غلامرضا آزادی: وقتی تاجرانی که فقط به پول فکر می‌کنند صاحب سینما می‌شوند، سینما کمکی به پیشرفت فرهنگ نخواهد کرد

تهران (پانا) - غلامرضا آزادی، فیلمساز کودک و نوجوان، عقیده دارد پخش فیلم‌های قدیمی سینمای کودک به دلیل نبود آثار تولیدی جدید انجام می‌شود و این عمل را مانند این می‌داند که عکس پدربزرگ ها را روی شناسنامه کنونی الصاق شود.

کد مطلب: ۹۵۷۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
غلامرضا آزادی: وقتی تاجرانی که فقط به پول فکر می‌کنند صاحب سینما می‌شوند، سینما کمکی به پیشرفت فرهنگ نخواهد کرد

غلامرضا آزادی که به همراه همسرش، فریال بهزاد تولید فیلم‌های شاخص این حوزه ازجمله «دره شاپرک‌ها» و «کاکلی» را درکارنامه حرفه‌ای خود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با ابراز نگرانی از اینکه رده‌بندی سنی ممکن است ممیزی و محدودیت دیگری به تولید فیلم‌ها بیفزاید گفت: «درست است که این رده‌بندی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و همه جای دنیا اجرا می‌شود؛ اما این خطر وجود دارد که همچون بسیاری از طرح‌های الگوبرداری شده، از آن استفاده ابزاری شود.»

این فیلمساز با انتقاد از جشنواره فیلم کودک و نوجوان و سیر نزولی آن، تصریح کرد: «مدتی است که تعداد فیلم‌های تولیدی آنقدر کم شده است که برای حفظ آبروی جشنواره به پخش فیلم‌های قدیمی متوسل شده‌اند. امروز فیلم‌هایی مثل «نیاز» از آقای داوودنژاد، «باشو غریبه کوچک» از آقای بیضایی، «خانه دوست کجاست» از آقای کیارستمی و «کاکلی» و «دره شاپرک‌ها‌» از من و خانم بهزاد در جشنواره فیلم کودک اکران می‌شود. این کار مثل این است که من عکس پدربزرگم را روی شناسنامه خودم بچسبانم.»

امسال به جشنواره کودک و نوجوان دعوت نشدیم

این کارگردان که بعد از اکران آخرین فیلم خود «سندباد و سارا» ساخت فیلمی با نام «حماسه آرش کمانگیر» را آغاز کرده است درباره فعالیت اخیر خود، افزود: مدتی است که پروژه «آرش کمانگیر» متوقف شده است. همه فیلمسازان از فروش فیلم خود برای پروژه بعدی هزینه می‌کنند و متاسفانه فیلم قبلی‌ام را نابود کردند. خانم بهزاد هم چندسالی است فیلم نمی‌سازد. ما حتی امسال به جشنواره کودک و نوجوان دعوت نشدیم. ما که چهره‌های سینمای فانتزی کودک هستیم به جشنواره فیلم کودک دعوت نشدیم.

وی درپاسخ به پرسشی درباره تفاوت استقبال مخاطبان از دو فیلم «دره شاپرک‌ها» و «سندباد و سارا» با فاصله زمانی نزدیک به 3 دهه، اظهار کرد: «تربیت فرهنگی تماشاگر و ذائقه‌اش عوض شده است. علاوه بر آن امروز یک قدرت مافیایی فضای اکران فیلم‌ها را کنترل می‌کند.»

آزادی گفت: «سینمای ما خصوصا سینمای کودک و نوجوان باید آثاری تولید کند که عناصر تفریح، آموزش و فرهنگسازی را درخود داشته باشد. متاسفانه وقتی تاجرانی که فقط به پول فکر می‌کنند صاحب سینما می‌شوند، سینما نه تنها به پیشرفت فرهنگ و هنر کمک نمی‌کند که حتی به ضرر فرهنگ است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار