دبیرکل یونسکو:

احیای راه ابریشم راه حلی برای جهان امروز

همدان (پانا) - دبیرکل یونسکو در نشست جهانی راه ابریشم، همدان را به عنوان نخستین پایتخت ایران و شهری با بیش از ٣ هزار و ٥٠٠ سال مدنیت و ٥٠٠ سال پایتختی ایران بزرگ معرفی کرد که همواره خواستگاه فرهنگ و هنر بوده و با ساختار دایره وار و آب و هوای کوهستانی و بی مثال خود در طول تاریخ همیشه مستحکم و با اقتدار ایستاده است.

کد مطلب: ۹۵۶۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
احیای راه ابریشم راه حلی برای جهان امروز

حجت الله ایوبی با بیان این که همدان در آسمان پر ستاره ی راه ابریشم می درخشد و هیچگاه در این راه کم فروغ نخواهد شد، گفت: همدان از گذشته های دور تا کنون شهر بازرگانی بوده و به واسطه ی قرار گرفتنش در مسیر، حلقه اتصال شرق به غرب بوده است.
ایوبی ادامه داد: همدان جلوه ای کم نظیر از تجمع فرهنگ و ادیان مختلف در یک نقطه جغرافیایی است، شهری که سال های سال پیروان ادیان مختلف الهی در آن کنار هم زیسته اند و هنوز هم آثار آن زیستن در گوشه گوشه شهر هویداست.
ایوبی در خصوص این که همدان بعد از ظهور اسلام نقشی بی بدیل در توسعه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشت، گفت: این دیار در جنگ دفاع مقدس ٨ هزار شهید تقدیم ایران اسلامی کرده و در طول سال ها عالمان، عارفان، دانشمندان و قهرمانان بسیاری را در دامن خود پرورانده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تأکید کرد: دارا بودن فضائل اخلاقی و عقلی ویژگی مردمان این سرزمین است و بسیاری از هنرها ریشه در این سرزمین دارد.
او ادامه داد: موسیقی سابقه‌ای ۴ هزار ساله در ایران دارد چراکه پدرجد گیتار، تار و سه تار است و نی و ویولون برگرفته از کمانچه است.
دبیر کمسیون یونسکو با بیان این که همدان به عنوان شهر سبز پایدار توسط مجمع جهانی شهرهای اسلامی انتخاب شده است، گفت: شهرداری همدان نیز در حال حاضر به عنوان نخستین شهرداری جهان، افتخار عضویت در بین اعضای سازمان جهانی جهانگردی را دارد و به عنوان کهن ترین شهر جهان بر خود می بالد که مردان و زنانی را از سرزمین هایی با تاریخ و فرهنگ غنی دور هم جمع کرده تا پیرامون یکی از بزرگترین میراث های فرهنگی یعنی راه ابریشم با یکدیگر تبادل نظر کنند.
او افزود: قطعاً در این راستا سازمان جهانی یونسکو به عنوان متولی اصلی حفاظت از میراث تاریخی، طبیعی و معنوی بشر در دنیا می تواند نقش محوری در حفاظت از آثار برجا مانده از راه ابریشم داشته باشد و به کمک کشور های عضو این اجلاس آید.
ایوبی با بیان این که شعر و ادب بر زبان ما جاری است، ادامه داد: در بخش هنر، کتاب و شعر و ادبیات، ما جز نوادر هستیم، هیچ تمدنی به اندازه ما عاشق ادب نیست و این همه دیوان ندارد.
او تصریح کرد: زنده کردن جاده ابریشم، زیارت اهل قبور نیست بلکه یک راه حل برای جهان امروز است چراکه جهان به آموزه ها، ادب و اخلاق این سرزمین نیاز دارد.
ایوبی در پایان با بیان این که جهان تشنه مثنوی معنوی و اخلاق و ادب شاهنامه است، خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ خود حتی دشمنانمان را هم تحقیر نمی کنیم همانگونه که فردوسی بزرگ در شاهنامه دشمن را ستایش نیز می کند.

حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار