معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو :

حفاظت از سایت‌های جاده ابریشم باعث تقویت و بهبود روابط کشورهای حاشیه این جاده می‌شود

همدان (پانا) - معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در اجلاس جهانی راه ابریشم که از روز گذشته در همدان شروع شد، ایران را با داشتن ۲۴ اثر ملی و فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، شریک بسیار مهمی برای اجرایی کردن کنوانسیون میراث جهانی مصوب سال ۱۹۷۰ دانست.

کد مطلب: ۹۵۶۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از سایت‌های جاده ابریشم باعث تقویت و بهبود روابط کشورهای حاشیه این جاده می‌شود

جینگ فنگ با بیان این که ایران استانداردهایی را برای حفاظت از میراث جهانی و مدیریت این میراث ثبت کرده است، افزود: کمیته میراث جهانی پس از برگزاری ۴۰ جلسه به منظور بررسی نحوه های حفاظت از سایت ها و شبکه های ثبت شده، خواهان افزودن مؤلفه پایش و آماده سازی به مراحل ثبت جهانی شد.
جینگ فنگ با تأکید بر این که مدیریت و حفاظت از سایت های باستانی کار آسانی نیست بیان کرد: ۴۳ سایت باستان شناسی جاده ابریشم در کشورهای حاشیه این جاده وجود دارد.
او با بیان این که جاده ابریشم یک نمونه و مصداق عالی از میراث و گنجینه فرهنگی جهانی است، گفت: مرکز میراث جهانی از سال ٢٠٠٣ نقش مهم و کلیدی در هماهنگی و معرفی ثبت میراث فرهنگی زنجیره ای کشورهای جاده ابریشم داشته است.
معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: مدیریت و حفاظت از سایت های میراث فرهنگی جاده ابریشم چالشی بسیار جدی و نیازمند پیگیری در سطح ملی بود تا این که قزاقستان و کمیته میراث جهانی اقداماتی برای حفاظت از سایت ها پیش بینی کردند.
او با بیان این که حفاظت از سایت های جاده ابریشم باعث تقویت و بهبود روابط کشورهای حاشیه این جاده می شود، گفت: سیاست سازمان یونسکو تشویق کشورها برای حفاظت از سایت های باستانی جاده ابریشم است.
جینگ فنگ عنوان کرد: برای عملی کردن دستوراتی که مدنظر بود کمیته هماهنگی بین دولتی در نشست می ۲۰۰۹ و در شهر آلماتی تشکیل شد که نماینده های این کشورها نیز در این اجلاس حضور دارند.
در ادامه نمایندگان کشورهای چین، قزاقستان و قرقیزستان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای حفاظت از اولین شبکه زنجیره جهانی جاده ابریشم ارائه کردند.

حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار