اختتامیه بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های کشور در تبریز

رقابت 226 هنرجو در مرحله پایانی بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های کشور

توسعه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای یکی از اصلی ترین سیاست های آموزش و پرورش

تبریز (پانا) - اختتامیه بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های کشور با حضور مسئولین وزارتی و استانی به میزبانی تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۹۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
رقابت 226 هنرجو در مرحله پایانی بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های کشور

معاون دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های کشور در تالار معلم تبریز از میزبانی شایسته آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تشکر کرد و گفت: این جشنواره فرصتی برای ایجاد رقابت سالم و بستری برای بروز استعدادها هنری هنرجویان هنرستان های کشور است.

کاظمی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و رییس جمهور در توسعه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای گفت: جشنواره هنرهای تجسمی یکی از برنامه های کیفیت بخشی برنامه های آموزش و پرور ش است که با ایجاد موقعیت های یادگیری در کنار سایر محیط های به آموزش دانش آموزان کمک می کند.

وی افزود: برنامه ریزی به منظور برگزاری المپیاد ها و جشنواره ها، الگوهای طرح درس، گردهمایی ها، کارگاه های آموزشی و مشورتی از راهکار های کیفیت بخشی به اموزش های فنی و حرفه ای هستند.

معاون دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در خصوص اهداف و ضرورت های برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی هنرجویان هنرستان ها گفت: این جشنواره سبب زمینه سازی برای پرورش استعدادها و خلاقیت های هنرجویان و آفرینش آثار هنری مطلوب در عرصه رقابت های هنری و علمی هنرجویان می شود و همچنین بستری برای معرفی توانمندی های هنرجویان رشته های هنری و ارزیابی کیفیت آموزش های هنری ارایه شده است.

کاظمی در مورد ویژگی های این دوره از جشنواره بیان کرد: در این دوره تمامی هنرجویان و حتی هنرجویان دارای ویژگی های خاص هنرستان های استثنایی نیز می توانستند شرکت کنند که یم نفر از این هنرجویان نیز توانست به مرحله کشوری جشنواره راه یابد.

وی افزود: حضور هنرجویان رشته تربیت کودک و ساخت اسباب بازی و همچنین هنرجویان دو رشته صنعتی چوب و مبلمان و سرامیک از دیگر ویژگی های بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجویان کشور بود.

معاون دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هنرجویان در این جشنواره در 44 زمینه بایکدیگر رقابت کردند، گفت: در مجموع 15 هزار و 98 هنرجو در مرحله هنرستانی بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی شرکت کردند که پس از داوری هزار و 549 اثر به مرحله کشوری راه یافت که پس از داوری الکترونیکی در نهایت 226 هنرجو به مرحله نهایی راه یافتند که روز گذشته به میزبانی تبریز در 4 هنرستان این استان با هم رقابت کردند که امروز نفرات برتر آن ها مشخص می شود.

تحصیل 22 درصد هنرجویان هنرستان های کشور در رشته های هنر

مدیر کل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم بیان کرد: هنر زبان مشترک میان انسان ها در بستر زمان و مکان است و آثار هنری یکی از

آذرکیش با بیان این که حوزه تربیت فرهنگ و هنر یکی از حوزه های جدی 11 گانه تربیت است، ادامه داد: فرهنگ، مهم ترین و غنی ترین منبع برای دستیابی به هویت است و آموزش و پرورش بزرگترین نهاد تعلیم و تربیت و عامل بسط فرهنگ عمومی جامعه است.

وی توسعه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای را یکی از اصلی ترین سیاست های آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در حال حاضر 22 درصد هنرجویان هنرستان ها در رشته های مختلف هنری تحصیل می کنند.

مدیر کل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خطاب به هنرجویان گفت: مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از اهداف برگزاری جشنواره است و لازم است شما هنرجویان بیش از پیش به کارآفرینی توجه داشته باشید.

آذرکیش افزود: توجه به کارآفرینی، نوآوری، بازاریابی و تولید در کنار شایستگی های فنی از اجرای اصلی آموزش مهارت هستند و همه این ها در کنارهم سبب ارایه بسته کامل آموزشی می شود.

وی با اشاره به شعار سال گفت: رونق تولید در بستر فرهنگی ایجاد می شود و در تمامی کشورهای توسعه یافته اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منابع پایان ناپذیر در نظر گرفته می شود.

مدیر کل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تولید ثروت، کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی با توانمندسازی نیروی انسانی ممکن می شود که هنرستان ها و این نوع جشنوراه های بستر مناسبی برای پرورش نیروی انسانی کارآفرین هستند.

آذرکیش افزود: تغییر ذائقه بازار و تغییر تکنولوژی ایجاب می کند آموزش های مهارتی مادام العمر و مستمر باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این مراسم بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سند ملی و قانون اساسی آموز ش و پرورش است به کیفیت بخشی برنامه های آموزش و پرورش تاکید دارد که یک از برنامه های کیفیت بخشی برگزاری چنین جشنواره هایی است.

عاشور اکرمی ادامه داد: یکی از نشانه های مهم کیفیت بخشی، ترویج خلاقیت و نوآوری و فرهنگ کار تیمی و گروهی است که در جشنواره هنرهای تجسمی شاهد همه این موارد بودیم .

وی افزود: مکان آموزشی، فقط کلاس درس نیست بلکه یکی از محیط های مهم یاددهی و یادگیری برگزاری همین جشنواره ها و نمایشگاه ها است.

لزوم بازنگری در هدایت تحصیلی/ خواهان رشته تجربی همچنان زیاد است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این که ترویج فرهنگ کارآفرینی در سند تحول و در سند چشم انداز تاکید شده است، گفت: فضای کارآفرینی در مدارس با خطر مواجه است که اگر مراقب نباشیم به بیراهه می رود و زیست بوم کارآفرینی در مدارس آماده نیست و باید مسئولین و مدیران فضای فعالیت های اقتصادی هنرجویان را آماده کنند.

اکرمی تصریح کرد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای که که همواره مود تاکید است با چالش جدی موجه است که نبود امکانات و تجهیزات در هنرستان ها یمکی از این چالش ها است که بادی هم مردم و هم دولت به تامیت تجهیزات و به روز رسانی تجهیزات هنرستان ها کمک کنند تا هنرجویان بتوانند در بازار رقابت کنند.

وی افزود: در حال حاضر هدایت تحصیلی که در سال نهم اتفاق می افتد نیاز به بازنگری دارد چرا که همچنان میزان دانش آموزان رشته تجربی همچنان زیاد است در حالی که آسمان تعلیم و تربیت رنگارنگ است و لی این همه پشت کنکوری رشته تجربی نشان می دهد که دانش آموزان علی رغم علاقه و استعداد و بر اساس احساسات و فشار والدین رشته تجربی را انتخاب می کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: اگر می خواهیم آموزش های فنی و حرفه ای در زمین های مختلف توسعه باید و بازار محور باشد بایستی موقعیت های اجتماعی آن را نیز بالا ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار