«بوم» در350 مدرسه ابتدایی اجرا می‌شود

ساری (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران از اجرای برنامه ویژه مدارس (بوم) در 350 مدرسه ابتدایی استان خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۶۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
«بوم» در350 مدرسه ابتدایی اجرا می‌شود

سید عیسی میرشفیعی گفت: برنامه ویژه مدارس، برنامه‌ای است در جهت توانمند‌سازی دانش‌آموزان و آشنایی آنان با مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دوره دوم ابتدایی متناسب با علایق و نیازهای دانش‌آموزان با شرایط و زیست‌بوم منطقه می‌باشد.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین زمینه‌های برنامه ویژه مدرسه، آموزش یک مهارت است، افزود: برنامه ویژه مدرسه «بوم» با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، مجوز برنامه‌ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی حجم معینی از زمان رسمی آموزش را با رعایت چهارچوب‌های مقرر به مدرسه واگذار می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه فلسفه وجودی برنامه ویژه مدارس، آزادسازی بخشی از زمان آموزش و در اختیار قرار دادن آن به مدیران مدارس به منظور اجرای مطلوب این برنامه است، خاطرنشان کرد: در این برنامه، شورای مدرسه با پیشنهاد معلم و با توجه به نیاز و استعداد دانش‌آموزان نسبت به تهیه تقویم اجرایی برنامه ویژه مدارس اقدام و شرایط بازدید دانش‌آموزان از مراکز علمی، صنعتی، تولیدی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های متناسب با برنامه مشخص شده فراهم می‌شود.

میرشفیعی با اشاره به اهداف این برنامه گفت: از اهداف مهم این طرح و برنامه می‌توان به پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای و محلی، تنوع بخشی به محیط های یادگیری، ارتقا جایگاه مدرسه در اذهان عمومی نام برد.

او با اشاره به نقش مدیران در اجرای این برنامه تصریح کرد: با توجه به بحث تفویض برنامه‌ها به مدارس، برنامه ویژه مدرسه (بوم) زیر نظر مدیر و شورای مدرسه انجام خواهد شد و مدیر نقش تعیین کننده‌ای در برنامه‌ریزی جهت اجرای بهتر و تغییر نگرش معلمان و خانواده‌ها دارد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه یکسال از اجرای این برنامه در سطح استان و کشور می‌گذرد، گفت: این برنامه در سال تحصیلی 98-97 در350 مدرسه ابتدایی اجرا شده که حدود 1154 کلاس درس دوره دوم ابتدایی درگیر این برنامه هستند.

او با اشاره به جایگاه و نقش اداره کل آموزش و پرورش مازندران در اجرای این برنامه بیان کرد: در سطح اداره کل، کارگروه تخصصی ویژه (بوم) تشکیل شده است که کارگروه کار نظارت بر روند اجرای این برنامه در سطح شهرستان و منطقه را برعهده دارد.

میرشفیعی با اشاره به چالش‌های پیش روی اجرای این برنامه گفت: از چالش‌ها، موانع و مشکلات اجرای برنامه ویژه مدرسه( بوم) می‌توان به دانش اندک برخی از معلمان و مدیران در تدوین و اجرای درست برنامه، تراکم بالای دانش‌آموزی در مدارس عادی دولتی، حجم بالای محتوای مفاهیم کتب درسی، کوتاه بودن ساعات آموزشی در حوزه ابتدایی به دلیل تعطیل بودن پنج شنبه ها، کمبود نیروی متخصص برای آموزش مهارت ها، عدم اعتماد به نفس مدیران در اجرای برنامه اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار