مددی تشریح‌ کرد: جزئیات فرم اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس

تهران (پانا) - مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش اظهار امیدواری کرد بخش‌های مهم سند تحول بنیادین در مدارس گفتمان سازی و این نگرش در مدارس تقویت شود تا بتوان فعالیت‌ها را با ادبیات سند در مدارس پیگیری کرد.

کد مطلب: ۹۵۰۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
مددی تشریح‌ کرد:  جزئیات فرم اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس

رضا مددی درباره اجرایی کردن سند تحول بنیادین درباره فرم ارائه‌شده به استان‌ها، مناطق و برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین توضیحاتی داد و گفت: در سال تحصیلی جاری مبنای تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در سطح کشور سند تحول بنیادین خواهد بود و برنامه آموزش‌وپرورش در 27 فروردین به ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شد تا ادارات این برنامه‌ها را به مناطق بدهند و در نهایت در نیمه دوم مرداد بر اساس چارچوب اعلام‌شده فعالیت‌ها تحت عنوان انتظارات آماده شود.

او ادامه داد: این کار از طریق تشکیل چهار گروه تحت عنوان چهار میز هماهنگی برنامه در حال دنبال کردن است. این کارگروه در مناطق برای هر دوره تحصیلی سه ساله اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه تشکیل می‌شود.

مددی اضافه کرد: تاکنون تقریباً در تمام مناطق کشور این میزها در حال کار کردن هستند و در روزهای آینده خروجی این موضوع اعلام می‌شود.

مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین درباره معرفی بسته‌ای که مناطق و استان‌ها دریافت می‌کنند، گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های مختص دوره‌های تحصیلی در این بسته آورده شده است. محتوا و چارچوب بسته‌ها مجموعه‌ای منسجم است که فعالیت‌ها را مشخص می‌کند و در بخش پیش‌گفتار این مجموعه به بیان فلسفه این کار و چگونگی تدوین کار اشاره‌ شده است.

مددی افزود: مقدمه و فرم، فهرست فعالیت‌های سال 99_98 را متناسب با دوره‌های تحصیلی شامل می‌شود که بر اساس این فهرست ساحت‌های شش‌گانه تربیت مبنای تدوین برنامه‌ها و گفتمان‌سازی مدارس است.

او به اهداف هر دوره تحصیلی در ستون دیگر فهرست‌ها اشاره کرد که در دوره ابتدایی اول 14 هدف، دوره دوم ابتدایی 18 هدف و دوره‌های اول و دوم متوسطه 19 هدف‌ از طریق شورای عالی آموزش‌وپرورش مشخص‌شده‌اند.

مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین ستون سوم را فعالیت‌هایی دانست که به مدارس ارائه می‌شود و متناسب با اهداف تحصیلی و ساخت‌هایش است. او ادامه داد: امسال تلاش شد فعالیت‌های مدارس با دوره‌های تحصیلی مطابقت داشته باشند. این موضوع در شورای مدرسه به بحث گذاشته می‌شود و ممکن است اهدافی از سوی مدیران اضافه شود.

مددی اشاره کرد: برای تدوین برنامه‌های مدرسه از سوی مدیر بر اساس این چارچوب فعالیت‌ها تنظیم می‌شود و با دریافت این فرم تصویر کلی فعالیت‌ها مطابق با اهداف و ساحت‌ها دریافت خواهد شد.

او درباره شناسنامه برنامه‌هایی که به مدارس از طریق منطقه در قالب بسته ارسال می‌شود، گفت: فرم دریافت‌شده از بخش‌های مختلف تشکیل و هدف‌های عملیاتی در این فرم دیده‌شده است که یکی از 23 هدف عملیاتی سند تحول بنیادین است و همه برنامه‌ها در راستای تحقق آن برنامه عملیاتی می‌شود.

مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین به شماره و متن راهکار اشاره کرد و افزود: ذیل هدف‌های عملیاتی در سند تحول بنیادین راهکارها ذکرشده‌اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی آنان را تصویب کرده است و در این فرم راهکار مرتبط باهدف دیده می‌شود.

مددی به 131 راهکار سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: همه راهکارها مربوط به مدارس نمی‌شود و بین ستاد، استان، منطقه و مدارس تقسیم می‌شود. 50 راهکار به دوره متوسطه و 40 راهکار به دوره ابتدایی مربوط می‌شود که مدیران بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

او افزود: در ذیل راهکارها عنوان برنامه آمده است. بر اساس فصل هشت سند تحول آموزش‌وپرورش، اجرای راهکارها و برنامه‌هایی باید تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش می‌رسید که این بند بر همین موضوع را تأکید می‌کند.

مددی گفت: برای اجرای 131 راهکار سند تحول بنیادین بیش از چند صد برنامه تصویب‌شده که باید در سال‌های مختلف اجرا شود لذا اکنون می‌دانیم چه بخشی از برنامه در طول برنامه ششم توسعه باید انجام شود.

مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین اضافه کرد: در ادامه فرم، بعد از ذکر برنامه‌ها، زیرنظام‌هایی آمده است. در سند تحول بنیادین نظام تربیت رسمی عمومی در شش زیرنظام دسته‌بندی می‌شود و 131 راهکار نیز مربوط به این زیرنظام‌هاست.

او ادامه داد: تحول در آموزش‌وپرورش از طریق این شش زیرنظام صورت می‌گیرد که یکی از مباحث کلیدی آموزش‌وپرورش است لذا برای این زیر نظام‌ها الگوهای نظری تهیه و برنامه‌های آن مصوب شده است.

مددی در ادامه صحبت‌های خود توضیحاتی درباره بندهای دیگر این فرم داد و گفت: سطح نفوذ یا اجرا در این فرم ستاد، استان و منطقه را داراست و باید دید کدام بخش متولی کدام برنامه است.

او افزود: بند هشت این فرم، جدول فعالیت‌های مربوط به تحقق برنامه است که کارشناسان ما برای تحقق این برنامه‌ها این نوع فعالیت‌ها را تشخیص دادند در واقع این بخش از جدول از سوی واحدهای کارشناسی آموزش‌وپرورش تکمیل و به مدیران پیشنهاد می‌شود. همچنین فعالیت‌های الزامی و اقتضایی در این فرم دیده‌شده است که برای اجرای برنامه‌ها متناسب با اقتضائات بوم و همکاری بخش‌ها فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.

مشاور سرپرست وزیر آموزش‌وپرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین به بند ساحت‌ها و اهداف اشاره کرد و افزود: در این بند ارتباط فعالیت‌ها با برنامه درسی و ساحت‌ها ذکرشده است که مهم‌ترین بخش این فرم در این بند است لذا باید فعالیت‌های جدول هشت را متناسب با ساحت‌ها شناسایی کنیم.

مددی به یک نکته کلیدی هم اشاره کرد و آن را این‌طور بیان کرد که امسال هدف‌های دوره‌های تحصیلی مبنای تدوین برنامه‌ها در مدارس است. هر فعالیت مکمل مدرسه باید با برنامه درسی و هفتگی دانش آموزان انطباق لازم را داشته باشد.

او ادامه داد: در بند پایانی هم نحوه ارزشیابی کیفی و کمی گفته‌ شده است. امیدوارم با این فرم بخش‌های مهم سند در مدارس گفتمان‌سازی و این نگرش در مدارس تقویت شود تا بتوانیم فعالیت‌ها را با ادبیات سند در مدارس پیگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار