211 طرح تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل اجرا شده است

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل گفت: 211 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.

کد مطلب: ۹۵۹۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
211 طرح تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل اجرا شده است

حسین کربلایی خیاوی در نشست تخصصی اقتصاد با محوریت کشاورزی و منابع طبیعی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی به دلیل تنوع اقلیمی و وجود دو کشت و صنعت بزرگ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در این منطقه با 120 هزار بهره‌بردار، 4.5 میلیون واحد دامی، چهار درصد محصولات کشاورزی تولید می‌شود و 30 درصد تولید ناخالص استان و 40 درصد اشتغال در این بخش رقم می‌خورد.

او ظرفیت ممتاز این استان را در تولید بذور سورگوم، ذرت، سیب زمینی و ... یادآور شد و خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در 6 حوزه فعالیت می‌کند و با ارائه 211 طرح تحقیقاتی در سال‌های اخیر موفق شدیم تا 87 رقم زراعی و باغی را معرفی کنیم.

رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی استان گفت: 65 درصد ارقام تولید شده در مرکز تحقیقات کشاورزی و مابقی نیز در مجموعه دانشگاهی و همچنین مراکز بخش خصوصی تولید و روانه بازار شده به طوری که ما سعی کردیم از دانش فنی و علمی 142 نفر بهره گرفته و با سرمایه‌گذاری مناسب عایدات کشاورزان را افزایش دهیم.

کربلایی خیاوی ادامه داد: یک ریال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با محوریت تحقیقات و مجموعه‌های پژوهشی می‌تواند 26 ریال سودآوری را برای فعالان این بخش به همراه داشته باشد که ما سعی داریم در همه حوزه‌ها بر توانمندی فعالان این بخش بیفزائیم.

او به طرح‌های اجرا شده در تولید دانه‌های روغنی با هدف افزایش تولید در هر هکتار و همچنین عمل‌آوری 400 اصله نهال و عرضه آن را به بازار اشاره کرد و افزود: ما امسال 51 رقم عمل‌آوری نهال را شاهد بودیم که عمده آنها مقاوم به تنش‌های جوی و همچنین موجودات زنده و غیرزنده بودند.

رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: این مجموعه با تکیه بر 160 نفر نیروی انسانی که 31 نفر از آنها تحصیل کرده در مقطع دکترا هستند، سعی می‌کند کارها را به صورت علمی و تخصصی و با تکیه بر اصل پژوهش و فناوری به پیش برد تا رویکرد بهره‌وری مناسب از آب و خاک، بهبود فرآیندها در این زمینه، اصلاح ارقام مقاوم به کم‌آبی و ... انجام شود.

کربلایی خیاوی ادامه داد: ما موفق شدیم 38 رقم گندم مقاوم به سرما و مناطق دیم را معرفی کنیم که در سطح کشور نیز با استقبال خوب بهره‌برداران روبرو بوده است.

او افزود: 11 رقم جو، 7 رقم ذرت، دو رقم بذر پنبه، 10 رقم کنجد، سه رقم بذر کلزا، دو رقم در عدس، یک رقم در نخود و دو رقم نیز در علوفه همچنین پنج رقم در سیب زمینی بذر جدید در سطح ملی معرفی کردیم که در مجموع در این 10 سال اخیر 87 رقم متنوع بذور کشاورزی در سطح ملی از این استان معرفی شده است.

رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی استان ویژگی این ارقام را افزایش تولید در سطح، مقاوم به کم آبی، کشت در اراضی دیم و همچنین افزایش چندین برابری برداشت محصول با کیفیت مناسب اعلام و خاطرنشان کرد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که کشاورزان در صورت استفاده از این ارقام کم مصرف آب تا 520 میلیارد تومان می‌توانند به عایدات خود اضافه کرده و با کاهش دوره‌های آبیاری تا 100 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جوئی کنند.

کربلایی خیاوی به اثربخشی اجرای طرح‌ها به ویژه استقبال کشاورزان در بهره‌گیری از روش تیپ اشاره کرد و گفت: با اصلاح الگوی کشت و توجه به آبیاری مدرن سال زراعی گذشته 200 هکتار اراضی ما به سیستم‌های جدید مجهز شد که این طرح با قوت ادامه دارد.

او از تولید 2 میلیون مینی تیوبر در استان و همچنین توفیقات این استان در عملیات خاک‌ورزی و کشت انتظاری در کنار تغییر سیستم تولید انگور خبر داد و اظهار کرد: با بهره‌گیری از روش روسیمی انگور تولید شده استان از 14 تن در هر هکتار به 25 تن افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی استان از جایگزینی گونه آلبالو و گیلاس به جای هلو و سیب در باغات مشگین‌شهر و جنوب این استان خبر داد و گفت: گونه‌های جدید باغی در مقابل تنش‌های جوی بسیار مقاوم هستند.

کربلایی خیاوی با اشاره به 450 گونه گیاهان دارویی در اردبیل بیان کرد: ما کلکسیون گیاهان دارویی شمالغرب کشور را در ایستگاه سامیان با جمع‌آوری 189 گونه گیاهان دارویی مرتعی و کوهستانی فعال کردیم.

او اظهار کرد: در حفظ ذخایر ژنتیکی نگهداری از 21 شتر دوکوهانه، حفظ 51 اصله درخت کهنسال، توسعه کشت درخت اورس با استفاده از دانش فنی و زایشی انجام شده و ما تلاش می‌کنیم تا در این بخش برنامه‌های توسعه‌ای خود را تقویت کنیم.

رئیس مرکز ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی استان ادامه داد: به همت مرکز تحقیقات 48 هزار تن بذر باکیفیت در بین کشاورزان توزیع شده و از طریق شرکت خدمات حمایتی 400 هزار اصله نهال از طریق 8 نهالستان تولید و در اختیار باغداران قرار گرفته است.

کربلایی خیاوی در پایان از برگزاری 650 هزار نفر - ساعت برنامه آموزشی برای بهره‌برداران این بخش خبر داد و اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا توسعه کشت در اراضی دیم با توجه به بحران آب و خشکسالی را تقویت کرده و بیش از هر زمان دیگر با تولید و معرفی ارقام مقاوم گندم، جو و سایر محصولات کشاورزی بتوانیم از این سیستم و زنجیره حمایتی دانشگاه‌ها در یاری رساندن به بهره‌برداران حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار