کدام مناطق پایتخت دارای کمترین سرانه فضای سبز هستند

تهران (پانا) - بر اساس اطلاعات منتشر شده در اطلس کیفیت زندگی در شهر تهران شهروندان مناطق 12، 11 و 7 دارای بیشترین نارضایتی از جهت برخورداری از فضای سبز مناسب هستند.

کد مطلب: ۹۴۹۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
کدام مناطق پایتخت دارای کمترین سرانه فضای سبز هستند

کیفیت زندگی یک مفهوم چند بُعدی است و یکی از جنبه‌های مهم آن، وجه زیست‌‌محیطی آن است. این بُعد از این جهت اهمیت دارد که زیست‌پذیری و کیفیت محیط زندگی در شهر، از جمله عوامل اصلی رضایت شهروندان از محل زندگی‌شان به شمار می‌آید. به علاوه، ارتباط تنگاتنگ ویژگی‌های زیست‌محیطی با موضوع سلامت شهروندان، سبب شده است که نظافت و پاکیزگی محیط، یکی از انتظارات اصلی شهروندان از مدیریت شهری باشد.

در دنیای امروز، مشکلات زیست‌محیطی یکی از اساسی‌ترین مسائل شهری و حاصل تعارض و تقابل شهرها با محیط طبیعی است چرا که توسعه شهری، ناگزیر با تسلط ساختمان‌ها، صنایع و حمل ونقل و فعالیت‌های اقتصادی بر فضاهای طبیعی همراه است و این تسلط به مرور زمان به شکل چیرگی شهر بر طبیعت تغییر یافته است و زمینه‌ساز آلودگی‌های گسترده شهری می‌شود. نتیجه این روند، نبود تعادل و ناسازگاری میان انسان و طبیعت و به هم خوردن اکوسیستم خواهد بود. با گسترش شهرها، مظاهر و ارزش‌های محیط طبیعی در معرض نابودی و فرسایش بیشتر قرار گرفته است و شهرنشینان از جاذبه‌های طبیعی محروم شده‌اند و مشکلات روانی و اجتماعی نمود یافته است. در نتیجه چالش‌های محیط‌زیست و زیرساخت‌های شهری به عنوان یک مسئله جدی در مقابل شهروندان و مدیران شهری و تصمیم‌سازان عرصه زندگی مدنی قرار گرفته است. از طرفی رشد سریع جامعه‌های شهرنشین و افزایش بی‌رویه سکونتگاه‌های شهری در گروی تخریب، آسیب یا نابودی ظرفیت‌های محیطی و طبیعت بستر است. نقش شهرداری در این شرایط بسیار تعیین‌کننده است و سیاست‌هایش نقش مهمی در توسعه پایدار شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد. در کلانشهر تهران، بخشی از مسائل مرتبط با محیط‌زیست شهری در حوزه وظایف و مسئولیت‌های شهرداری است.

شهرداری تهران که به تازگی نتایج اطلس کیفیت زندگی در شهر تهران را منتشر کرده است، در بخشی از این پیمایش به موضوع محیط‌زیست شهری پرداخته است و ارزیابی ذهنی شهروندان، از مسائل مرتبط با آن سنجیده شده است.

رضایت از فضای سبز در محله

توزیع میزان رضایت شهروندان از فضای سبز در محله‌های شهر تهران دیده می‌شود. نمره کلی رضایت شهروندان تهرانی در این بُعد، 40 از 100 به دست آمده که حاکی از نارضایتی نسبی شهروندان است. مطابق نقشه، بیشترین تجمع نارضایتی شهروندان در مناطق مرکزی شهر دیده می‌شود. محاسبات نشان می‌دهد که مناطق 12، 11 و 7 دارای بیشترین نارضایتی از جهت برخورداری از فضای سبز مناسب هستند. از سوی دیگر، ساکنان منطقه‌های 22، 5 و 19 بیشتر از سایر مناطق، از فضای سبز محله راضی‌اند. در بین محله‌های تهران، سازمان آب (5)، شهدای گمنام (14)، ارم (5)، غزالی (21) و اسماعیل‌آباد (19) بالاترین نمره رضایت را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین میزان رضایت نیز به محله‌های ایران (12)، اسکندری (11)، انقلاب (11)، قیام (12) و کوهسار (4) مربوط است. در کل 335 محله بررسی شده، نمره رضایت از فضای سبز در 113 محله بالاتر از حد متوسط بوده و بقیه محلات نمره‌ای پایین‌تر داشته‌اند.

رضایت از فضای سبز در مناطق 22گانه

نام منطقه

رتبه

نام منطقه رتبه
منطقه 1 14 منطقه 12 22
منطقه 2 5 منطقه 13 18
منطقه 3 11 منطقه 14 16
منطقه 4 12 منطقه 15 10
منطقه 5 2 منطقه 16 9
منطقه 6 7 منطقه 17 15
منطقه 7 20 منطقه 18 13
منطقه 8 6 منطقه 19 3
منطقه 9 17 منطقه 20 8
منطقه 10 19 منطقه 21 4
منطقه 11 21 منطقه 22 1

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار