رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید: 18 شهریور آخرین مهلت اروپا برای تامین منافع ایران در برجام است

میرزایی: ایران در گام سوم بخش‌هایی از پروتکل الحاقی را نیز که به صورت داوطلبانه پذیرفته است، معلق خواهد کرد

تهران (پانا) - رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هجدهم شهریور ماه را آخرین مهلت اروپا برای تامین منافع جمهوری اسلامی از برجام و جلوگیری از برداشتن گام سوم توسط ایران اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۴۸۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید: 18 شهریور آخرین مهلت اروپا برای تامین منافع ایران در برجام است

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری و وزیر امور خازجه ایران درباره گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای تهران اظهار کرد: «مقامات عالی‌رتبه نظام بارها و بارها اعلام کرده‌اند که تهران مصمم به اجرای گام سوم است و در این راستا هیچ چیز جز عمل به تعهدات از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام نمی‌تواند مانع این اقدام تهران شود».

او ادامه داد: «روند گام سوم در کشور طراحی‌شده و همچون سایر گام‌ها به خوبی نیز اجرا خواهد شد بنابراین این کشورهای روسیه، چین و سه کشور اروپایی هستند که باید تصمیم بگیرند که قصد دارند برای منافع خود هزینه پرداخت کنند یا خیر».

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که تهران همچنان درهای دیپلماسی را باز گذاشته و اروپا باید از این فرصت برای تامین منافع خود به نحو احسن و به شکل مستقل از ایالات متحده آمریکا استفاده کند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: «امروز وزیر امور خارجه ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده که قطعا برخلاف قوانین بین‌المللی است، به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کند و ضمن نمایش شکست یکجانبه‌گرایی‌های واشنگتن، مواضع تهران را به صورت شفاف به طرف‌های اروپایی اعلام می‌کند، پیشنهادهای آنان را نیز می‌شنود و برای تصمیم‌گیری به تهران منتقل می‌کند».

میرزایی یادآور شد: «این اقدام تهران به منزله تلاش جمهوری اسلامی برای حفظ برجام است البته در این مسیر تامین منافع ایران به ویژه منافع اقتصادی امری مهم و غیرقابل انکار است».

او متذکر شد: «به این ترتیب اروپایی‌ها اگر تا هجدهم شهریور ماه برای تامین منافع ایران گام مثبتی برداشتند، ایران نیز انعطاف لازم و متناسب را در تصمیمات خود لحاظ خواهد کرد ولی در غیر این صورت جمهوری اسلامی آماده است قاطعانه گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای را بردارد».


این نماینده مجلس سیاست ایران را تعامل با جهان اعلام کرد و افزود: «کاهش تعهدات به معنای یکجانبه‌گرایی نیست بلکه اقدامی است برای متوازن‌سازی توافقی که با خروج آمریکا از آن و بدعهدی اروپایی‌ها عملا به شکل یکجانبه ادامه داشت».

او افزود: «ایران هرگز خواهان یکجانبه‌گرایی نبوده است و نخواهد بود و همواره برای حفظ برجام در حال تلاش است ولی باید توجه داشت که برجام توافقی برد - برد بود و به همین دلیل نمی‌توان آن را به شکلی ادامه داد که منافع تهران در هیچ سطحی تامین نشود. بنابراین جمهوری اسلامی با استفاده از مکانیسم‌های قانونی داخل این توافق اقدام به کاهش تعهدات خود کرد ولی همزمان اعلام کرد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند، ایران نیز در عرض چند ساعت اقدامات خود را به حالت اول بر می‌گرداند».

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره جزئیات اقدامات ایران در گام سوم، خاطرنشان کرد: «جزئیات اقدامات روشن است و برنامه زمان‌بندی آن نیز مشخص شده است ولی بنا به دلایلی نمی‌توان به صورت عمومی آنها را اعلام کرد ولی ایران در گام سوم ضمن افزایش سطح غنی‌سازی خود، بخش‌هایی از پروتکل الحاقی را نیز که به صورت داوطلبانه پذیرفته است، معلق خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار