاهی می باشد، پس لازم است در ابتدا اطلاعات کافی در مورد کنکور و منابع آن به دست آورید تا بتوانید برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه منابع بر اساس زمان باقی مانده تان داشته باشید. برای این منظور می توانید از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کنید.
ابوالفضل عموزاده افزود: برای مطالعه، رشته و دانشگاه مورد نظر را انتخاب کنید، رتبه و نمره داوطلبان سال های گذشته و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را شناسایی کنید و بر اساس یافته هایتان، به سراغ تسلط بر روی مباحثی بروید که ضرایب بالاتری در رشته تان دارد.
وی تاکید کرد: برای کنترل استرس باید خواب کافی و با کیفیت داشت تا بتوانید تمرکز کافی بر روی درس داشته باشید. همچنین کم خوابی باعث استرس و احساس خستگی می شود و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می دهد.
وی افزود: خلاصه برداری نقش بسیار مفیدی در دوره و جمع بندی قبل از کنکور دارد. دست نوشته های خودتان چون براساس اولویت های یادگیری خودتان است، می تواند نقش مهمی در جمع بندی نهایی و کاهش استرس دارد.
عموزاده تاکید کرد: مهمترین راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است. نه تنها باید اولویت دروس را برنامه ریزی کنید، بلکه باید به طرز صریح عمل کنید و نیازی به ترک سرگرمی نیست.
اولین کارگاه مشاوره و برنامه ریزی درسی با حضور اولیا ودانش آموزان پایه دوازدهم دبیرستان شهدای صنایع کرک نوش آباد با حضور کارشناسان مشاوره و رابطان سازمان سنجش در این واحد آموزشی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار