توهین رسانه آمریکایی به مراجع دینی عراق جنجال آفرید

تهران (پانا) - اهانت و اتهام های بی اساس شبکه تلویزیونی عرب زبان «الحره» که با هزینه وزارت امور خارجه آمریکا در سطح عراق و منطقه فعالیت می کند، به مراجع و نهادهای دینی اهل سنت و شیعیان در عراق جنجال به پا کرد.

کد مطلب: ۹۵۱۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
توهین رسانه آمریکایی به مراجع دینی عراق جنجال آفرید

به گزارش ایرنا، این شبکه تلویزیونی که اولین بار نیست مرتکب این گونه اهانت ها به جامعه عراق می شود، در یک گزارش تلویزیونی که دیروز شنبه پخش شد، مراجع و نهادهای دینی اهل سنت و شیعیان را در عراق به فساد مالی متهم کرد و مدعی نبود هیچ گونه نظارت دولتی بر فعالیت های مالی این نهادها و دفاتر مراجع شد.

اعتراض ها به این گزارش که مداخله جویانه و توهین آمیز توصیف شد و تلویزیون الحره برای آن تبلیغ می کرد و در طول یک هفته گذشته تیزرهایی از آن پخش می کرد، نخست در سطح شبکه های اجتماعی عراق آغاز شد و کاربران عراقی نسبت به انتشار این گزارش دروغ که انعکاس دهنده سیاست آمریکا نسبت به عراق خصوصا نهادها و مراجع دین است، هشدار دادند.

در اولین واکنش بعد از انتشار کامل گزارش الحره در روز گذشته (شنبه)، کمیسیون رسانه و ارتباطات در پارلمان عراق، در بیانیه ای امروز یکشنبه گفته است که گزارش تلویزیون آمریکایی «الحره» درباره نهادها و مراجع دین اهل سنت و شیعیان عراق سراسر دروغ و ساختگی است و هدفش تنها تحریف حقایق و تخریب نهادهای دینی عراق است.

این کمیسیون اعلام کرده است که به شدت این گزارش رسانه ی آمریکایی را که به نهادها و باورهای دینی مردم عراق توهین کرده، محکوم می کند.

این کمیسیون تاکید کرده است که از راه های قانونی این تلویزیون عرب زبان آمریکایی را به خاطر این گزارش اهانت آمیز تحت پیگرد قضایی قرار می دهد.

در همین راستا نماینده پارلمان عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر از دولت عراق خواسته است که دفتر شبکه تلویزیونی الحره را ببندد.

«عبدالامیر التعیبان الدبی» گفته است که به خاطر اهانت بی سابقه به مراجع دین اهل سنت و شیعیان در عراق، از دولت می خواهد دفتر این شبکه تلویزیونی را که انعکاس دهنده سیاست خارجی آمریکا نسبت به عراق است، ببندد.

از طرفی «محمد کریم البلداوی» دیگر نماینده پارلمان از فراکسیون «الفتح» نزدیک به دولت عراق امروز دراظهاراتی خبری گفته است که اهانت ها و تعرض های تلویزیون عرب زبان الحره آمریکا به نهادهای دینی در عراق چیز تازه ای نیست.

وی در عین حال خاطر نشان ساخته است که اینگونه اتهام زدن به مقام مرجعیت دینی در عراق نشانه شکست و سرخوردگی آمریکا از سیاست هایش در قبال عراق و منطقه است.

وی اضافه کرده است که این گزارش انعکاس دهنده رویکرد سفارت آمریکا در بغداد است که بعد از شکست نظامی واشنگتن در عراق اینک به ابزار رسانه ها برای پیشبرد سیاست هایش روی آورده است.

در همین حال سفارت آمریکا در بغداد که سابقه براه انداختن های موج های رسانه ای و تخریبی علیه عراق در کارنامه دارد، تنها یک روز بعد از انتشار گزارش الحره، امروز یکشنبه در بیانیه ای، هرگونه ارتباط با محتوی گزارشی که تلویزیون الحره منتشر کرده را رد کرد اما در عین حال از برنامه هایی که الحره منتشر می کند حمایت کرده و گزارش های این رسانه را «شفاف» و «بی طرف» خواند.

سفارت آمریکا ادعا کرده است که وزارت امور خارجه آمریکا هیچ گونه نظارت برای محتوی برنامه هایی که تلویزوین الحره پخش می کند، ندارد.

در این بیانیه ادعا شده است که الحره کاملا شفاف و بی طرف مسائل مهم منطقه و سیاست های آمریکا را بررسی می کند و می کوشد همه دیدگاه ها را در بر گیرد.

سفارت آمریکا گفته است که دولت عراق حق بازخواست این تلویزیون عرب زبان آمریکایی را در خصوص هریک از گزارش هایی که فکر می کند ناصحیح یا به دور از حرفه ای بودن یا در تعارض با سیاست های آمریکا است، دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در فوریه 2004 این شبکه تلویزیونی که از دو بخش بین الملل و ویژه عراق تشکیل شده، در چارچوب سیاست های واشنگتن نسبت به منطقه ایجاد کرده است.

این تلویزیون به رغم تماشاگر اندکی که دارد، هر از چندی با ایجاد جنجال هایی می کوشد توجه مردم عراق را به خود جلب کند که از جمله اهانت های سابق این شبکه به الحشد الشعبی و برخی از رهبران گروه های مقاومت و سیاسیون عراق است.

در یکسال گذشته الحره با تغییر گسترده در مدیریت و برکناری تعدادی از کارکنان عراقی، همکاری با برخی از نهادهای رسانه ای اماراتی را به منظور برنامه سازی و جذب مخاطب بیشتر آغاز کرده است.

در گزارش دیروز اهانت آمیز الحره، این شبکه تلویزیونی عرب زبان آمریکایی از برخی افراد که چهره هایشان شطرنجی شده بود تا کسی هویت واقعی آنها را نشناسد، بهره گرفته بود و این افراد بدون ارائه سند و مدرکی، فقط نهادها و مراجع دین دو مذهب اهل سنت و شیعه را در عراق به باد انتقاد و اهانت گرفتند.

گزارش ها حاکیست که این نحوه برنامه سازی شبکه تلویزیون الحره آمریکا در ادامه طرحی است که ارتش های سایبری آمریکا و متحدان منطقه ایش برای تضعیف دین در باور جوانان عراق و به انحراف کشاندن آنها آغاز کرده اند.

هنوز دولت عراق و نهادهای رسمی متولی رسانه در این کشور - غیر از کمیسیون رسانه و ارتباطات در پارلمان عراق - در خصوص اقدامات لازم برای پیگرد قضایی این رسانه ای آمریکایی توضیحی ارائه نکرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار