شیوه‌نامه راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی آموزش اولیای کودکان پیش‌دبستانی ابلاغ شد

تهران (پانا) - انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه راه‌اندازی مراکز محلی آموزش خانواده‌های کودکان پیش از دبستان در سطح کشور را ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۹۵۳۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌نامه راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی آموزش اولیای کودکان پیش‌دبستانی ابلاغ شد

طبق شیوه‌نامه ابلاغی ارتقای آگاهی‌ها و مهارت‌های تربیتی خانواده‌های کودکان پیش از دبستان، آماده‌سازی والدین برای تعامل با مربیان در سال‌های تحصیلی فرزندان‌شان، جلب حمایت خانواده‌ها از یادگیری‌های فرزندان‌شان و توانمندسازی والدین برای مراقبت از رشد و تربیت صحیح فرزندان از جمله اهداف راه‌اندازی مراکز محلی آموزش خانواده است.

آنطور که در این شیوه‌نامه آمده است بررسی شرایط و معرفی واحدهای آموزشی که می‌توانند به عنوان مراکز یادگیری فعالیت کنند بر عهده اداره کل آموزش و پرورش استان است و مسئولیت تطبیق و تایید برخورداری مدارس داوطلب از شرایط لازم بر عهده اداره کل انجمن اولیا و مربیان استان است که پس از تایید دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان انجام خواهد شد.

در این شیوه‌نامه تاکید شده است مدارس مجری برنامه (مراکز) به هیچ عنوان نباید منجر به ایجاد ساختار جدید یا ایجاد تعهد جذب یا استخدام نیرو در آموزش و پرورش و مدارس شود و باید همه فعالیت.های مورد نظر در این برنامه در چارچوب فعالیت‌های جاری واحدها و آموزشگاه‌های دارای مجوز انجام شود.

براساس این شیوه‌نامه ارائه آموزش‌های لازم به والدین کودکان پیش از دبستان برای تربیت صحیح فرزندان و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به مدرسه، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت‌های فردی، اجتماعی و شغلی، فراهم کردن شرایط گفت‌وگوی والدین کودکان پیش از دبستان درباره امر خطیر تربیت فرزند و آماده‌سازی کودکان برای ورود به مدرسه و ارائه اطلاعات و آگاهی‌های لازم به والدین برای آماده‌سازی آن‌ها در زمینه همکاری با مدرسه و تربیت صحیح فرزندان از جمله خدمات قابل ارائه در مدارس مجری برنامه یا همان مراکز یادگیری محلی آموزش خانواده است.

در این شیوه‌نامه آمده است مدارسی که تک شیفت باشند و امکان برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده در شیفت تعطیل مدرسه را داشته باشند، مدارسی که حداقل دو کلاس با ظرفیت بیش از ۳۰ نفر را به آموزش خانواده اختصاص دهند، مدارسی که دارای تجهیزات لازم از جمله صندلی مناسب، وایت‌برد، تجهیزات نمایش فیلم، پاورپوینت و ... هستند و همچنین مدارسی که می‌توانند بیشترین والدین واجد شرایط را تا پنج کیلومتر تحت پوشش قرار دهند می‌توانند مجری برنامه مرکز یادگیری محلی آموزش خانواده باشند.

اما برای راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی باید آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها تا پایان مهرماه شرایط اولیه و برآورد تعداد والدین دوره پیش از دبستان را انجام دهند و درخواست خود را به اداره کل استان بفرستند، در مراحل بعد از اول تا آخر آبان امسال شرایط توسط اداره کل انجمن اولیا و مربیان استان تطبیق داده می‌شود و مجوز صادر خواهد شد و از آذر امسال به بعد مراکز می‌توانند راه‌اندازی و شروع به فعالیت کنند.

طبق شیوه‌نامه ابلاغی مسئولیت برگزاری دوره‌های آموزشی با مدیر مدرسه مجری برنامه آموزش خانواده است که وظایفی از جمله اطلاع‌رسانی و تبلیغ دوره‌های آموزشی در سطح منطقه، ثبت‌نام از داوطلبان شرکت کننده در کلاس‌های آموزش خانواده، شناسایی و دعوت از مدرسان آموزش خانواده دارای گواهینامه مدرسی آموزش خانواده از انجمن اولیا و مربیان، نظارت بر حضور و غیاب، مستندسازی و تهیه گزارش از فعالیت‌های مرکز و هماهنگی با مسئولان انجمن اولیا و مربیان منطقه و استان را بر عهده خواهد داشت.

شرکت در دوره‌هایی که در این مراکز برگزار می‌شود داوطلبانه و والدینی که دارای فرزندان سنین پیش از دبستان هستند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. در صورت درخواست شرکت‌کنندگان نیز مدیر مدرسه می‌تواند گواهینامه دوره را ممهور به مهر مدرسه امضا و به آن‌ها اعطا کند.

مسئولیت نظارت بر این برنامه در سطح ستاد بر عهده انجمن مرکزی اولیا و مربیان و همکاری اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و در استان بر عهده نمایندگان این ادارات کل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار