در آیین گرامیداشت نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه هاشمی رفسنجانی

سیدحسن خمینی: جامعه اگر چیزی را ارزش بداند شما نیازی به مراقبت از آن ندارید

تهران (پانا) - سید حسن خمینی بر لزوم توجه به اخلاق در جامعه تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۰۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سیدحسن خمینی: جامعه اگر چیزی را ارزش بداند شما نیازی به مراقبت از آن ندارید

سیدحسن خمینی در آیین گرامیداشت نخستین سالگرد افتتاح خانه موزه هاشمی رفسنجانی و یادمان شهدای هشتم شهریور ماه اظهار کرد: «در رابطه اخلاق یا فقه یا همان اخلاق یا قانون سخن بسیار گفته شده است ولی باید دانست فقه قانون است و حداقلی ولی اخلاق حدکاثری است.»

او ادامه داد: «ممکن است کسی به ظاهر پابند به قانون باشد ولی اخلاق‌مدار نباشد. کارها ممکن است در دامنه فقه و قانون باشد ولی اخلاقی نباشد. فقه محدوده عمل را مشخص می‌کند ولی دایره های دیگری مثل آداب اجتماعی وجود دارد.»

سید حسن خمینی گفت: «بسنده کردن رفتار مومنانه به کردار و اعمال قانونی تنزل دادن سطح جامعه است. انسان باید خود را دائما در یک سنجه و ترازوی اخلاقی وزن کند. بسیاری گفته‌اند اخلاق هم برمی‌گردد به دو قاعده که یکی قانون طلایی است که دستاورد همیشگی بشر است و آن چیزی نیست جز این که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند.»

یادگار امام راحل گفت: «وقتی می‌خواهیم کاری را بکنیم خود را جای طرف مقابل بگذاریم که البته کار بسیار سخت و دشواری است.»

او افزود: «حالا سوال اینجاست برای اخلاقی شدن جامعه چه باید بکنیم؟ یکی از مهمترین مسائل این است که هنجارهای اخلاقی جامعه را به ارزش تبدیل کنیم. جامعه اگر چیزی را ارزش بداند شما نیازی به مراقبت از آن ندارید.»

سید حسن خمینی ادامه داد: «امروز در تمام بازار تهران ممکن است دو سرباز باشد ولی دزدی نمی‌شود ولی در جاده‌ها و هنگام سبقت گرفتن‌ها مثلا، چنین نیست. چیزی که جامعه به هر قیمتی آن را قبول نداشته باشد را نمی‌توان با آن مبارزه کرد ولی اگر قبول داشته باشد، جامعه خودش، خودش را کنترل خواهد کرد.»

یادگار امام راحل اظهار کرد: «پس مهمترین مساله برای اخلاقی کردن جامعه این است که نظام ارزشی ما نظام پذیرفته شده هنجاری جامعه باشد. در جاهایی که امروز چنین نیست، هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم بیشتر نمی‌شود ولی در جاهایی که هست، خودش انجام می‌شود و کافی است جلوی عنصرهای نامطلوب گرفته شود.»

سید حسن خمینی در ادامه گفت: «مساله دوم برای اخلاقی شدن جامعه این است که باید ریشه فقر را از جامعه کند. کسی که گام در جهت فقرزدایی بر می‌دارد، گامی بلند به سمت اخلاقی کردن جامعه برمی‌دارد.»

او ادامه داد: «فقر دو نوع است، یکی خود خواسته و دیگری ناخواسته. اگر به دنبال جامعه اخلاقی هستیم باید فقر ناخواسته را ریشه کن کنیم. آقای هاشمی دائما می‌گفت راه حل مشکلات و معضلات اجتماعی کار پیدا کردن مردم است و ایجاد اشتغال.»

یادگار امان راحل تصریح کرد: «امروز همه دنبال این هستند که مشکلات را حل کنند ولی باید از خودمان شروع کنیم برای حل مشکلات.»

او گفت: «نکته مهم این است که دین‌داران که ادعای تصدی دین جامعه را می‌کنند اگر نتوانند اخلاق را اجرایی کنند، به دین ضربه زده‌اند ولی اینجا همه موضوع دین‌داران نیست چون بحث فقر نیز وجود دارد.»

سید حسن خمینی همچنین اظهار کرد: «باید گام برداریم و جامعه را از فقر دور کنیم. ریشه همه مشکلات به فقر ختم می‌شو. البته رسیدن به این موضوع بحث مفصلی می‌طلبد.»

او افزود: «ما حتما به گذشته افتخار می‌کنیم ولی به وضع موجود نیز انتقاد داریم. البته به آینده نیز امیدواریم. دیکته نوشته شده حتما غلط دارد به ویژه در مسائل اجتماعی ولی نفس کاری که انجام شده بسیار مثبت است.»

یادگار امام راحل در بخش پایانی اظهارات خود با نقل خاطراتی از ایت‌الله صانعی بیان کرد: «آیت‌الله صانعی خاطره‌ای داشت که روزهای اول نهضت از پشت دیوار خانه امام آمدم و دیدم پشت دیوار منزل امام اطلاعیه‌ای زده‌اند سراسر فحش به امام و امصا زده بودند از طرف جمعی از فضلا! این را پاره کردم و وارد حیاط شدم.»

او گفت: «امام من را نگاه کرد و بدون اینکه من حرفی بزنم، گفت که من این را صبح دیدم ولی پاره نکردم. تا حالا دیده‌اید آدم مرده فحش بخورد؟ آدم اگر منشا اثر نباشد فحش نمی‌خورد. آقای هاشمی از این منظر نیز واکسینه شده بودند.»

سید حسن خمینی تصریح کرد: «آقای هاشمی درک درستی از زندگی سیاسی پیدا کرده بود. این مسائل و فحش ها همیشه بوده و هست ولی در کوران توفان‌ها، حرف های نزده انسان‌های بزرگ ارزش پیدا می‌کند. برتری دادن مصالح جامعه به منافع شخصی ارزشمند است که آقای هاشمی چنین خصلتی داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار