مدیر کل آموزش و پرورش استان در جلسه هم اندیشی مدیران متوسطه ناحیه یک :

مدرسه باید از یک محیط و مکان صرف آموزشی به نهاد مولد سرمایه اجتماعی تبدیل شود

زنجان (پانا) - جلسه هم اندیشی مدیران متوسطه ناحیه یک با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان ، معاون آموزش متوسطه مدیر کل ، مشاور اجرایی مدیر کل ، کارشناسان و مدیران مدارس متوسطه در محل سالن اجتماعات معلم پیشکسوت ایران معصومی واقع در دبیرستان دخترانه ولیعصر(عج) برگزار شد .

کد مطلب: ۹۵۴۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه باید از یک محیط و مکان صرف آموزشی به نهاد مولد سرمایه اجتماعی تبدیل شود

ابراهیم رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به فضای همدلانه و صمیمی در این جلسه، گفت: «باید به برخی از واژه‌ها از منظر ترمینولوژی عمیق نگاه کنیم و یکی از آن واژه ها مدرسه است که لازم است بدانیم مدرسه چه تحولاتی را طی کرده است، در غیر اینصورت در ارزیابی ها به خطا می رویم.»

رفیعی بیان کرد: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد آینده پژوهانه تدوین شده است و آینده مرجع آن این است که مدرسه از یک محیط و مکان صرف آموزشی به نهاد مولد سرمایه اجتماعی تبدیل شود.»

وی انتقال دانش را یکی از اولین نقش های مدرسه خواند و افزود: «کارکرد مدرسه در دوره مدرن جامعه پذیری، بدان معنی که تمامی دانش آموزان با هر قومیت و فرهنگی در کنار هم زندگی کنند.»

مدیر کل آموزش و پرورش استان مدیریت را استفاده مطلوب از ظرفیت ها و امکانات موجود ذکر کرد و گفت: «مدیران مدارس بتوانند با برنامه‌ریزی بلند مدت و با ساماندهی موانع و مشکلات از کمترین امکانات بیشترین استفاده را دارند.»

وی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: «در تدوین سند تحول از معلم به عنوان مربی که نقش تسهیل گری دارد و از دانش آموز به عنوان متربی یاد شده است که نقش فعال در آموزش دارند و در تربیت دانش‌‍آموزان همه عوامل اعم از اجرایی، آموزشی و پرورشی موثر هستند و مدرسه کانون تحول محله است که تمامی نهادها باید همراهی کرده و در کنار هم باشند.»

فرنشین آموزش و پرورش استان با اشاره به پایان نقش سنتی مدرسه افزود: «بایستی نقش جدید مدرسه را بپذیریم و بر این محور حرکت کنیم، البته این به معنای انفعال نیست و ما کارگزاران تعلیم و تربیت رسمی کشورهستیم و باید وظیفه انتقال آرمانهای نظام را دنبال کنیم.»

رفیعی مدیران را کلیدی ترین عنصر تعلیم و تربیت توصیف کرد و اظهار داشت: «اگر میخواهیم آینده را عوض کنیم، باید تغییرات را به رسمیت بشناسیم چون تعلیم و تربیت همواره معطوف به آینده است.»

داود بهرامی معاون آموزش متوسطه مدیر کل نیز در این جلسه با اشاره به استفاده از نظرات مدیران در ارتقای شاخص‌های آموزشی و رفع و بهبود چالش ها، گفت: «یکی از اولویت هایی که باید مد نظر مدیران باشد ارتقای شاخص های کنکور و تبیین این مقوله برای تمام ارکان است تا با ظرفیت های مختلف به جد در این حوزه ورود پیدا کرده و ارتقا ببخشیم چرا که کنکور جز دغدغه عموم دانش اموزان ،والدین به عنوان سهام داران اصلی تعلیم و تربیت است.»

وی همچنین یکی از اقدامالت موثر را نحوه تنظیم برنامه هفتگی عنوان کرد و اظهار داشت: «اولین گام اساسی برای شروع فعالیت اثر بخش ،تنظیم یک برنامه هفتگی مطلوب است که در آن توالی دروس ،پراکندگی و زمان لحاظ شود تا با یک برنامه مطلوب و منسجم زمینه مساعدی برای فعالیت آموزشی دانش آموزان به وجود آید.»

این مقام مسئول در پایان: «به اهتمام تام به برنامه ها و طرح های کیفیت بخشی تأکید کرد و گفت با این برنامه ها و طرح ها، قدرت و بستر مناسب برای تدوین، نظارت و ارزیابی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.»

گفتنی است در این جلسه صمیمی هفت تن از نمایندگان مدیران به بیان نظرات،دیدگاه ها و چاش های موجود پرداختند و سوالاتی مطرح نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار