مددی: دانش‌آموز حق دارد خدمات تربیتی متناسب با استعداد و نیازش دریافت کند

تهران (پانا) - مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین تاکید کرد آموزش و پرورش باید به نهاد فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی تبدیل شود و به تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی بپردازد. او هم‌چنین دریافت خدمات تربیتی را متناسب با استعدادها و نیازهای فرد را حق دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۹۴۹۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مددی: دانش‌آموز حق دارد خدمات تربیتی متناسب با استعداد و نیازش دریافت کند

رضا مددی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تامین مدرسان برنامه ملی شهاب که صبح امروز در پردیس تربیت معلم نسیبه برگزار شد گفت: «سند تحول بنیادین در مبنای هر نوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش است. زیرنظام‌های این سند نیز در سال گذشته به تایید دکتر روحانی رسیده است و امروزه آموزش و پرورش می‌داند برای رسیدن به اهداف خود تا سال ۱۴۰۴ چه مسیری را باید طی کند‌.»

او افزود: «بر اساس سند تحول بنیادین تربیت رسمی در مدرسه اتفاق می‌افتد. تربیت فرایندی است که در تمام موقعیت‌ها رخ می‌دهد و آموزش و پرورش مسئول تعلیم و تربیت رسمی است.»

مددی آموزش و پرورش را مسئول تعلیم و تربیت عمومی دانست و گفت: «تربیت تخصصی کار دانشگاه است که زیرساخت آن تربیت عمومی است. سند تحول بنیادین از دو بخش اساسی تشکیل شده است: بخش اساسی آن در مبانی نظری سند است که پشتوانه علمی هر نوع کار در تعلیم و تربیت را شامل می‌شود و چارچوب تعلیم و تربیت اسلامی است.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «فلسفه تربیتی جهت‌گیری جامعه و مسیر، همچنین نوع نگاه ما را به تعلیم و تربیت مشخص می‌کند. روح و محتوای تعلیم و تربیت اسلامی که مبنای عمل در آموزش و پرورش است مجموعه‌ای است که به نام فلسفه تربیت از آن یاد شده است‌.»

او اصلی‌ترین موضوع آموزش و پرورش را فلسفه تربیت دانست و افزود: «ما در فلسفه تعلیم و تربیت از علوم مختلف استفاده می‌کنیم لذا دیدگاه‌های تربیتی و نظام فکری تعلیم و تربیت همین مبانی است.»

مددی گفت: «هرنوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش باید توجیه‌پذیر و پشتوانه نظری سند را داشته باشد. امروزه تمام بخش‌های آموزش و پرورش کوشش می‌کنند که نظام فکری خود را از سند بگیرند‌.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به مبانی حقوقی تربیت رسمی اشاره کرد و گفت: «در مبانی حقوقی فلسفه تربیت رسمی و عمومی حق تربیت دیده شده و یکی از حقوقی که همه شهروندان دارند حق تربیت است.»

او مدرسه را مرکز ثقل تربیت عمومی خواند و اضافه کرد: «دانش‌آموز حق دارد خدمات تربیتی را دریافت کند که متناسب با استعدادها و نیازهای او باشد. این موضوع نیز براساس عدالت در سند تاکید شده است.»

مددی به ۱۰ چرخش کلان تحول‌آفرین در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «برای متحول شدن آموزش و پرورش شاخص‌های کلانی وجود دارد که نشان از رخ دادن تحول دارد. استراتژی آموزش و پرورش این است که هر فرد براساس مقدورات خود از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کند.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یک نهاد آموزشی دانست که بر کارکردهای خود تاکید دارد و گفت: «آموزش و پرورش باید به نهاد فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی تبدیل شود و به تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی بپردازد.»

او در ادامه به جزئیات ۸ فصل سند تحول بنیادین و ویژگی‌های مدرسه در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزود: «آموزش و پرورش برنامه‌های سند را تا سال ۱۴۰۴ در قالب برنامه ششم توسعه آورده است‌. به این سمت می‌رویم که سیاست‌گذاری‌های خود را از این سند اخذ کنیم لذا امسال هم در مهر بخشی از برنامه‌های سند در اختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار