ارز‌آوری بالای گردشگری ماجراجویانه برای اقتصاد ایران

تهران (پانا) – آنگونه که مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید کشور ایران به واسطه ظرفیت‌های جغرافیایی این امکان را دارد که از ناحیه گردشگری ماجراجویانه و نوین و صادرات صنایع وابسته به آن درآمد ارزی بالایی به دست آورد. موضوعی که به گفته او به حمایت مشترک وزارتخانه‌های صنعت و تجارت، کارو امور اجتماعی و گردشگری وابسته است.

کد مطلب: ۹۵۷۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ارز‌آوری بالای گردشگری ماجراجویانه برای اقتصاد ایران

محمدتقی دباغیان، مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و امور اجتماعی گفت:‌با توجه به نوپا بودن گردشگری نوین در کشور شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برخوردار شوند.

وی افزود: انجام تحقیقات، پژوهش و برنامه‌های اجرایی در این حوزه به بودجه مالی نیازمند است که باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت کار،‌صنعت و گردشگری زمینه آن فراهم شود.

دباغیان با اشاره به دومین نمایشگاه تخصصی، آفرود، کمپینگ، اتوکمپینگ، ماجراجویی و صنایع وابسته که روزهای 8 تا 12 مهر در محل برج میلاد تهران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ این صنعت سهم مهمی در اشتغالزایی در کشور دارد و با توجه به جذاب بودن این صنعت نسل جوان پیشقراولان این حوزه هستند.

وی افزود: تولیدکنندگان در این صنعت زیرپوستی رشد کرده‌اند و اکنون در دومین نمایشگاه این صنعت که روزهای آتی برگزار می‌شود دور هم جمع خواهند شد. این صنعت 15 هزار عضو دارد و با شناسنامه‌دار شدن این امکان را خواهند داشت که سهم مناسبی در صادرات صنایع وابسته به صنعت گردشگری نوین و ماجراجویانه در کشورهای منطقه ایفا کنند.

دباغیان خاطرنشان کرد:‌ چترهای بازی، بال سواری( پاراگلایدر)، کایت، سپرفلزی، چادرهای اقامتی سرمایش و گرمایش، کپسول و ماسک از جمله محصولات مربوط به صنایع گردشگری نوین است و هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که بتوان درتوسعه خدمات گردشگری در این حوزه و بهبود وضعیت ایرانگردی و سفرهای کم‌هزینه گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های ناشناخته بسیاری در گردشگری نوین در کشور وجود دارد که تلاش می‌شود تا در طول برگزاری این نمایشگاه توسط شرکت‌ها در زمینه آن اطلاع‌رسانی شود، گفت: برخی از تولیدکنندگان این صنعت به مرحله و توان صادراتی مناسب رسیده‌اند. این صنعت اگرچه نوپا اما پویا است و می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.

مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی تاکید کرد: جامعه بزرگی از تولیدکنندگان و صنعتگران می‌توانند در حوزه اشتغال آفرینی در این صنعت نقش آفرینی کنند.

وی آموزش و جذب گردشگر به کلوپ‌های تفریحی و تورهای طبیعت‌گردی را از جمله اهداف برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی، آفرود، کمپینگ، اتوکمپینگ، ماجراجویی و صنایع وابسته اعلام کرد و افزود:‌ 15 کشورخارجی در کنار 50 شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور دارند. کشورهای خارجی شامل استرالیا، دانمارک، ترکیه، چین، امارات، تایوان، اندونزی و چند شرکت دیگر هستند که شرکت‌های فعال آنها در کنار شرکت‌های ایرانی به توسعه و رونق این صنعت در ایران کمک خواهند کرد.

دباغیان میزان صادرات کنونی صنایع وابسته به گردشگری ماجراجویانه را پایین اعلام کرد و افزود:‌ اکنون صادرات جزئی در چادرهای سرمایش و گرمایش وجود دارد اما با حمایت‌های لازم امکان صادرات تمامی محصولات در این حوزه وجود دارد.

علیرضا پیله‌ور، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خورشید نیز با بیان اینکه صنعت سفرهای ماجراجویانه در کشور درحال رشد است، گفت:‌ 47 درصد مخاطبان این حوزه افرادی در سنین 35 تا 45 سال هستند و این صنعت اتکای زیادی به اقلیم طبیعی کشور و وجود کویرهای متعدد دارد که در تمام فصول می‌توانند مخاطب جذب کنند.

وی افزود:‌ کویر برای فرصتی مغتنم و ارزشمند است که می‌تواند توریست خارجی و داخلی زیادی را به این حوزه جذب کند و سالانه ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.

پیله‌ور ادامه داد:‌ همچنین سواحل جنوب کشور ظرفیتی مهم برای کشور است و می‌تواند از ناحیه جذب گردشگر و استفاده از ظرفیت بوم‌گردی نقش مهمی در اشتغالزایی در کشور داشته باشد.

وی درباره انتقادهایی که به طبیعت‌گردی و آسیب‌های گردشگری مطرح است، گفت: آنچه به محیط زیست آسیب می‌زند گردشگری نیست بلکه نوعی بی‌فرهنگی است که می‌تواند در میان انواع گردشگر کشور وجود داشته باشد. بهبود این وضع نیازمند فرهنگ سازی است.

پیله‌ور با بیان اینکه هر گردشگر خارجی در بازدید از کویر می‌تواند روزانه 100 دلار مخارج داشته باشد، گفت:‌ با احتساب یک تور 8 روزه در کویر و با توجه به جمعیت یک تور امکان درآمدزایی ارزی 16000 دلاری در هر تور کویرگردی وجود دارد که فرصتی مغتنم برای بهبود درآمد ارزی کشور از ناحیه گردشگری است.

وی تاکید کرد: بیش از 100 هزار گردشگر داخلی نیز علاقه‌مند به این حوزه هستند و می‌توانند مخاطب خوبی برای دومین نمایشگاه تخصصی، آفرود، کمپینگ، اتوکمپینگ، ماجراجویی و صنایع وابسته باشند.

پیله‌ور با بیان اینکه دومین نمایشگاه تجهیزات آفرود، کمپینک و اتوکمپینگ با مجوز رسمی از سازمان توسعه تجارت و اماکن تهران برگزار خواهد شد، گفت:‌ اولین تجربه موفق این نمایشگاه سال گذشته بود که مورد استقبال اهالی سفر، طبیعت‌گردان، گردشگران داخلی و خارجی و علاقه‌مندان به ماجراجویی قرار گرفت.

وی افزود: شرکت‌های فعال در حوزه تفریحات هوایی زمینی و آبی،‌شرکت‌های فعال در حوزه آموزش و کلوپ‌های تفریحی از جمله دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه هستند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خورشید با اشاره به اشتغالزایی بالای گردشگری ماجراجویانه خاطرنشان کرد:‌ تاکنون این حوزه از سوی هیچ نهاد دولتی مورد حمایت واقع نشده است اما حمایت‌ها موجب می‌شود تا ایران در لیست مهمترین صادرکنندگان منطقه قرار گیرد.

وی تاکید کرد:‌ این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 5 هزار متر مربع و در مجموع 2 سالن نمایشگاهی به مدت 5 روز در سالن‌های نمایشگاهی برج میلاد برگزار خواهد شد و ساعت بازدید از این نمایشگاه نیز 11 صبح تا 8 شب خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار