در نشست خبری

ربیعی: ایران هیچ تمایلی برای ملاقات با مقامی از آمریکا در پاریس نداشت

وزیر اطلاعات تمام ابعاد ماجرای مازیار ابراهیمی را در مجلس باز خواهد کرد

تهران (پانا)- سخنگوی دولت با اشاره به سفر از پیش اعلام نشده وزیر امور خارجه به پاریس اعلام کرد که ایران هیچ تمایلی برای مذاکره با مقامی از آمریکا در فرانسه نداشته است.

کد مطلب: ۹۴۹۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: ایران هیچ تمایلی برای ملاقات با مقامی از آمریکا در پاریس نداشت

علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: «ترامپ پدیده‌ای نامتعارف برای صلح جهانی فشار بی حد و حصری بر ملت ایران اعمال کرد. آمریکایی‌ها گمان می‌کردند ایران فرو خواهد پاشید و کوچک خواهد شد ولی چنین نشد.»

او ادامه داد: «بر اثر فشارها بی‌ثباتی در بازار ارز ایجاد شد ولی دولت کنار مردم ایستاد. هیچ جلسه دولتی نبود که بخشی از مشکلات و رنج‌های مردم در آن مورد بحث قرار نگیرد.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «برخی بی‌مهری‌های داخلی نیز بر این ترکیب افزود ولی با این همه با صبوری مردم و هدایت‌های رهبری توانستیم در همین وضع وخیم، ثباتی را به بار بیاوریم. هرچند که شوک تورم و افزایش قیمت ناشی از تحریم‌ها تا مدت‌ها باقی خواهد ماند، علائم تغییرات مثبت هویدا خواهد شد.»

این مقام مسئول یادآور شد: «در دوران تثبیت و عبور از شوک اولیه فشار هستیم و در این هفته دولت با برنامه‌ای 24 ماهه، دو ساله پایانی خود را آغاز خواهد کرد.»

ربیعی با اشاره به دیدار اخیر هیات دولت با رهبری نیز بیان کرد: «در سال جاری دیداری نیز با رهبری داشتیم و من از سوی دولت تشکر می‌کنم از رهبری انقلاب که ضمن حمایت همیشگی از دولت نکات مهمی را مطرح کردند.‎»

دولت تسلیم فشار حداکثری آمریکا نشده است

‎او همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تحرکات اخیر دیپلماسی ایران بیان کرد: «این تحرکات نشانگر آن است که دولت تسلیم فشارهای حداکثری امریکا نشده است و این فشارها نتوانسته نفوذ دیپلماسی کشور را محدود کند. دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در گام اول تحریم‌های آمریکا را که مصداق تروریسم اقتصادی است را کم کند و در گام دوم آثار آن را بپذیرد.»

او گفت: «ما از موضع حکمت، عزت و منفعت نخواهیم گذاشت تحریم علیه ملت ایران عادی‌سازی شود. آثار اولیه تحریم بر زندگی مردم بوده است و ما برای کاهش این آثار در کنار مردم ایستاده‌ایم.»

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سفیر چین نیز بیان کرد: «بازطراحی راکتور اراک در چهارچوب توافقات برجامی صورت گرفته و ایران همواره خواهان پیشبرد سریع‌تر اقدامات است. زمان دقیق پایان آن را نمی‌توان اعلام کرد ولی ایران از عمل چین به تعهدات خود در این زمینه تشکر می‌کند.»

قضاوت رسانه‌های خارجی از برخی رسانه‌های داخلی منصفانه‌تر است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در‌باره واکنش‌های برخیاصولگرایان به سفر ظریف به فرانسه نیز گفت: «ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم آنها در مسیر ما حرکت کنند و حداقل می‌توان گفت قضاوت رسانه‌های خارجی از برخی رسانه‌های داخلی منصفانه‌تر است.»

او یادآور شد: «آزادی هست و دوستان می‌توانند در هر زمینه‌ای دیدگاه خود را بیان کنند ولی ما نمی‌خواهیم بپذیریم که تحریم تقدیر ایران است. تحریم تقدیر و سرنوشت ایران نیست. ما همه تلاش خود را برای نابودی تحریم ها به کار خواهیم بست. کسانی که تحریم‌ها را ایجاد کردند باید به عقب باز گردند.»

ربیعی تصریح کرد: «ایران از کنش فعال خود برای نابودی تحریم‌ها دست برنخواهد داشت چراکه مانند آن است که بگویند کشور اشغال شده است ولی شما کاری نکنید.‎»

این مقام مسئول درباره جزئیات سفر ظریف به پاریس نیز گفت: «ارتباطی با گروه هفت نداشت و این سفر به درخواست فرانسوی‌ها صورت گرفت. هیچ تمایلی در ایران نبود که هیچ ملاقاتی با مقامی از آمریکا در حاشیه اجلاس گروه هفت در پاریس صورت بگیرد.»

او بیان کرد: «دخالت و نقشی در گفت‌وگوهای فرانسه و آمریکا نداریم و برای ما مهم این است که اعضای باقیمانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند.»

آمریکایی‌ها از سفر ظریف به پاریس خبر داشتند

سخنگوی دولت گفت: «اینکه گفته شده این سفر مخفیانه بوده کاملا اشتباه است و اطلاعات ما هم نشان از این دارد که آمریکایی ها هم از سفر هیات ایرانی به پاریس اطلاع داشتند.»

ربیعی ادامه داد: «ما برای مذاکره در خصوص بسته پیشنهادی آقای مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، تبادل نظر درباره آن بسته و بیان دیدگاه‌های ایران و انتظاراتی که طرف های اروپایی داریم به پاریس رفته بودیم.»

او یاداور شد: «بنابراین این سفر در چارچوب نحوه اجرای تعهدات اروپایی‌ها به برجام بوده است و امیدواریم بعد از جمع‌بندی مذاکرات دو طرف اطلاع‌رسانی به موقع صورت بگیرد.‎»

سخنگوی دولت درباره اظهارات امروز روحانی و احتمال ملاقات او با مقامات آمریکایی با مسئولان آمریکایی بیان کرد: «اظهارات روحانی به آن معناست که ایران اگر تشخیص دهد منافعش تامین خواهد شد، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد بود ولی هیچ قراری امروز وجود ندارد و فکر می‌کنیم روند فعلی در قالب برجام، روندی درست است.»

ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود حاضر به پاسخگویی به سوالی درباره اختلاف بین علی شمخانی و حسن روحانی نشد و صرفا اظهارات دبیر شورای امنیت ملی درباره برجام را نظر شخصی او دانست.‎

گستاخی اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند

ربیعی درباره اظهارات اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره حمله اسرائیل نیز گفت: «این موضع پیام روشنی برای رژیم صهیونیستی داشته است که گستاخی آنها بی‌پاسخ نخواهد ماند. تلاویو نباید از خویشتن‌داری ملت‌های منطقه سوء استفاده کند و باید بداند که صبر ملت‌ها لبریز شده است. ایران هرگونه تجاوز به کشورهای منطقه را محکوم می‌کند.»

او تصریح کرد:«حزب‌الله مستقلا تصمیم می‌گیرد ولی هرگونه اقدام آنان برای پاسخ به اقدامات گستاخانه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم.»‎

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حملات اخیر اسرائیل به عراق نیز گفت: «حمله اسرائیل به پایگاه های عراقی قطعا نقض حاکمیت عراق است و ایران این اقدامات را محکوم می‌کند.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «بخشی از ادای دموکراسی آمریکایی‌ها با حملات اسرائیل به عراق و سوریه باطل می‌شود. از تمام کشورها ایران انتظار دارد که این مداخلات را سند یاقی گری رژیم صهیونیستی بداند.»

او یاداور شد: «ایران معتقد است یکی از اهداف اصلی اسرائیل ایجاد جنگ روانی برای سرپوش گذاشتن بر نزاع های داخلی آنان است.‎»

چین یکی از آسیب‌دیدگان ترامپیسم است

سخنگوی دولت درباره تحریم وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: «آنچه ما شاهدیم این است که بعد از تحریم آمریکا، ظریف فعال‌تر شده و کاملا رابطه معکوس داشته است. اقای ظریف دیپلماتی بی‌بدیل است و درک بالایی از مسائل بین‌الملل دارد که این کمک خوبی برای جامعه ایران است.»

او یادآور شد: «هرکسی را که آمریکا تحریم کند، برای مردم عزیزتر خواهد شد بنابراین تحریم ها تاثیری در کار وزیر امور خارجه نخواهد داشت.‎»

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه به چین و اهداف این سفر نیز گفت: «در مورد ایران و چین دو بحث داریم. نخست روابط دوجانبه که ظریف آن را پیگیری می‌کند و دوم بحث تاثیر چین در شورای امنیت و معادلات جهانی.»

این مقام مسئول در دولت دوازدهم ادامه داد: «چین یکی از شرکای خوب ایران در سال‌های اخیر بوده و این کشور یکی از آسیب‌دیدگان ترامپیسم است. البته درباره برجام نیز در این سفر گفت‌وگوهایی صورت خواهد گرفت و نظرات ایران نیز در این زمینه تشریح خواهد شد.»

صاحب آدریان‌دریا، این کشتی را به مقصد می‌رساند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت آدریان دریا اظهار کرد: «رصد این کشتی از سوی آمریکا و تهدید کشورها برای نپذیرفتن این کشتی از سیاست‌های غلط دیگر آمریکاست ولی ایران مطمئن است که صاحب این کشتی، کشتی را به مقصد خود خواهد رساند.»

او ادامه داد: «ایران نفت این کشتی را فروخته و کسی که نفت را خریده است خودش مقصد کشتی را مشخص خواهد کرد.‎»

ربیعی درباره تحریم یک موسسه آمریکایی از سوی ایران نیز گفت: «از نظر ما تحریم‌ها چیزی جز تروریسم اقتصادی و آسیب به مردم نیست ولی موسسه FDD براساس تمام شواهد بزرگ‌ترین پشتیبان آمریکا برای تحریم ایران بوده‌اند و ایران با این موسسات برخورد خواهد کرد.»

او ادامه داد: «بحث تهدید فیزیکی این موسسه دروغ مضحک است. این روش اسرائیل و امریکا است نه ایران و تهران براساس قوانین خود درباره آنان عمل خواهد کرد.‎»

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی انتشار نیافتن حقوق مدیران قوه قضائیه در سامانه ثبت نیز گفت: «براساس مصوبه دولت، حقوق تمام مدیران باید در سایت آنها بارگذاری کنند. سازمان اداری و استخدامی نیز اعلام امادگی ایجاد ارتباط انلاین بین آنها را کرده است. سامانه حقوق و مزایا هنوز باتوجه به ارائه نشدن اطلاعات برخی دستگاه‌ها کامل نشده ولی دولت امیدوار است تمام دستگاه‌ها نسبت به عمل به قانون اقدام کنند.‎»

ربیعی درباره طرح رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: «برای رتبه‌بندی معلمان 2 هزار میلیارد تومان سال جاری پرداخت خواهد شد و جالب اینکه این رقم با افزایشی 10 درصدی مواجه شده است و این افزایش نیز اعمال خواهد شد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «معلمان نگران نباشند، رتبه‌بندی اعمال خواهد شد و همزمان وزارت آموزش و پرورش طرح جدیدی را دنبال می‌کند که بار مالی قابل توجهی نیز دارد ولی براساس آن معلمانی که 10 ساعت بیشتر تدریس کنند، مبلغ قابل توجهی را دریافت خواهند کرد.»

ربیعی یادآور شد: «معلمان پویا و دارای رضایت خاطر می‌توانند ارامش را به فرزندان ما منتقل کنند بنابراین دولت از هیچ تلاشی برای بهبود معیشت معلمان دریغ نخواهد کرد.‎»

دوستان اطلاعاتی گفتند هیچ نفع شخصی در پرونده پوری‌حسینی وجود ندارد

سخنگوی دولت دوازدهم در پاسخ سوال دیگری درباره بازداشت مدیر سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: «دولت هیچ گزارشی درباره پوری‌حسینی و سوء استفاده شخصی او از سازمان خصوصی‌سازی دریافت نکرده و آنچه درباره او بیان شده، یکی فروش ایران‌ایر تور و دیگری فروش مجموعه مغان است. وزیر اقتصاد در این زمینه نامه‌ای نوشته و واگذاری ایران ایرتور را یکی از افتخارات دانسته و مجموعه مغان را نیز واگذاری مناسبی داشته است.»

او ادامه داد: «دوستان اطلاعاتی نیز تایید کردند که هیچ‌گونه نفع شخصی در پرونده پوری‌حسینی وجود نداشته است. در تصمیماتی که نفع شخصی در آن وجود نداشته ولی ممکن است قضاوت‌هایی وجود داشته باشد در این زمینه به ویزه دربخش تصمیمات اتخاذ شده، ممکن است روزی بگویند رئیس قوه قضائیه دادسراها را ادغام کرد و این تصمیم زیان ساز بوده، آیا باید او را محاکمه کرد؟»

ربیعی بیان کرد: «مدیریت تصمیم‌گیری است ولی دولت از تخلفات دفاع نمی‌کند اما آنچه مشخص است، این است که نفع شخصی و سو استفاده از مسئولیت در پرونده پوری حسینی درست نیست و او فرد سالمی است.»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ماجرای بازداشت مدیرعامل سابق ایران‌خودرو گفت: «دولت هیچ اطلاعی درباره فساد احتمالی مدیر ایران خودرو ندارد و دلیل برکناری او افزایش غیرقانونی قیمت بوده است. اگر اطلاعاتی درباره فساد است قوه قضائیه باید اعلام کند و امیدواریم با سرعت بیشتری در این پرونده رسیدگی کند.»

او در ادامه رسانه‌ها را خطاب قرار داد و بیان کرد: «آیین دادرسی ما به صراحت بر این موضوع تأکید دارد که تا زمانی که جرمی محقق نشده است، حق اعلام نداریم و همزمان بازخوانی متعددی از موضوع صورت می‌گیرد.‎»

آنچه کیهان می‌نویسد مسئولانه است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آینده اقدامات فرانسه برای حفظ برجام نیز گفت: «در فضای بین‌الملل بحث، بحث منافع ملی است و اعتماد معنا ندارد. ایران از هرکشوری که به تعهداتش عمل کند، تشکر می‌کند ولی درباره سرنوشت اقدامات فرانسه نمی‌توان قضاوت کرد اما آنچه مشخص است، تلاش ایران برای حفظ گفت‌وگو و روابط است.»‎

ربیعی درباره سرنوشت متقاصیان کارت هوشمند ملی نیز اظهار کرد: «من خودم هنوز کارت ملی‌ام را عوض نکرده‌ام اما به طور کلی در حال حاضر اطلاعاتی در این زمینه ندارم.‎»

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره یادداشت اخیر ربیعی در ارگان مطبوعاتی دولت و برخی دفاع‌ها از عملکرد دولت با توجه به عدم تحقق وعده‌هایش بیان کرد: «آنچه شما در کیهان می‌نویسید، مسئولانه است و آنچه ما هم می‌گوییم، مسئولانه است ولی در آینده مشخص خواهد شد چه کسی ثواب خواهد برد.»

ربیعی بیان کرد: «امروز متاسفانه علت خراب شدن وضع را نمی‌بینیم. آیا کسی می‌تواند رشد مثبت در کشور و ثبات در بازار و تورم تک رقمی را انکار کند؟ این‌ها عدد و رقم است و قابل انکار نیست پس چه شد که به یکباره قیمت ارز افزایش یافت و تورم افزایش یافت؟»

او همچنین گفت: «تحریم دلیل بسیار مهمی بود آن هم تحریمی که هرگز رخ نداده است. شوک بزرگی از تحریم‌های آمریکا به کشور وارد شد و معتقدم دولتی که توانست این شوک را هضم کند و از آن ثبات نسبی بسازد، موفق است.»

می‌دانیم مردم سخت زندگی می‌کنند

سخنگوی دولت یادآور شد: «اگر ما در سرایط گذشته بودیم و دنیا با آمریکا هم نظر بود و همچنان قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران وجود داشت، وضع بدتر بود. اگر نرویم سراغ علت اتفاقات رخ داده در 18 ماه اخیر، نمی‌توانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم ولی امروز چشم انداز 24 ماهه مناسبی پیش رو داریم.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «البته ما تورم را می‌بینیم و می‌دانیم مردم سخت زندگی می‌کنند و این‌ها واقعیت است.»

ربیعی درباره آخرین وضع بازسازی مناطق سیل‌زده نیز گفت: «تعهد وزارت مسکن پابرجاست و وام‌های تعهد شده نیز موانعی داشت که برطرف شده است. برای کاهش خسارات نیز اقداماتی صورت گرفته است. آموزش و پرورش نیز تعهد کرده بود که مدارس زیر 5 کلاس خود را تمام کند که احتمالا عملی شده است.‎»

سخنگوی دولت دوازدهم همچنین در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره تکذیب دلجویی از مازیار ابراهیمی از سوی او و چرایی سکوت وزیر اطلاعات درباره ابعاد این موضوع بیان کرد: «روز گذشته با آقای علوی (وزیر اطلاعات) در این زمینه صحبت کردم. ایشان در مجلس حاضر خواهد شد و تمام ابعاد مساله را باز خواهد کرد و موضوع نیز از آن طریق منتشر خواهد شد.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار