نوگلان حسینی از تجربه مداح شدن شان می گویند

تهران (پانا) - این روزها از کنار فرهنگسرای اندیشه که می گذری صدای کودکانه نوحه خوانی ها، غوغا می کند. در بیرون و درون و گوشه به گوشه فرهنگسرا کودکانی را می بینید که در حال تمرین مداحی برای اهل بیت و سرور و سالارشان هستند. اما جنس این مداحی با روضه خوانی های دیگر برای امام حسین (ع) و یارانش تفاوت دارد. این روزها فرهنگسرای اندیشه میزبان نوگلان حسینی است که گرد هم آمده اند تا در عالم کودکانه خود ارادت بر حسین (ع) را مشق کنند.

کد مطلب: ۹۵۸۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نوگلان حسینی از تجربه مداح شدن شان می گویند

سیزدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی همچون سال های گذشته به همت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان دانش آموزی شهرتهران و خانه مداحان و شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم درحال برگزاری است.
مسابقات در دو اتاق مختلف با حضور سه داور در هر کدام ازاتاق ها برگزار می شود و دانش آموزان به ترتیبی که ثبت نام کرده اند اسم شان توسط داورها خوانده می شود و در بالای کلاس می ایستند و برای حاضرین مداحی می کنند. رضا نصیری 11 سال دارد و در گفتگو با پانا از تجربه مداحی اش از همان کودکی می گوید: چون پدرم مداح هستند من هم به مداحی برای اهل بیت علاقه مند شدم. البته کلاس ها و دوره هایی را گذراندم تا از طریق مدیر مدرسه مان در جریان برگزاری این مسابقات قرار گرفتم. او می گوید: حضور در این مسابقات برایم تجربه ارزشمندی است چون در کنار همسن و سالان خودم که مداح هستند، می توانم از مداحی بیشتر بدانم. در واقع ما در اینجا مسابقه نمی دهیم بلکه این رفاقت است که باهم تمرین می کنیم و تلاش خودمان را می کنیم. هرکسی برد که عالی است، هرکسی هم نبرد باید ادامه دهد ومن خودم بازهم این رشته را ادامه می دهم.
در کنار اتاق دیگری دانش آموزی با چشم های نگران در انتظار دوستش که در حال مداحی است ایستاده تا زودتر بیاید. ازاو می پرسم خودش هم در مسابقات شرکت کرده یا خیر و برایم می گوید که چطور از کودکی بواسطه پدربزرگ و دایی های مداحش با این رشته آشنا شده و می خواهد در بزرگسالی نیز مداح معروفی شود. ابوالفضل جامعی که پایه پنجم است، می گوید: من تابحال تجربه حضور در این نوع مسابقات را نداشته ام. من آمده ام تا اطلاعات خودم در مداحی را محک بزنم و البته دوستانی که مثل خودم هستند را دیده ام و زمینه یادگیری بیشتر برای من فراهم شده است.
بردیا براتی کلاس سوم است و از دبستانی در منطقه6 آمده است و می گوید: من تنها مداح خانواده هستم و تابحال کسی از اطرافیانم مداح نبوده اما چون خودم علاقه داشتم خانواده ام کمک کردند. دوست دارم بازهم این مسیر را ادامه دهم. وی در ارتباط با نحوه برگزاری مسابقات می گوید: تا اینجا نحوه برگزاری مسابقات عالی و عادلانه بوده است. من از شرکت در این مسابقه راضی ام چون داورها نکات خوبی را به من یادآوری می کردند. من وقتی مداحی دوستان دیگر را می بینم اشکالات خودم هم برطرف می شود و این خیلی عالی بود چون کلی مطالب جدید یاد گرفتم.
در گوشه ای از سالن فرهنگسرا پدری با شورو اشتیاق فراوان درحال تمرین مداحی با پسرش است و باهم نوحه می خوانند و سینه می زنند. جواد رجبی مقدم که خود نیز مداح است، می گوید: دانش آموزان بسیار عالی بودند و البته برای اولین بار بود که از برگزاری چنین برنامه ای آگاهی پیدا کردیم اما هم داوران بسیار خوب بودند و هم بچه ها بسیار عالی اجرا کردند. او معتقد است اگر چنین برنامه هایی تداوم پیدا کند باعث می شود علاقه مندان راه حسینی در مسیر درست مداح شدن قرار بگیرند.

سخنی با داوران سیزدهمین دوره نوگلان حسینی
طاری که یکی از داورهای مسابقه است و عضو هیات موسس خانه مداحان می گوید: شروع آیین نوگلان حسینی از آموزش و پرورش بود که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود و سالهاست در همین مکان برگزاری آن ادامه دارد. امسال هم با همکاری سازمان دانش آموزی در حال برگزاری است.
او از استقبال خوب دانش‌آموزان از این دوره از مسابقات نوگلان حسینی می گوید و ادامه می دهد: تعداد بسیار زیادی به این سمت آمده اند و این را به فال نیک می گیریم و اینکه این موضوع هنری توام با یک مساله مهم دینی است و آن عشق به امام حسین(ع) است. انشاله مبارک است و به نحو شایسته ادامه پیدا کند.
صادقی، مسئول خانه مداحان نیز یکی دیگر از داوران سیزدهمین دوره مسابقات نوگلان حسینی است و در گفتگو با پانا می گوید: سیزدهمین دوره مسابقات نوگلان حسینی برای دانش آموزان تهرانی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود و با همکاری خانه مداحان و سازمان دانش آ‌موزی تهرانبه نمایندگی از معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش تهران در حال برگزاری است. امسال نسبت به سال گذشته کیفیت مسابقات بالاتر رفته است. این مسابقات در روح و روان فرزندان ما بسیار تاثیرگذار است زیرا این ها در مسیر اهل بیت قرار گرفته اند و همین مهم برای کشور تاثیر گذار است. امیدوارم سالهای آینده شاهد برگزاری بهتر این مسابقات باشیم. وی در ارتباط با جذب نوگلان حسینی بعد از برگزاری این دوره از مسابقات می گوید: امیدوارم مسئولین خانه مداحان که اساتید ما هستند با تعاملی که سازمان دانش‌آموزی و فرهنگسرای اندیشه خواهند داشت، وقتی نوگلان ارزیابی شدند و نتیجه نهایی مشخص شد حتما برای این دانش آ آموزان کلاس های آموزشی با حضور اساتید مجرب بگذارند تا رشد بهتری داشته باشند.


همچنین امانی مهر، یکی دیگر از داوران آیین نوگلان حسینی از نحوه برگزاری و اجرای این دوره از مسابقات سخن می گوید. وی با اشاره به اینکه مداحان کودک و نوجوان از مناطق ۱۹ گانه و حتی از استثنایی در سیزدهمین دوره از این مسابقات حضور دارند، می افزاید: از هر منطقه تعداد ۲۰ نفر به مسابقات معرفی شده اند و این دوره بسیار پرشکوه برگزار شده است. البته اینجا با هم رفیق اند و رفاقت می کنند اما از بین همین بچه ها افرادی انتخاب می شوند و در هفته آینده کارگاه آموزشی برای آنها گذاشته می شود و بعد از کارگاه، آزمون نهایی گرفته می شود. کارگاه و آزمون نیز در فرهنگسرای اندیشه انجام می شود و نحوه اطلاع رسانی به دانش آموزان از طریق مناطق آموزش و پرورش است. البته از طرف خود فرهنگسرا هم برای دانش آموزان پیامک ارسال شده است تا بدانند چه روزی آزمون دارند. اختتامیه هم اعلام خواهد شد. این مسابقات در قالب دو کلاس و جمعا تعداد ۶ داور در هر کلاسی برگزار ی شود.
وی در ارتباط با نحوه داوری این دوره از مسابقات برای گروه های سنی مختلف می گوید:‌ برای مدیریت داوری ها، نظر هیات داوری بر این بود که برای مقطع ابتدایی و متوسطه دوره اول بخاطر سن پایین و تجربه کمتر ارفاق هایی داشته باشیم اما قطعا برای متوسطه دوره دوم که اکثردانش آموزان بصورت حرفه ای مداحی می کنند کار داوری جدی تر است.
وی موضوعات مورد داوری را در شش بخش اعلام کرده و می گوید: بطور کلی آیتم ها برای تمامی دوره ها ثابت است. شش آیتم درنظر گرفته شده است. مقتل خوانی ۲۰ امتیاز، شعر و حسن اجرا۲۰ امتیاز، صوت و لحن ۱۵ امتیاز، ظاره و پوشش ۱۰ امتیازو دعا و حسن خلق و پوشش هم هرکدام ۱۰ امتیاز دارد که در مجموع می شود ۱۰۰ امتیاز. البته مین که همه دانش آموزان علاقه مند ما اکنون اینجا حضور دارند برنده اند اما سعی کرده ایم حقی از دانش آ‌موزی تضییع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار