خلاقیت معلمی برای علاقه مند کردن دانش آموزانش به درس زبان

تهران (پانا) - از آنجایی که نقش معلم در تربیت و پرورش دانش آموزان و سوق دادن آنها به سمت موفقیت در آینده وعلاقه مند کردنشان به خواندن درس بسیارمهم است، بعد از دیدن معصومه شمس، یکی از دبیران زبان انگلیسی دبیرستان نمونه دولتی کوثر وآشنا شدن با روش های تدریس ایشان که باعث علاقه مندی بسیاری ازدانش آموزان به درس زبان انگلیسی شده با ایشان گپ و گفتی داشتم.

کد مطلب: ۹۵۷۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
خلاقیت معلمی برای علاقه مند کردن دانش آموزانش به درس زبان

معصومه شمس، کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا(س)، با بیست و شش سال سابقه تدریس به عنوان یکی از داورهای جشنواره خوارزمی در سال 98 انتخاب شد.


چطور به زبان انگلیسی علاقه مند شدید؟
علاقه من به زبان انگلیسی ذاتی است. از زمانی که پدرم من را در کلاس زبان ثبت نام کرد، تا وقتی که به دلیل سنگین بودن درس ها در دوره دبیرستان از ادامه دادن روند آموزشگاهی باز ماندم اما تمام زنگ تفریح رو صرف تست زدن و سوال پرسیدن از دبیر زبان مدرسه می کردم. بالاخره وارد این رشته شدم و اکنون ۲۶ سال است که زبان انگلیسی تدریس می کنم.


بزرگترین شکست شما از زمانی که به زبان انگلیسی علاقه مند شدید چه بود؟
بزرگترین شکست من این بود که نتوانستم به دلیل ازدواج، درسم را تا مدرک فوق لیسانس و دکتری ادامه بدهم. البته به ادامه ی تحصیل فکر کردم اما به دلیل مشغله های گوناگون نتوانستم به هدفم برسم و این همیشه باعث افسوس من است.


از موفقیت های تان در این مسیر هم بگویید؟
هرسال معمولا در جشنواره های مختلف مانند جشنواره خوارزمی و یا طرح درس برتر و تدریس برتر رتبه اول یا دوم را کسب کرده ام و سال گذشته هم موفق شدم به عنوان داورمنطقه ۹ در جشنواره نوجوان خوارزمی حضور داشته باشم.


نگاه شما به عنوان یک داور از نحوه ی برگزاری محور زبان جشنواره نوجوان خوارزمی در سال گذشته چیست؟
از یک لحاظ بهتر شد چون دانش آموزان باید فی البداهه اجرا می کردند ومی توانستند توانایی واقعی خودشان را به نمایش بگذارند اما ضعفی که داشت این بود که این جشنواره فقط برای شاگردانی اجرا شد که قوی تر بودند و به نظر من با این کار در حق بقیه دانش آموزان اجحاف می شود چون دانش آموزانی که قوی هستند احتیاج به تشویق ندارند.


به عنوان یک مدرس، حضور دانش آموزان خودتان در این جشنواره تاثیری بر داوری شما داشت؟
اصلا. به دلیل اینکه داوران حق داوری و نظر دادن نسبت به اجرای دانش آموزان خودشان را نداشتند.


برای علاقه مندی و پیشرفت دانش آموزان در زبان چه روش هایی را پیشنهاد می کنید؟
اول از همه اگر فردی به چیزی علاقه نداشته باشد، بسیار سخت است که به دنبالش برود و دوم اینکه باید بفهمد یادگیری این درس به چه دردش میخورد. متاسفانه بیشتر بچه ها و حتی کسانی که به کلاس میروند، درک درستی از زبان ندارند. کار معلم این است که اهمیت این ارتباط را به دانش آموزان یاد بدهد. همچنین استفاده از دانش آموزانی که در این درس قوی تر هستند و تعامل شان با بقیه بچه ها، بسیار کاربردی و مفید است.علاوه برآن، فیلم دیدن به زبان انگلیسی باعث می شود افراد در کنار یادگیری زبان رسمی که در آموزشگاه ها تدریس میشود، زبان عامیانه و گفتاری را هم یاد بگیرند.


درباره رتبه هایتان در طرح درس برتر و تدریس برتر صحبت کردید.چه پیشنهادی برای بهبود روش تدریس در مدارس دارید؟
مشکل اصلی، به روز نبودن معلم ها در تدریس است. معلم باید خودش خودش را بالا بکشد و اگر این اتفاق نیافتد، هم معلم و هم بچه ها در همان سطح خیلی پایین باقی می مانند. ما باید مثل نه گفتن، جرئت «بلد نیستم»، گفتن هم داشته باشیم. بلد نبودن عیب نیست بلکه بسیار بهتراز اشتباه جواب دادن است. استفاده از دانش آموزان بسیار تاثیرگذاراست چون در مواقعی باعث اضافه شدن به معلومات معلم می شوند. باید از خودبینی دربیاییم و متاسفانه خیلی از ما این خصلت را داریم.


به عنوان پرسش آخر، اگر به گذشته برگردید، باز هم زبان را انتخاب می کنید؟

مشخصا. شاید تدریس درمدرسه را انتخاب نکنم ولی یکی از بزرگترین آرزوهایم تدریس زبان به عنوان استاد دانشگاه است.

*فاطمه سادات کمالی، خبرنگار دانش آموز منطقه ۹


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار