در کنگره انجمن‌های اسلامی سراسر کشور انجام شد

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری را از مفاهیم مهم سند تحول آموزش و پرورش خواند و تاکید کرد بیرون درهای کلاس و مدرسه هم بخشی از محیط‌های یادگیری دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۹۵۳۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری

محسن حاجی میرزایی در سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در اردوگاه شهید باهنر گفت: «یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است، این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب‌نظران دینی و تعلیم و تربیت است.»

او ادامه داد: «این سند سرلوحه کار تعلیم و تربیت است. در بین مجموعه نظام‌های آموزشی کشور این آموزش و پرورش است که به این سند مهم دست پیدا کرده و با وجود آن از هر سند دیگری بی‌نیاز است‌.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «معتقدم اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن آن به نحو شایسته به انجام برسد این سند می‌تواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «تعلیم و تربیت تلاش‌های باارزشی را در دهه‌های مختلف انجام داده است اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربیت توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.»

او ادامه داد: «یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری است. محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست. پشت درهای کلاس و مدرسه روابط میان دانش‌آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل می‌گیرد.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «برخی از این یادگیری‌ها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیری‌های رسمی کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و آیات الهی است و این هنر ماست از این عرصه‌ها برای تحقق اهداف استقاده کنیم.»

او گفت: «تشکل‌های دانش‌آموزی و به‌ویژه اتحادیه جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند. محیط‌های یادگیری یکسان نیستند، برخی ویژگی‌های متمایزی دارند و برای برخی مفاهیم ظرفیت و استعداد بیشتری دارند. در سند از تربیت تک‌ساحتی به چندساحتی توصیه شده است.»

حاجی‌میرزایی گفت: «ساحت سیاسی و اجتماعی یکی از ساحت‌هاست که بدون تردید در پرتوی تشکل‌های انقلابی بهتر پیش می‌رود و رشد و بالندگی آن در قالب این تشکل‌ها میسرتر است.»

انجمن‌های دانش‌آموزی نقش‌ مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: «شاید بتوان برخی ساحت‌ها را در محیط‌های فردی تربیت تقویت کرد و اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل‌شدن با دیگران است و هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش‌آموزان بیشتر افزایش می‌یابد.»

او افزود: «متاسفانه به‌خاطر آسیب‌ها در وضع خوبی نیستیم و برای درمان و شناسایی آن‌ها باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط آموزش را مصونیت ببخشیم. اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی برای مصونیت‌بخشی به نسل نو استفاده کنیم.»

محسن حاجی‌میرزایی ادامه داد: «تشکل‌های دانش‌آموزی داوطلبانه و آگاهانه شرایط جذاب‌تری را برای اثرگذاری برقرار می‌کند. انجمن در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد. ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داریم که از بین آنان ۱۶ هراز دانش‌آموز عضو اتحادیه بودند و برای تقویت بعد انقلابی این موضوع مهم است.»

او افزود: «انجمن‌ها نباید به‌عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام‌آموزشی تعریف شود، آن‌ها بخشی از فرایند آموزشی‌اند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت و نقش‌های مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «فاصله‌گیری از حافظه‌محوری و نقش تشکل‌ها در موازات معلم مهم است اما باید ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.»

او ادامه داد: «هرچقدر آموزش و پرورش در این حد گسترده شود تشکل‌ها نقش اساسی پیدا می‌کنند ما نیز باید برای فهم و تبیین این نقش گفت‌و‌گوهای بیشتری را سازمان دهیم.»

حاجی میرزایی به مصونیت‌بخشی دانش‌آموزان از آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: «شاید یکی از مهم‌ترین کارکردهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب بتواند از هویت، دین، ارزش‌ها و اعتقادات خود حمایت کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «درک مفاهیم اجتماعی سیاسی با اندیشه‌ورزی، شایستگی، رویارویی مسئولانه با شرایط، حمایت از آرمان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها میسرتر است. در بیانیه گام دوم نقش مهمی برعهده جوانان گذاشته شده است بنابراین براساس ظرفیت مهمی برای پیگیری اهداف بیانیه در دستور کار آموزش و پرورش است.»

او به اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان دانش‌آموزی، بسیج و هلال‌احمر به‌عنوان ظرفیت‌های مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد و ادامه داد: «یکی از اولویت‌های ما تقسیم کار و ترکیب مناسب نقش‌هاست تا با تمرین همگرایی و هم‌افزایی امور را پیش ببریم.»

اتحادیه انجمن‌های اسلامی باید الگوی عینی و عملی تمام دانش‌آموزان باشد

حاجی میرزایی افزود: «در جریان سیل ترکیبی از همدلی و همکاری به‌وجود آمد که باید آن را توسعه و تقویت کنیم. اسلام دین اجتماعی است که در نگاه رهبران ما برجسته است و باید از ظرفیت آن برای توسعه استفاده کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان گفت: «دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید، در کارآفرینی و سرعت دستیابی به قله‌های دانش پیشی بگیرید و در کسب مهارت‌ها اقدام کنید.»

او افزود: «اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش‌آموزان باشد. در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارند و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه و تعداد دانش‌آموزان را از ۷۰۰ هزار نفر افرایش دهیم تا همه دانش‌آموزان به نسبتی در فعالیت‌ها حضور داشته باشند.»

در پایان صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش از رتبه‌های برتر کنکور که از اعضا و دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار