در کارگروه انتخاب کتاب مسابقات دانایی، توانایی

کاظمی: باید مدرسه را برای ترویج کتاب‌خوانی تقویت کنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کتاب را رکن آموزش و تعلیم و تربیت کشور دانست و تاکید کرد که جامعه امروزه از نبود فرهنگ مطالعه، کتاب‌خوانی و کتاب‌داری رنج می‌برد.

کد مطلب: ۹۵۶۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: باید مدرسه را برای ترویج کتاب‌خوانی تقویت کنیم

جلسه کارگروه فرهنگی هنری انتخاب کتاب مسابقات «دانایی، توانایی» بعدازظهر امروز با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، فرهاد قاسم‌پور رئیس اداره فرهنگی هنری و برخی از نویسندگان و مولفان در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه کتاب را رکن آموزش و تعلیم و تربیت کشور دانست و گفت: «کمک اساتید و نویسندگان به ارتقای تعلیم و تربیت و بخش حیاتی جامعه کمک می‌کند زیرا جامعه امروزه از بخش نبود فرهنگ مطالعه، کتاب‌خوانی و کتاب‌داری رنج می‌برد.»

او افزود: «در شرایط جدید باید در این بخش کار بیشتری صورت گیرد چرا که علاقه‌مندی به کتاب، مطالعه، تحقیق و پژوهش مقدمه تمام فعالیت‌ها است. چهارمین جشنواره دانایی و توانایی امسال برگزار می‌شود و باید فراتر از وظیفه و برنامه به این حوزه نگاه کنیم.»

کاظمی گفت: «هیات اندیشه‌ورز حاضر در این کارگروه به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و به آموزش و پرورش کمک می‌کند. امروزه به انتخاب کتاب نیاز نداریم بلکه به راهبردهایی نیاز داریم تا دانش‌آموز را به میدان کتاب‌خوانی بکشاند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید از ظرفیت‌هایی استفاده کنیم تا این مسیر محقق شود لذا باید سطح مدرسه را در این بحث پررنگ و تقویت کنیم و بتوانیم ویترینی از کتاب‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.»

او افزود: «اساتید باید برای راه‌های تقویت و ارتقای مطالعه، آشنایی با کتاب و مولفان و نقد کتاب کلاس‌های آموزشی برگزار کنند. اگر خانواده‌ای به مطالعه علاقه‌مند شود بچه‌هایشان نیز به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند لذا نقش خانواده‌ها نیز در این موضوع مهم است.»

کاظمی در ادامه گفت: «توسعه فرهنگ کتاب را مانند مسابقات پرسش مهر برای همکاران در نظر بگیریم همچنین باید به سمت کتب الکترونیکی برویم تا در دسترس همگان قرار گیرد‌.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان را با مولفان برجسته کشور آشنا کنیم گفت: «باید برای در دسترس و متناسب بودن کتاب، در بخش توسعه و تجهیز و انتخاب کتاب نیز بیاندیشیم. باید مطالب را با ابزار هنری به ذائقه دانش‌آموزان نزدیک کنیم.»

فریدون عموزاده خلیلی عضو دیگر این کارگروه به ضرورت عمومی شدن کتاب در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «ظرفیت جمع امروز برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز موثر است تا ایده‌ها و راهبردهای خود را در زمینه کتاب مطرح کنند. جشنواره دانایی توانایی سکوی پرشی است تا بتوان برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی، به کتاب روی بیاوریم.»

کتبی که برای جشنواره انتخاب می‌شوند سال تحصیلی آینده به مدارس وارد خواهند شد

محمد گودرزی مهریزی، دبیر این کارگروه درباره روند برگزاری این جشنواره گفت: «برنامه‌هایی تبیین کردیم که این جشنواره نسبت به سال گذشته تغییر پیدا کند به این ترتیب که دبیرخانه دائمی این مسابقات در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح است.»

او در ادامه با بیان اینکه انتخاب کتاب های این مسابقه با خرد جمعی صورت می‌گیرد، نگاه برنامه‌ها را به کتاب یک نگاه تخصصی دانست و افزود: «محصول کارگروه سال گذشته کتاب‌هایی است که از بین حدود 1500 عنوان کتاب ۱۲۰ عنوان برای این جشنواره انتخاب شده است. کتبی که امسال برای این جشنواره انتخاب می‌شوند سال تحصیلی آینده به مدارس وارد خواهند شد.»

باید سعی کنیم کتاب‌ها اثرات خوبی بر روی دانش‌آموزان بگذارد

سعید مجیدی عضو این کارگروه نیز گفت: «این کتاب‌ها به روستاهای سراسر کشور می‌رود و باید سعی کنیم اثرات خوبی بر روی دانش‌آموزان بگذارد.»

مجیدی تاکید کرد کتاب‌هایی باید انتخاب شوند که از نظر محتوای ورزشی، زیبایی‌شناسی، اسطوره‌ای و ... با کیفیت چاپ و گرافیک بالا برای سال آینده دانش‌آموزان موثر باشند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز ترویج پیدا کند.

جشنواره دانایی توانایی می‌تواند الگوی خوبی در آموزش و پرورش باشد

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این جلسه با تبیین سیاست‌های جشنواره دانایی توانایی گفت: «این جشنواره می‌تواند الگوی خوبی در آموزش و پرورش باشد زیرا اساتید و نویسندگانی که در این کارگروه عضو هستند، می‌توانند یک الگو برای نسل جوان و نوجوانان باشند‌.»

او افزود: «نگران هستیم کتب نامطلوب دست دانش‌آموزان برسد. ناشرینی هستند که اهداف مقدسی ندارند، کتبی را می‌نویسند که به ما آسیب می‌زند.»

رمضانی گفت: «مسیر جشنواره دانایی توانایی با استقبال خانواده‌ها مواجه و سال گذشته حدود ۳ میلیون کتاب از سوی افراد خریداری شد.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «سیاست ما این است که بهترین محتوا را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و برای این موضوع باید از ظرفیت‌های متخصصان بهره ببریم.»

او افزود: «به ویژه در مناطق محروم دانش‌آموزان با استعدادی داریم. انتظار دارم در برگزاری نشست‌های وزارت ارشاد شرکت داشته باشیم تا جریان اطلاعات به خوبی صورت گیرد.»

رمضانی گفت: «خوشبختانه کتاب‌های جشنواره دانایی توانایی برای ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه مفید بوده است‌. همچنین کتابخانه کلاسی در دوره ابتدایی بسیار مناسب بود. سیاست ما این است که در این موضوع نیز ورود پیدا کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار