در نشست مجلس دانش‌آموزی

حاجی‌میرزایی: سند تحول بنیادین به پایه‌های گفت‌وگو میان دانش‌آموزان شکل می‌دهد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را عامل شکل‌دهی پایه‌های گفت‌وگو میان دانش‌آموزان دانست و تا کید کرد که وقتی می‌توانیم از اجرایی شدن سند صحبت کنیم که این سند در اذهان همه ارکان نظام تعلیم و تربیت آشنا باشد و آن را مطالبه کنند.

کد مطلب: ۹۵۴۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: سند تحول بنیادین به پایه‌های گفت‌وگو  میان دانش‌آموزان شکل می‌دهد

محسن حاجی‌میرزایی در دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر امروز در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، گفت: «فعالیت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان فرصت بسیار مهم و بزرگی است تا بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهند. هرچقدر پیوندهای اجتماعی بین افراد بیشتر شود ظرفیت‌های فکری و فرهنگی بیشتر خواهد شد. در فرهنگ دینی ما به زندگی جمعی و عبادت به صورت جمعی توصیه شده است. بنابراین شکل‌گیری چنین اجتماعاتی کار بسیار ارزشمندی است.»

او گفت: «در سند تحول بنیادین ساحت‌های متنوعی مطرح شده است. در میان ساحت‌های شش‌گانه برخی را می‌توان در حالت فردی هم پیش برد. ساحت زیستی، هنری، ورزشی و زیباشناختی می‌توانند وجه اجتماعی هم داشته باشند، اما ساحت سیاسی و اجتماعی الزاما از طریق اجتماع حاصل خواهد شد.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «در اهداف مجلس دانش‌آموزی به ترویج فرهنگ گفت‌وگو توجه شده است، به گمان من در مجموع مشکلات جامعه ما، جای فرهنگ گفت‌وگو خالی است. گفت‌وگو ایمنی‌بخش است، تفاهم‌آور است و با صمیمیت همراه است. گفت‌وگو پشتوانه امنیت ملی ما است.»

او ادامه داد: «امروز که آسیب‌های اجتماعی و نگرانی درباره آن وجود دارد، بدون شک خانواده‌ای که در آن گفت‌وگو شکل می‌گیرد از آسیب‌های اجتماعی مصون است. آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده‌هایی است که نتوانند با هم صحبت کنند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «با اطمینان می‌گویم که هیچ‌مساله‌ای در کشور به صورت پایدار حل نخواهد شد، مگر اینکه درباره آن مساله، آثار و راه‌حل‌هایش یک تفاهم نسبی شکل گرفته باشد. جامعه‌ای که گفت‌وگو آموخته است می‌تواند مشکل را حل کند و مجلس دانش‌آموزی مجال مهمی برای تقویت گفت‌وگو است و این یک ارزش بزرگ راهبردی برای کشور ایجاد می‌کند.»

او درباره راه‌حل‌های ایجاد همگرایی در جامعه گفت: «بدون شک گفت‌وگو یکی از روش‌های مهم برای همگرایی ملی و نیاز کشورمان است. اگر بپذیریم امروز به عنوان نهاد تعلیم و تربیت کشور مسئولیت داریم، باید سند تحول را تحقق ببخشیم.

او ادامه داد: «این سند با بهره‌گیری از فرهنگ دینی و آداب اسلامی تدوین شده است و فوق‌العاده ارزشمند است، اما هرقدر به این سند باور داریم باید بگوییم برای اجرای آن کار سخت و پیچیده‌ای در پیش داریم. امروز می‌خواهیم سند تحول را اجرایی کنیم و برای اجرای آن می‌گویم سندی اجرا می‌شود که پیرامون آن تفاهم ایجاد شده باشد، سندی اجرا می‌شود که به دردی مشترک تبدیل شده باشد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «سند تحول بنیادین به پایه‌های گفت‌وگو میان دانش‌آموزان شکل می‌دهد. ما وقتی می‌توانیم از اجرایی شدن سند صحبت کنیم که این سند در اذهان همه ارکان نظام تعلیم و تربیت آشنا باشد و آن را مطالبه کنند.»

وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد تا مجلس دانش‌آموزی بخش ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی لازم برای اجرایی شدن سند تحول اختصاص آموزش و پرورش دهد.

او به بیانیه گام دوم رهبری اشاره کرد و گفت: «نقطه ثقل گام دوم جوانان هستند بنابراین بازیابی نقش جوانان در بیانیه گام دوم می‌تواند دغدغه دیگری باشد که در مجلس دانش‌آموزی مورد توجه قرار گیرد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «یک امتیاز مهم دیگری که نظام تعلیم و تربیت دارد، برخورداری از یک رکن پایشی، رکن انعکاس فعالیت‌ها و ارزیابی از نظام آموزشی است. آموزش و پرورش توسط کسانی می‌تواند ارزیابی شود که مشتریان این نظام شوند، کسانی که در معرض فعالیت‌ها و تدابیر نظام تعلیم و تربیت هستند. شما نماینده یک جمع چند میلیونی هستید و باید صدای شما صدای ارزیابی از جریان نظام آموزشی باشد. داوری کسانی که بهره‌برداری فعالیت‌های آموزشی را انجام می‌دهند ارزشمند است و به ما کمک می‌کند.»

او ادامه داد: «ارزیابی‌هایی که معطوف به نتیجه نیستند نمی‌توانند به ما کمک کنند. ما در انتهای خط نظام و تعلیم و تربیت یک مصرف‌کننده گذاشته‌ایم و آن کنکور است و از ابتدای ابتدایی همه چیز برای همان مصرف‌کننده جهت داده می‌شود. امروز برخی از دانشگاه‌های ما توانسته‌اند در آخر خط چیزهای دیگری هم‌مانند استارتاپ‌ها را بگذارند که توجه‌ها را به خود جلب کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما نمی‌توانیم کنکور را برداریم، ما باید در کنار این متقاضی نظام تعلیم و تربیت متقاضیان دیگری بگذاریم که جهت گیری نظام تعلیم و تربیت را به سمت خود بکشاند و این کار ان‌شاءالله با عنایت الهی و توجه دست اندرکاران تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.»

او در پایان گفت: «ما در توسعه فرصت‌های کمی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما نمی‌توانیم امروز سر خود را بالا بگیریم و بگوییم که به لحاظ کیفی آن‌ها را درست تقسیم کرده‌ایم، بنابراین توسعه عدالت کیفی در مدارس دولتی باید انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار