۳ طرح تحقیقاتی بیماری‌های غیرواگیر در آذربایجان‌غربی کلید خورد

ارومیه(پانا)- رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: سه طرح تحقیقاتی بیماری‌های غیرواگیر در خصوص دیابت، داروی چربی خون و طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در استان کلید خورده و در حال انجام است.

کد مطلب: ۹۴۹۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
۳ طرح تحقیقاتی بیماری‌های غیرواگیر در آذربایجان‌غربی کلید خورد

نوریه دلیلی افزود: این طرح‌ها شامل مطالعه مشاهده‌ای جمعیت‌محور مراقبت دیابت، مطالعه تعیین اولویت انتخاب بیماران در خصوص مصرف یا عدم مصرف داروی استاتین بر اساس منافع و عوارض آن و طرح ارزشیابی بسیج ملی کنترل فشار خون است.

وی در خصوص مطالعه مشاهده‌ای جمعیت‌محور مراقبت دیابت بیان کرد: این مطالعه به‌منظور ارزیابی وضعیت کنترل دیابت در بیماران دیابتی نوع ۲ طراحی شده تا نتایج آن مدیران و سیاستگزاران نظام سلامت را در راستای طراحی و اجرای مداخله‌های مؤثر به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران و کاهش عوارض این بیماری یاری کند.

وی اضافه کرد: این مطالعه در ۳۳ خوشه شهری و روستایی تعیین شده از شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی با شناسایی و پرسش‌گری از نزدیک به ۴۰۰ نفر از بیماران دیابتی در مراحل شناسایی، ارزیابی و پرسش‌گری، تن‌سنجی، سنجش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به تاثیر داروهای کاهنده چربی خون نظیر استاتین‌ها در پایین آمدن سطح کلسترول خون و تاثیر آنها در جلوگیری از وقوع بیماری های قلبی عروقی اعم از حمله قلبی، درد قفسه سینه، سکته مغزی و نارسایی قلبی در آینده ادامه داد: در راستای بررسی گرایش مردم به این دارو، مطالعه تعیین اولویت انتخاب بیماران در خصوص مصرف یا عدم مصرف داروی استاتین بر اساس منافع و عوارض آن در دستور کار قرار گرفت تا با بهره‌گیری از نظر افراد شرکت کننده در مطالعه از جمله عوارض جانبی مانند بیماری‌های عضلانی، آسیب کبدی، آسیب کلیه، دیابت نوع ۲ و سرطان بتوان تصمیم‌گیری‌های اصولی را درخصوص جلب مشارکت مردم از درمان‌های اساسی بنا نهاد.

دلیلی گفت: مطالعه این طرح به صورت پایلوت در شهرستان نقده انجام می‌گیرد.

وی همچنین از اجرای موفق طرح بسیج ملی کنترل فشارخون و مشارکت بیش از ۹۰ درصدی با حضور یک میلیون و ۲۵۴ هزار نفری مردم آذربایجان غربی در این طرح خبر داد و افزود: برای برآورده شدن اهدافی نظیر برآورد پوشش بسیج، بررسی کیفیت خدمات ارائه شده، بررسی کیفیت دادههای جمعآوری شده، بررسی رضایت‌مندی مراجعان از بسیج ملی، بررسی اثربخشی بسیج ملی در افزایش دانش، بهبود نگرش و رفتار شرکت‌کنندگان، طرح" ارزشیابی بسیج ملی کنترل فشارخون " طی ۲ نوبت با مشارکت نیروهای بهداشتی و مردم اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در نوبت نخست این طرح ۲ هزار و ۶۵ نفر و در نوبت دوم نیز یک‌هزار و ۳۳ نفر با این طرح مشارکت می‌کنند.

اجرای طرح های تحقیقاتی از جمله مهمترین عوامل در اثربخشی طرح‌های درمانی و بهداشتی است که می‌تواند در سنجش نگرش مردم و همچنین موفقیت طرح‌های بهداشتی‌درمانی موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار