رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به پانا

مرز خسروی باز شد

ذوالفقاری: صدرو گذرنامه برای اربعین حسینی نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد رشد داشته است

تهران (پانا) - رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از ثبت‌نام ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح خبر داد و گفت تا کنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است .

کد مطلب: ۹۵۹۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مرز خسروی باز شد

حسین ذوالفقاری در جلسه ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه زوار اربعین حسینی در سلامت کامل و در شرایط خوبی هستند و هر چهار مرز کشور باز است، گفت: با توجه به بازگشایی مرز خسروی از صبح امروز، این مرز فعالیت خود را از سر گرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خطاب به اعضای این ستاد گفت: کمیته کنسولی باید تلاش کند تا مشکلی که برای زوار پاکستانی وجود دارد با مذاکره طرف عراقی برطرف شود چون مرز شلمچه را برای زوار افغانستانی و پاکستانی تدبیر شده است‌.

وی افزود: کمیته اسکان به استانداران مرزی به ویژه دو استان خوزستان و ایلام کمک کنند تا دپوی تغذیه برای برگشت زوار داشته باشند، منتظر نباشیم مردم گزارش کنند. قرارگاه شبانه‌روزی ستاد اربعین را فعال کنید.

ذوالفقاری تاکید کرد: نظارت بر عملکرد درمان و بیمه به ویژه در عراق قرار شد با محوریت حج و زیارت و وزارت بهداشت و هلال احمر به صورت تیم تشکیل شود و گزارش آن اعلام شود.

وی با بیان اینکه برای تردد زوار خارجی ستاد‌های استقبال گذاشتیم، گفت: مشکلی که امروز وجود داشت این بود که طرف عراق در مرز شلمچه اعلام کرد که زوار خارجی(افغانستانی و پاکستانی) از این مرز تردد نکنند و از مرز مهران تردد کنند. اکنون در حال رایزنی هستیم که این دسته از زوار هم بتوانند از این مرز تردد کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: امسال برآورد این است که به دلیل لغو روادید، تعداد زوار افزایش پیدا کند. در سال گذشته تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رکورد حضور زوار در مراسم پیاده‌روی اربعین را داشتیم که برآورد امسال این است که عدد بالا برود.

وی درباره تعرفه پارکینگ‌‌ها در مرزهای کشور گفت: تعرفه در سال گذشته، روزانه برای هر خودرو ۵ هزار تومان بود که امسال نیز همان تعرفه است. البته در شهر مرزی مهران برخی افراد پارکینگ‌های خود را در اختیار زوار قرار می‌دهند که با زوار توافق می‌کنند و قیمت‌ها طبق تعرفه‌های ستاد نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به پانا درباره تمهیدات این ستاد برای بازگشت زائران اربعین گفت: با توجه به اینکه عراقی‌ها از صبح اربعین موکب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند به موکب‌داران ایرانی اعلام کردیم که دو تا سه روز بعد از مراسم خدمات را به زوار ارائه دهند اما از آنجا که حجم بالایی از موکب‌ها برای عراقی‌ها است، موکب‌های ایران به تنهایی پاسخگوی زوار نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره وضع حمل‌ونقل برای بازگشت زوار نیز توضیح داد: در بخش حمل‌ونقل همه ساله مشکل وجود دارد و از آنجا که بعد از اربعین، موج بازگشت به سمت مرزهاست اساسا جاده‌ها کشش ندارد و حتی اگر وسیله حمل و نقل هم وجود داشته باشد به دلیل ازدحام زائران مشکلات وجود دارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکید کردیم که زوار سفر خود را مدیریت کنند و قدری تحمل کنند. توانستیم با ماشین‌هایی که داریم ۱۵۰۰ دستگاه حمل و نقل را داخل عراق قرار دادیم و بیش از این هم صلاح نیست چون جاده‌ها کشش ندارند، روزانه ۲۵۰ هزار نفر در روز مهران تردد می‌کنند و اگر میزان تردد بیشتر شود مشکلات بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: همه امکانات را بسیج کرده‌ایم و امکانات کشور همین است و این امکانات را پای کار آورده‌ایم و تدابیری هم برای بازگشت زوار در بخش‌های مختلف اندیشیده شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ هزار برگ تردد صادر شده است، گفت: تا این لحظه بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون حامل بار از کشور خارج شده و تا حدود ۶ هزار کامیون امکانات تغذیه خارج خواهد شد.

وی گفت: طبق آمار از اول ماه صفر تا روز ۷ صفر ۴۷۹ هزار نفر از مرزهای کشور خارج و وارد خاک عراق شدند که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۳۳۹ درصد افزایش را داشتیم و سال گذشته در این بازه زمانی ۱۰۹ هزار نفر و ۱۸۶ نفر از مرز خارج شده بودند.

به گفته وی، تاکنون بیشترین عبور از مرز مهران صورت گرفته که امید است زوار همکاری کنند تا دچار ازدحام در مرز مهران نشویم.

ذوالفقاری تصریح کرد: حرکت زوار روز به روز افزایش پیدا می‌کند و امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر تا ۱۲ شب از مرز مهران عبور خواهند کرد از این رو باید خدمات‌دهی در مرزها را افزایش دهیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه درباره بیمه زائران اربعین گفت: ستاد تصمیمی برای تعرفه‌گذاری بیمه زوار ندارد و تعرفه بیمه از سوی شورای حج تعیین می‌شود و کار ستاد این بوده است که تلاش کند تا در ایام اربعین این عدد پایین بیاید. بنابراین ستاد مرکزی اربعین نرخ‌گذاری نکرده است.

وی همچنین درباره مجموعه حمل و نقل مسافربری باید بگویم که در کشور ۱۲ هزار اتوبوس آماده به کار است که نقل و انتقال مردم در داخل کشور را انجام دهد. همچنین شهرداری هم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای این کار در نظر گرفته که ۱۳۰۰ تعداد برای داخل عراق و مابقی آن برای داخل کشور در نظر گرفته شده است.‌ البته ۲۵۰ تریلر از طریق سپاه به ما داده شده است و در این زمینه با ما همکاری می‌کنند. به طور کل مساله حمل و نقل را با ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه حمل و نقل در داخل خاک ایران و عراق را مدیریت می‌کنیم.

ذوالفقاری درباره ایجاد امنیت و نگرانی زوار در این زمینه نیز گفت: ما در مورد برپایی امنیت در عراق با سه مرجع، دولت عراق، ستاد اربعین در خود اعراق و ستاد کل نظام نیروهای مسلح این مساله را مدیریت کردیم و خوشبختانه تاکنون از سوی این سه مرجع اعلام نگرانی نشده است. برای امنیت زورا تاکیداتی داشتیم. در یکی دو روز گذشته در برخی از شهرهای عراق به دلیل کنترل‌هایی که در برخی شهرها مثل نجف بوده زوار ما کمی معطلی داشتند. از طرفی مشکلی که پیش آمد ۳۰ نفر زخمی و ۲ نفر کشته شدند. تا این لحظه از سوی افراد تروریست یا افراد معترض به طور مستقیم برای زوار ما مشکل خاصی به وجود نیامده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار