اولین نمایشگاه بین‌المللی ICTدر کربلا برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران می‌گوید عراق همسایه غربی ایران از مهم‌ترین شرکای تجاری منطقه برای ایران محسوب می‌شود، با توجه به حوادث ده سال اخیر، عراق تبدیل به بزرگترین فرصت تجاری دنیا شده است و این موقعیت برای  ایران بعنوان همسایه‌ای با کیلومترها مرز مشترک ارزشمند و حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۹۵۱۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین نمایشگاه بین‌المللی ICTدر کربلا برگزار می‌شود

داوود ادیب با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور اجرا می‌گردد و با بیان اینکه روند صادرات مثبت طی سالهای اخیر نشاندهنده عزم سیاسی دو کشور جهت گسترش مراودات تجاری، بانکی ، ... است گفت: در قانون مالکیت کشور عراق به افراد و نهاد‌های داخلی و خارجی اجازه داده می‌شود تا جهت سرمایه‌گذاری خصوصی و توسعه ملی، نسبت به مالکیت زمین به طور خصوصی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مورد بازار عراق نباید کوتاه‌‌مدت فکر کرد بلکه باید نگاه بلند‌مدت و توأمان به بازار عراق داشت، گفت: تاسیس پایگاه صادراتی دائمی در عراق و تخصیص یک دفتر به اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران به عنوان اصلی‌ترین تشکل صادراتی این حوزه از جمله برنامه‌های مهمی است که اتحادیه درنظر دارد در آن کشور ایجاد کند.

ادیب با تاکید بر اینکه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با عراق طی سالهای اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است به‌طوریکه عراق به عنوان یکی از بهترین بازارهای صادراتی کشورمان به حساب می‌آید، اظهار کرد: شناخت رقبای تجاری در بازارهای هدف برای صادرکنندگان ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق بررسی‌ها رقبای تجاری ایران در بازار عراق، ترکیه، چین، اردن، مصر، عربستان، آلمان، کره جنوبی، امریکا، انگلستان و لبنان هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران، معافیت از انواع مالیاتهای داخلی، معافیت از عوارض گمرکی خروجی و ورودی، صدور اقامت جهت سرمایه‌گذاران و تمامی کارکنان خارجی آنها، تامین امنیت افراد، تجهیزات و محل پروژه‌ها و امکان ممنوعیت کالاهای مشابه وارداتی در صورت تولید درعراق توسط سرمایه‌گذاران را از مهم‌ترین مزایا و مشوق‌ها برای سرمایه‌گذار در این کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: امکان صادرات به اتحادیه کشورهای عربی بدون عوارض گمرکی، دراختیار گذاشتن زمین و مکانهای متناسب با پروژه‌های سرمایه‌گذاری بصورت رایگان، امکان ورود و خروج بدون مانع و قید شرط سرمایه و سود سرمایه‌گذاری از کشور و ارائه سوخت ارزان قیمت به واحدهای سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای حضور در این کشور است و طبیعی است برگزاری اولین نمایشگاه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کربلا برای شرکت‌های فعال در این حوزه فرصت مناسبی به منظور فعالیت در این کشوراست.

دیب با اشاره به پیشنهادهای اتحادیه برای حضور موفق و نه نمایشی در کشورهای هدف، خواستار اجرایی شدن آنها و حمایت وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری شدند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران در عین حال بیان کرد: شناسایی و ایجاد تعامل بین صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران در عراق و بالعکس از اقدام‌هایی است که اتحادیه می‌تواند انجام دهد که این امر می تواند مشکلات ناشی از انتقال پول را تسهیل کرده و مدل‌هایی را برای تهاتر یا انتقال بدون دردسر پول فراهم سازد.

وی ، ارسال مناقصه‌های منتشرشده در عراق برای صادرکنندگان یا تولید کنندگان ایرانی از طریق کانال اتحادیه در اسرع وقت، کمک به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی در این زمینه به صادرکنندگان ایرانی و کمک به حل و فصل دعاوی تجاری که بین صادرکنندگان ایرانی و طرف‌های تجاری آنها در کشور عراق به وجود می‌آید از طریق اتحادیه و با حمایت دولت از اتحادیه در این خصوص را از دیگر قابلیت‌های اتحادیه برای حضوری موفق در بازار کشورهای هدف و از جمله عراق برشمرد.
ادیب ، کسب اطلاعات دقیق در مورد فعالیت رایزن‌های بازرگانی کشورهای دیگر در کشور عراق و ارزیابی نمایشگاه‌های تخصصی یا بین‌المللی بر پا شده در کشور عراق با عنایت ویژه به نحوه مشارکت موسسات و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های مزبور را از دیگر توانمندی‌های اتحادیه دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار