محمد رضا قاسمی نیا*

تواضع مدیران وکارگزاران

قم (پانا) - تواضع وافتادگی برای مدیران درحکومت اسلامی ازاصول ریشه ای می باشد.

کد مطلب: ۹۵۵۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

پیامبراعظم حضرت محمدصلی الله علیه وآله درمذمت تکبروخودبزرگ بینی می فرمایند:متکبران درروزقیامت به صورت مورچه محشورمی شوندوبه سبب خواری که پیش خداوند دارندتوسط مردم پایمال می شوند!
تواضع وافتادگی برای مدیران درحکومت اسلامی ازاصول ریشه ای می باشد،آن حضرت برترین نمونه رفتار متواضعانه و خوش برخوردی را با مردم داشتند.با آنکه اشرف مخلوقات و کامل ترین انسان ها بودند و نزد خدای متعال برترین مقام و مرتبه را دارا بودند،اما هرگز جز تواضع و آغوش باز در برخورد و معاشرت با مردم از آن حضرت دیده نشد و مردم را از خود و خود را از مردم می دانست و از هرقبیله ،رنگ،نژاد،آزاد،برده و بزرگ و کوچک بودند به آنان احترام می گذاشتند ،خداوند نیز محبت و مهرش را در دل های مردم مستقر می کرد.
پیامبر اکرم (ص) در توصیه به تواضع و ثمرات آن می فرمایند :هرکس برای خدا تواضع کند،خداوند اورا بالا برد و او در نزد خود ضعیف است ولی در چشم مردم بزرگ می باشد.
آن کس که بنده حقیقی و خالص خداوند شود،خداوند را بزرگتر از همه مخلوقات می بیند وتکبر وخود بزرگ بینی را به خودراه نمی دهد و باموهومات وتخیلات درپی کسب قدرت ،جاه،مقام و طلب احترام کاذب نمی رود،اما خداوند متعال اورا عزت دهد و در نزد مردم احترام ویژه ای پیدا می کند و محبوب دل ها می شود.
مدیران وکارگزاران که درحکومت اسلامی باید هدف آنان پیاده سازی و اجرا کردن دستورات دینی و ارزش های اسلامی و آسمانی وحی باشد،باید به سیره مدیریتی نبی اکرم (ص) تاسی کنند وخودرا خدمتگزاری بی منت و خاضع در خدمت رسانی به مردم بدانند وآن را شرافتی بزرگ به حساب آورند و ارباب رجوع را نعمتی خدایی برای خدمت به خلق او بدانند.
پیامبراسلام (ص)پس از اقامه نماز صبح در مسجد می نشستند و مردم سوالات و مشکلات خودرا مطرح می کردند و آن حضرت بدون این که اظهار خستگی کنند به پرسش ها پاسخ می دادند.
دراداره امور مسلمین ،هم راه و همگام با آنان بودند و هم دوش مردم دراجتماع قدم برمی داشتند و اگرمشکلی و یا کاری پیش می آمد،در حل آن و انجامش سبقت می گرفتند و در سازندگی اجتماع و در مبارزه با دشمنان و جهاد در راه خداوند الگو و اسوه بودند.در جنگ احزاب مانند سایر مسلمانان مشغول کندن خندق می شدند و درسفرهای گروهی در جمع آوری هیزم و کارهای گروه شریک بودند.
روایت است هنگامی که هیات نمایندگی نجاشی به حضور پیامبر(ص)آمدند آن حضرت شخصا کار پذیرایی از میهمانان را برعهده گرفتند،یاران گفتند:ما این کار را انجام می دهیم.شما زحمت نکشید!حضرت فرمودند:نه!آنان یاران مرا در حبشه احترام نمودند و پذیرایی کردند ؛و من می خواهم خودم پذیرایی کنم!
مسئولان حکومتی که به دلیل داشتن پست و مقام و یا قدرت اداری واجرایی ،خود را برتر و بزرگتر از مردم می بینند عاقبتی بد ورسوایی آخرت در انتظارشان است و شاید خودرابه نادانی وجهالت زده اند که هرکدام به نوعی با آرای مردم به جایی رسیده اند! و مدیرانی که زندگی تجملاتی و اشرافی به خود می گیرند و از بیت المال وازموقعیت حقوقی بدون حساب و کتاب استفاده می کنند وخود وخانواده واطرافیان هم عقیده وهم حزب را ؛ دربیت المال سهم دار می دانندو با مردم و حتی کارمندان خود ارتباط ندارند، آنان با این رفتار متکبرانه ؛ بامستی فریب ظواهر چندروزه دنیا وزیبایی پست ومقام را خورده اند و ذلت ؛ شقاوت و سرافکندگی آخرت را برای خود رقم می زنند!.
مدیرانی که خودراتافته جدابافته ازمردم بدانندبه خوی ابلیسی کبر گره می خورندو از نسخه نجات بخش تواضع وفروتنی دور می شوندو به همین جهت رابطه خودراازمردم قطع می کنند! آن ها باتکبروغرور شیطانی به کرامت خدادادی انسان ها توجه ندارند.!
به هر میزان پست ومقام مسئولان بالاتر باشدباید در خدمت به مردم ؛ تلاش بیشتر وبهترداشته باشندو دراین میدان خصلت ممدوح تواضع وافتادگی یاریگر آنان است!ونام ویادشان دردل ها ی انسان ها ودل تاریخ ماندگاراست!وبه نیکی یادخواهدشد!
محمدرضا قاسمی نیا قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار