حاجی میرزایی: بودجه آموزش و پرورش را واقع‌بینانه تنظیم خواهم کرد

طرحی برای فعال‌سازی تعاونی معلمان در مدارس طراحی می‌کنیم/برای آموزش و پرورش باید فضای مجازی اختصاصی فراهم شود/هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معتقد است که با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان سعادت آینده‌گان را فراهم و همچنین مسیر رسیدن به رفاه را هموار کرد.

کد مطلب: ۹۵۱۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: بودجه آموزش و پرورش را واقع‌بینانه تنظیم خواهم کرد

محسن حاجی‌میرزایی در جریان جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت خود در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی‌اش اظهار کرد: «ما به آینده نمی‌رویم ما آینده را می‌سازیم، انبوهی از منابع زیرزمینی، سرمایه‌های اقتصادی و بسیاری مواهب دیگر همه و همه ارزشمند است اما آنچه مهم است انسان است، انسان‌ها آینده را می‌سازند یعنی همان کسانی که امروز دانش‌آموز هستند.»

او ادامه داد: «بهترین، ارزانترین و مهمترین راه برای دستیابی به رفاه مسیر آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش پایه‌ریز تمدن است بنابراین هزینه در آن هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.»

حاجی‌میرزایی ادامه داد: «آموزش و پرورش یک سند خوب دارد، این سند میثاق ملی ما برای ساخت یک آدم شریف است، میثاق ملی ما است برای ساختن آرمان جامعه. ما در این دوره‌ها در آموزش و پرورش جه آدم‌هایی را تربیت کرده‌ایم؟ آیا همه فرزندان ما در همه ساحت‌های دینی، اجتماعی، علمی، فناوری، هنری و زیستی و ... بهره‌ای برده‌اند؟ آیا آموزش و پرورش شهروند مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کند؟ پاسخ روشن است. آنچنان که توانستیم آموزش و پرورش را در سراسر کشور گستراندیم اما زمینه‌های آموزش و پرورش لازم را خیر. آموزش و پرورش حافظه‌محوری، فربه و آموزش تمام‌ساحتی، نحیف و ضعیف شده است. محتوای برنامه‌های درسی ما جامعیت لازم را ندارد و کتاب‌ها باید بازنگری شوند.»

او خطاب به نمایندگان ادامه داد: «نمایندگان محترم مردم روش‌‌های آموزشی نباید موجب تشویش اذهان دانش‌آموزان شود. اضطراب در مدارس، علاقه‌مندی به تحصیل را کاهش می‌دهد. درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسموی رشد می‌کند. ما محیطی امن برای دانش‌آموز و و معلم می‌خواهیم. افزایش شادی و نشاط، توسعه فعالیت‌‌های پرورشی، تشویق و ترغیب عمل بر مناسک عبادی به خصوص در امر نماز ار برنامه‌های مهم من است که از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این زمینه بهره خواهیم گرفت.»

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ «من ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا به صورت تخصصی در زمینه مهارت فعالیت کنیم. توانایی کسب معاش حلال، توسعه مهارت‌‌ها، برنامه جذابی برای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان به ویژه دختران طراحی کرده‌ایم که این کار را در تعامل با وزارت‌خانه‌های بهداشت و ورزش ادامه خواهم داد.»

حاجی‌میرزایی به بحث عدالت آموزشی هم اشاره کرد و افزود: «بحث عدالت آموزشی از سوی نمایندگان بارها مطرح شده است. توسعه عدالت آموزشی، رکن کلیدی کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی است. دسترسی به فرصت‌هابی برابر و باکیفیت حق همه شهروندان است و باید برای آن تلاش کنیم. سیاست ما توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن‌‌هاست. من مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم ولی باید با نظارت و راه درست به کار خود ادامه دهند. باید امکان انتخاب دانش‌آموزان مدارس دولتی را افزایش دهیم. اکنون این دانش‌آموزان دچار جبر جغرافیایی شده‌اند. والدین باید امکان انتخاب مدرسه برای دانش‌آموزان را داشته باشند و این حق طبیعی آن‌هاست و من پیگیر آن خواهم بود.»

موضوع سرانه دانش‌آموزان از موضوعات دیگری بود که محسن حاجی میرزایی به آن اشاره کرد و گفت‌: «همه دانش‌آموزان دولتی باید از سرانه آموزشی که حدود 3سه و نیم میلیون است، استفاده کنند. من با مشارکت تیمی از اقتصاددانان جوان و متبحر طرحی برای فعال‌سازی تعاونی معلمان در مدارس طراحی می‌کنیم تا در نهایت کیفیت آموزشی بالا رود. باید از فناوری‌های نو و تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم. برای آموزش و پرورش باید فضای مجازی اختصاصی با بهترین معلمان در همه نقاط کشور فراهم شود. به کمک تکنولوژی می‌‌توانیم دانش‌آموزان مناطق محروم را از استادان خوب بهره‌مند کنیم. بازماندگان از تحصیل ممکن است در آینده دچار فقر و مشکلات زیادی شوند، این از دغدغه‌های بزرگ من است که با کمک وزارت رفاه برای بهبود این وضعیت تلاش می‌کنیم.»

او ادامه داد: «معلم مهترین رکن تعلیم و تربیت است، معلم جانشین همه نداشته‌هاست. معلم کارمند نیست. بدانیم هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود. من با دولت هماهنگی کردم و از مجلس شورای اسلامی طلب استمداد دارم که با همکاری دو طرف لایحه‌ای را ویژه معلمان تدوین کنیم. توسعه و کیفیت‌بخشی به آموزش دوره دبستان به ویژه تقویت دوره پیش‌دبستانی جزو برنامه‌های من است. در دوره اول و دوم متوسطه به دنبال شناسایی استعدادها خواهیم بود. آشتی ملی بین مدرسه و والدین و جامعه باید اتفاق بیفتد. باید دیوار حائل بین مدرسه و والدین از بین برود. اکنون والدین در جریان کارها و فعالیت‌‌های مدرسه نیستند و اصلاح ارتباط والدین و مدارس از برنامه‌های من است. مدرسه باید کانون یادگیری شود. من یک پدر هستنم و همیشه دغدغه داشتم که بچه‌های من در تراز اخلاقی‌ای که من می‌پسندم آیا در مدرسه تربیت می‌شود؟ من درک می‌کنم که والدین از سوء‌مصرف مواد و روابط غیراخلاقی و ... نگران باشند، ما در این زمینه جدی کار خواهیم کرد.»

حاجی میرزایی به موضوع زنان در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و در این باره گفت: «آموزش و پرورش مملو از زنان توانمندی است که تمام سطوح را می‌توانند مدیریت کنند. دانش‌آموزان دختر نصف دانش‌آموزان کشور هستند و باید نسبت مدیران زن به همین مقدار برسد و این هدف را تعقیب خواهیم کرد. موضوع دیگر خوب آموزش ندیدن کودکان در مناطق غیرفارسی زبان است. ما باید به سمتی برویم که ضمن حفظ زبان محلی، زبان فارسی را هم دانش‌آموزان به خوبی یاد بگیرند که در آینده با مشکل مواجه نشوند. من ضامن اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهم بود. تحقق همه اهداف آموزش و پرورش نیازمند توجه به همه ظرفیت‌های آموزشی و پرورش است.»

او افزود: «اقتصاد آموزش و پرورش بیمار است و باید برای اصلاح آن اقدام کنیم. همیشه بودجه این وزارت‌خانه با یک سوم کسری بسته می‌شود. بودجه آموزش و پرورش باید عملکردی باشد. من دیروز با رئیس‌جمهوری صحبت کردم. درست است که معوقات باید به سرعت سامان داده شود اما مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد و بنابراین باید از ابتدا بودجه واقع‌بینانه تنظیم شود و من این کار را خواهم کرد. حقوق باید متناسب با تورم باشد. باید معلم سر وقت حقوق دریافت کند. برای حل مسکن معلمان برنامه‌ای را در پیش داریم و تلاش می‌‌کنیم برای افزایش برخورداری معلمان از مسکن در همکاری با وزارت راه و شهرسازی و با استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره این کار را انجام دهیم. اقتصاد آموزش و پرورش یک اقتصاد بزرگ است. بیش از 15 هزار میلیارد تومان در قبل کلاس کنکور، کلاس خصوصی، کتاب کمک آموزشی و آموزش‌های مختلف می‌پردازند ولی این حجم اقتصادی کمکی به ما نمی‌کند. این حج نقدینگی این دانش‌آموزان را تست‌زن بار می‌آورد بنابراین کنکور باید اصلاح شود و تاثیر معدل در پذیرش دانشگاه‌ها باید افزایش یابد.»

حاجی میرزایی همچنین از تصویب آیین‌نامه مجلس در دولت با موضوع مطالبات حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها و ... تا قبل از مهر در دولت خبر داد.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «من همه صحبت‌های موافقان و مخالفان را شنیدم. تلاش من این است که این دغدغه‌های مشترک را به پیش ببریم. خیل عظیمی از نمایندگان حامی آموزش و پرورش هستند و ان‌شاءالله با کمک همین ظرفیت برای آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم. من برای خدمت به آموزش و پرورش به این میدان آمده‌ام و مصمم هستم که با تجربه‌هایی که در دولت و دستگاه‌های اجرایی دارم، این ظرفیت را در خدمت حل مسائل تعلیم و تربیت قرار دهم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار