علی زرافشان: 4 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار رشته‌های فنی مهندسی تا سال ۱۴۰۰ اتفاقی یک‌شبه نیست

نیاز به هم‌افزایی در بخش آموزش‌های مهارتی هستیم

تهران (پانا) - معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش رشد اقتصادی کشورها را در گروی آموزش‌های مهارتی دانست.

کد مطلب: ۹۵۲۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
علی زرافشان: 4 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار رشته‌های فنی مهندسی تا سال ۱۴۰۰ اتفاقی یک‌شبه نیست

علی زرافشان در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست مسابقات ملی مهارت نشان‌دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است.»

او اضافه کرد: «آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای به‌نوعی سامان‌دهنده هرم اشتغال هستند و بیکاری فارغ‌التحصیلان ناشی از بی‌توجهی به هرم جمعیتی است.»

او افزود: «از دو منظر می‌توان به مسابقات مهارت نگریست نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقا، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر است. منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت‌کننده است. این مسابقات جهت‌گیری‌های مشخصی برای کشورها دارند.»

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار 50 درصدی ثبت‌نام و تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه اشاره کرد و گفت: «این آمار اکنون حدود 36 درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست‌گذاری و هماهنگی شان کامل نیست. البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل‌گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.»

او ادامه داد: «آمادگی بچه‌ها در آموزش و پرورش و شرکت‌شان در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است. هرساله چهار نوع المپیاد علمی، عملی و جشنواره‌هایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.»

او توضیحی درباره اعزام نشدن کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی نیز گفت: «برای سفرهای خارجی مکانیسمی وجود دارد و یک کارگروهی تشخیص می‌دهند چه کسی برود و برایشان پذیرفته نیست که دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ کدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور کنید 63 کارشناس قرار باشند به مسابقات اعزام شوند.»

زرافشان به مسابقات جهانی مهارت در سال 2021 اشاره کرد و گفت: «نیاز به هم‌افزایی در بخش آموزش‌های مهارتی هستیم. خوشبختانه برای مسابقات 2021 کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند که باید کار را از حالا شروع کنند.»

سعید نوری آزاد، سردبیر برنامه تلویزیونی پرسشگر نیز گفت: «وجود چهار میلیون فارغ‌التحصیل بیکار رشته‌های فنی مهندسی در ۱۴۰۰ اتفاقی یک‌شبه نیست، وقتی در مدارس این‌طور تلقین می‌شود که تمام آینده دانش‌آموزان در گرو مهندس یا دکتر شدن است، طبیعی است با سیل درخواست ادامه تحصیل در این رشته‌ها مواجه خواهیم شد و جدای از نبود بازار کار در فرآیند آموزش هدف به یک مدرک تقلیل‌یافته و مهارت‌آموزی شکل بدی پیدا خواهد کرد، کما اینکه اکنون هم همین اتفاق افتاده است.»

او افزود: «هنوز راه نجات وجود دارد؛ جمعیت حدود ۷۰۰هزار نفری محصل در دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای و در کنار آن آموزش سالانه حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر در سازمان فنی حرفه‌ای و از همه اینها مهم‌تر جمعیت حدود ۲میلیونی دانش‌آموزان هنرستان‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای در جمعیت بزرگ دانشجویان فنی و مهندسی پتانسیل ایجاد لیگ‌های مهارتی حرفه‌ای در سطوح مختلف را در خود دارد.»

نوری آزاد گفت: «لیگ‌های مهارتی مانند لیگ فوتبال می‌تواند جمعیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را هدفمند کرده و آنچنان تغییری در سطح سلیقه مردم ایجاد کند که باور آن‌ها به ارزشمند مدرک به ارزشمندتر بودن مهارت تغییر کند این مسابقات می‌تواند کیفیت آموزش و سطح توقع از نظام آموزشی در تمامی سطوح مدرسه، دانشگاه و آموزشگاه‌های آزاد را بصورت انقلابی متحول کند، به نوعی که سیستم پالایش درونی نظام آموزشی را سامان می‌بخشد و از سطح شعار به عمل خواهیم رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار