در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش: کنکور کل نظام آموزشی را گروگان گرفته است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد کنکور کل نظام آموزشی را گروگان گرفته است و براساس آن تمام تحرکات و فعالیت‌های نظام آموزش و پرورش و دانش‌آموزان تنها در یک بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر ابعاد تربیتی را مورد غفلت قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۹۵۵۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: کنکور کل نظام آموزشی را گروگان گرفته است

محسن حاجی‌میرزایی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی برگزار شد گفت: «خوشبختانه مقام معظم رهبری، رئیس‌‌جمهوری، مجلس و مراجع عظام تقلید درباره آموزش و پرورش حساسیت دارند و این برای نظام تعلیم و تربیت یک فرصت بزرگ محسوب می‌شود که از این حساسیت و توجه برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کنند.»

او سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش و یک دستاورد بسیار بزرگ دانست و گفت: «بنیادی بودن تحولاتی که در این سند پیش‌بینی شده است نیازمند تحقیقات و پژوهش‌های اساسی است که ما را به شناسایی اولویت‌ها ملزم می‌کند. ما باید مشخص کنیم که از چه نقطه‌ای قصد آغاز داریم و نقاط اهرمی ما برای شروع این تحولات کجاست.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «ما در دو سال آینده هشت محور در دستور کار قرار داده‌ایم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در این هشت محور دستاوردهای مهمی تقدیم جامعه ایران کنیم و ریل‌گذاری برای استمرار این تغییرات انجام دهیم.»

باید به شیوه سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان توجه بیشتری شود

حاجی‌میرزایی گفت: «محور اول تربیت چندساحتی است، در سند تحول بنیادین مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت نسل نو در همه ابعاد مشخص شده است و این تربیت در شش ساحت تربیتی انجام می‌شود. رشد و تربیت متعادل و متوازن دانش‌آموزان در گرو توجه به همه ساحت‌های تربیتی است.»

او ادامه داد: «یکی از کاستی‌هایی که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج می‌برد ارزشیابی‌هایی است که محدود به سنجش‌های تک‌ساحتی دانش‌آموزان است، بنابراین ضرورت دارد که به شیوه سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان توجه بیشتری شود.»

کنکور کل نظام آموزشی را به گروگان گرفته است

وزیر آموزش و پرورش به موضوع کنکور اشاره کرد و گفت: «کنکور در انتهای جریان تعلیم و تربیت قرار دارد و کل نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است، چون تمام تحرکات و فعالیت‌های ما و دانش‌آموزان تنها در یک بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر ابعاد تربیتی را مورد غفلت قرار می‌دهد.»

برای هر کدام از شش زیرنظام سند تحول بنیادین یک مسوول مشخص می‌کنم

حاجی‌میرزایی محور دوم اولویت برنامه‌های خود را استقرار زیرساخت‌های سندتحول بنیادین دانست و گفت: «شش زیرنظام سند تحول بنیادین کاملا به هم پیوسته است. من برای هر کدام از این زیرنظام‌ها مسئولی را مشخص خواهم کرد، تحقق این زیرنظام‌ها را در دو سال آینده به‌طور مستقیم پیگیری خواهم کرد و شورای هماهنگی زیرنظام‌ها را تحت‌نظر خودم به طور مرتب تشکیل خواهم داد. مبنای ارزیابی ما از همه مدیران در همه سطوح آموزش و پرورش میزان وفاداری و توانمندی در اجرای برنامه‌های سندتحول بنیادین است.»

باید اختیارات مدرسه را افزایش دهیم

او محور سوم برنامه‌های خود را تقویت نهاد مدرسه اعلام کرد و گفت: «سال‌هاست از مدرسه‌محوری در آموزش و پرورش سخن گفته و برنامه‌های متنوعی اجرا شده است اما این‌ها کافی نیست و ما باید مدرسه را اصلی‌ترین کانون تحول مورد توجه قرار دهیم. ما باید اختیارات مدرسه را افزایش دهیم و ظرفیت و توانمندی مدیران مدارس را برای تربیت چندساحتی دانش‌آموزان افزایش دهیم.»

جامعه نیازهای خود را باید در مدرسه جست‌وجو کند

حاجی‌میرزایی درباره ایده مدرسه بدون دیوار گفت: «ما به‌دنبال پیوند بین مدرسه و جامعه هستیم. ما معتقدیم مدرسه به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد و جامعه نیازهای خود را باید در مدرسه جست‌وجو کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «محور چهارم برنامه‌هایم بهبود مدیریت در آموزش و پرورش است. اجرای سند تحول بنیادین نیازمند مدیر تحول طلب و توانمند دارد. شرط مدیریت در همه سطوح آموزش و پرورش برخورداری از ظرفیت مدیریت نیروی انسانی است.»

استاندارد مدیر دارای صلاحیت غیرقابل عدول است

ما در سال‌های گذشته توسعه کمی آموزشی در کشور داشته‌ایم و امروز نوبت توسعه کیفی آموزش در کشور است

او ادامه داد: «احراز صلاحیت مدیران یک اصل بسیار مهم است و باید مطمئن شد این مدیر صلاحیت لازم را دارد که ما فرزندان خود را در اختیار او قرار دهیم. این استاندارد غیر قابل عدول است و تحت هیچ حالتی نباید از این موضوع کوتاه بیاییم.»

حاجی‌میرزایی محور پنجم برنامه‌های خود را ارتقا و تکریم جایگاه معلم اعلام کرد و گفت: «معلمان جانشین همه نداشتن‌های ما هستند. همه کاستی‌های آموزش و پرورش را معلمان می‌توانند جبران کنند. بنابراین تمرکز ویژه‌ای به صلاحیت معلمان و حمایت از منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت.»

نگاه به معلم باید جدا از مجموعه نظام اداری کشور باشد

او گفت: «معلم کارمند نیست که همانند کارمندها با او رفتار کنیم. نگاه به معلم باید جدا از مجموعه نظام اداری کشور باشد. من بسیار علاقه‌مند هستم برای معلمان قانون خاص تدوین کنیم و تلاش‌ها در این زمینه آغاز شده است.»

وزیر آموزش و پرورش از پیگیری بیمه معلمان خبر داد و گفت: «بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های بیمه‌گر تعارضات و مشکلاتی به وجود آمده است و من درصدد هستم با مذاکره با سازمان بیمه مرکزی و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر شرایط مناسب‌تری برای بیمه معلمان فراهم کنم.»

فاصله‌ها در برخورداری از فضا و تجهیزات آموزشی را کاهش می‌دهیم

حاجی‌میرزایی برنامه ششم خود را توجه به عدالت آموزشی اعلام کرد و گفت: «ما در سال‌های گذشته توسعه کمی آموزشی در کشور داشته‌ایم و امروز نوبت توسعه کیفی آموزش در کشور است. دسترسی به آموزش با کیفیت حق همه دانش‌آموزان است. ما فاصله‌ها در برخورداری از فضا و تجهیزات آموزشی را کاهش می‌دهیم. یازده استان از متوسط سطح برخورداری پایین‌تر هستند و امسال یک استان از این فهرست خارج شده‌اند. ما باید تخصیص اعتبارات را به گونه‌ای مدیریت کنیم که این مشکل حل شود.»

او محور هفتم برنامه های خود را مشارکت‌ بخش‌های مختلف کشور برای آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلکه باید ظرفیت‌های محلی را برای کمک به آموزش و پرورش جذب کنند.».

صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی قرار می‌گیرد

حاجی میرزایی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های آنها در امر مدرسه‌سازی گفت: «محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستورکار قرار بدهم. موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و آقای طیب‌نیا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد.»

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره کاهش تنوع مدارس در راستای بسط عدالت آموزشی گفت: «مدارس به دو شکل کلی دولتی و غیردولتی اداره می شوند و ذیل آنها مدارس مختلفی هست که طبق مقتضیات در مقاطعی به‌وجود آمده است. در مواردی که وجود مدارسی به شکل فعلی ضرورت ندارد تنوع را کاهش خواهیم داد، اما تمرکز و تمام تلاش ما متوجه مدارس دولتی است.»

دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش درباره شروع سال تحصیلی گفت: «در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد. ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز با احتساب پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام شده‌اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم‌التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند. دو درصد رشد دانش‌آموز نیز دردوره ابتدایی داشته‌ایم.»

او ادامه داد: «۴۸۰ هزار دانش‌آموز اتباع داریم و ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌ هستند که از این تعداد ۴۵هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند. همچنین ۵۱درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰درصد دانش‌آموزان روستایی هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار