گزارش پانا

مدیر مجتمع مس آذربایجان:300 میلیارد تومان در بانک های آذربایجان شرقی سرمایه داریم

در حال تبدیل شدن به بزرگترین معدن مس ایران هستیم

تبریز (پانا)- مدیر مجتمع مس آذربایجان (سونگون) گفت: حدود 300 میلیارد تومان در بانک های استان سرمایه داریم.

کد مطلب: ۹۴۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیر مجتمع مس آذربایجان:300 میلیارد تومان در بانک های آذربایجان شرقی سرمایه داریم

رضا شریفی در حاشیه مراسم تحویل بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز 3 مجتمع مس سونگون در نشست مطبوعاتی در خصوص میزان اشتغالزایی فاز 3 گفت: از وقتی که فاز 3 تغلیظ شروع شده است حدود 100 ماشین برای خاکبرداری مشغول هستند ودر کادر اجرایی نیز 300 تا 400 نفر در مقاطع مختلف زمانی در اجرای پروژه کار خواهند کرد و علاوه بر این بعد از بهره برداری نیز بین 250 تا 350 نفر نیز مشغول به کار خواهند شد.

هیچ گونه واکنش شیمیایی در مس سونگون انجام نمی گیرد

وی در مورد سازگاری فعالیت مجتمع مس سونگون با طبیعت گفت: این پروسه کاملا سازگار با محیط زیست است و یک صنعت سبز است و هیچ کونه آلایندگی نداریم تمام چرخه در یک سیکل بسته انجام می گیرد.

مدیر مجتمع مس آذربایجان ادامه داد: هیچ گونه واکنش شیمیایی در این مجتمع انجام نمی شود و یک کار فیزیکی انجام می شود و ذرات مس جدا می شوند و مابقی با آب مخلوط شده و داخل سدی که از نظر زیست محیطی کاملا مستحکم و قابل کنترل است ریخته می شود.

شریفی افزود: طبیعتا وقتی معدن زده می شود خاکبرداری انجام می گیرد و بر چهره طبیعت خش انداخته می شود ولی خوب ملت ما نیازمند اشتغال و ثروت هستند و نمی شود که به طبیعت اصلا دست نزد پس آن موقع اشتغال چه می شود؟

شرکت ملی صنایع مس، فکری ملی دارد

وی افزودک مهم ترین هدف ما ایجاد اشتغال است، اگر میلیاردها دلار درآمد نفتی هم داشته باشیم نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم و فقط می توانند شغل را بخریم در حالی که شغل باید ایجاد شود و تنها راه ایجاد شغل این است که کارخانه احداث شود و دولت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و شرکت صنایع ملی ایران با این که شرکتی خصوصی است ولی فکر ملی دارد و در کنار بحث های اقتصادی به اشتغالزایی نیز توجه دارد و به خاطر همین است که به دنبال تکمیل چرخه تولید است.

اشتغال 4 هزار نفر در مجتمع مس سونگون

مدیر مجتمع مس آذربایجان در خصوص میزان بهره مندی مردم ورزقان از مس سونگون بیان کرد: در حال حاضر بیش از 4 هزار نفر در این مجمتع مشغول به کار هستند که 60 درصد آن ها یعنی 2 هزار و 400 نفر آنان بومی ورزقان هستند و بیشتراین 60 درصد نیز از روستا های ورزقان هستند.

550 میلیارد تومان پروژه خدمات اجتماعی مس سونگون در روستاهای ورزقان

شریفی ادامه داد: یکی دیگر از منافع این مجتمع برای مردم ورزقان، خدمات اجتماعی است که مس سونگون ارایه می کند که بسیار با اهمیت هستند از جمله 65 کیلومتر از راه خواجه ورزقان را مس سونگون اجرایی کرده است و در مجموع 550 میلیارد تومان پروژه برای خدمات اجتماعی داریم که که 200 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی افزود: همچنین در این راستا در روستا های ورزقان سال گذشته 3 میلیارد تومان و امسال نیز 4 میلیار تومان برای آسفالت هزینه کرده ایم و تمام روستا ها آسفالت ریزی و کانال کشی کرده ایم و در روستاهای اهر، هریس و ورزقان در راستای اقتصاد مقاومتی از مشاغل روستایی حمایت می کنیم.

مدیر مجتمع مس آذربایجان اضافه کرد: همچنین مجتمع ورزشی بسیار بزرگی را در حال احداث هستیم که تیم‌های ملی به علت فشار هوا، ارتفاع و شرایط آب و هوایی مناسب می‌توانند در این مجموعه کمپینگ داشته باشند.

گردش مالی پروژه ها از سیستم های بانکی استان و شهرستان انجام می شود

شریفی بیان کرد: یکی دیگر از منافع این مجموعه، مقدار سرمایه گذاری و اثری که است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در سطح شهرستان دارد و فقط در حوزه توسعه 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و گردش مالی این پروژه ها از سیستم های بانکی استان و شهرستان انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر ما تولید اشتغال را برای هر نفر 50 میلیون تومان در نظر بگیریم با این مبلغ 10 هزار میلیارد تومانی می توان برای 200 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد و البته بستگی به نحوه مدیریت ما نیز دارد که از این مبلغ بتوانیم استفاده کنیم.

مدیر مجتمع مس آذربایجان افزود: در بخش تولید نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان گردش مالی در منطقه است که به طور متوسط برای 100 هزار نفر شغل ایجاد می شود که پتانسیل بزرگی برای منطقه است و این ها خدماتی هستند که مردم منطقه از آن بهره مند می شوند.

شریفی گفت: حدود 300 میلیارد تومان در بانک های استان سرمایه داریم.

بیشترین ارزش افزوده در کنسانتره است/ دوست داریم چرخه را تکمیل کنیم

وی دررابطه ارزش افزوده مس آذربایجان گفت: بیشترین ارزش افزوده ما در کنسانتره است به طوری که 94 درصد ارزش افزوده مربوط به کنسانتره است و 6درصد در ما بقی است و واقعیت این است که شرکت مس می خواهد که به عنوان یک وظیفه ملی زنجیره را تکمیل کند.

مدیر مجتمع مس آذربایجان ادامه داد: برای یک شرکت خصوص بهترین گزینه فروش کنسانتره است و به اشتغال منطقه و سایر موارد کاری ندارد البته بحث ذوب نیز ضرر ده نیست ولی سودش کم است ولی چون شرکت ما ملی است پس ملی فکر می کند بنابراین دنبال این است که چرخه را کامل کند و این تکمیل چرخه سبب ایجاد اشتغال می شود.

برای بخش خصوصی فروش کنسانتره پر سودتر است

شریفی افزود: کنسانتره یا باید صادر شود ویا در داخل کشور به کاتد تبدیل شود و کاتدی که در اینجا تولید می شود در شهرهای ورزقان، اهر، هریس و تبریز به محصول نهایی مانند لوله، کابل، سیم، ورق و ظروف خانگی تبدیل می شود و این برای ما بسیار با اهمیت است ولی معمولا برای بخش خصوصی فروش کنسانتره پر سودتر است.

به اندازه سهم خود در استان سپرده و گردش مالی داریم

وی با بیان این که در هفته نزدیک به 50 میلیارد تومان به پیمانکاران پرداختی داریم، گفت: خوشبختانه با پی گیری های استاندار محترم و نماینده محترم ولی فقیه در استان به اندازه سهم خود در استان سپرده و گردش مالی داریم و کرمانی ها گلایه داشتند که سپرده آذربایجان زیاد است.

مدیر مجتمع مس آذربایجان در خصوص صادرات نیز گفت: چه مس سرچشمه و چه مس سونگون باید صادارات محصول را از بندرعباس انجام دهند و در مقابل صادراتی که انجام می گیرد به گردش مالی استان وارد می شود.

شریفی در مورد نحوه پرداخت مالیات بیان کرد: شرکت هرجایی که ثبت می شود باید مالیات خود را در هم آن جا پرداخت کند شرکت مس ایران نیز اولین ثبتش در کرمان بوده است ولی در بحث استفاده از گردش مالیاتی بعد از پی گیری ها به اندازه ای که می توانیم سهم خودمان را بیاوریم برنامه داریم.

بیشتر قطعات مورد نیاز تولید داخل هستند

مدیر مجتمع مس آذربایجان در رابطه با نحوه تامین قطعات مورد نیاز گفت: تمام قطعاتی که می توانیم ساخت داخل بوده واز قبل نیز این گونه بوده و مربوط به زمان حال نیست که بگوییم به خاطر تحریم ها از تولیدات داخل استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: برخی قطعات هستند که واقعا قابل ساخت نیستند و مقرون به صرفه نیست که ساخته شود و فقط در دنیا 2 یا 3 کارخانه هستند که این قطعات را تولید می کنند و این ها را باید وارد کرد ولی قطعات پرمصرف که هم گلوگاه هستند و هم با ارزش هستند در داخل کشور ساخته می شوند.

قرار داد با دانشگاه ها و پارک علم و فناوری برای تولید قطعات

مدیر مجتمع مس آذربایجان افزود: با دانشگاه ها و به خصوص پارک علم و فناوری قرار داد داریم و اخیرا 140 قطعه به پارک فناوری اعلام کرده ایم که تا امروز 30 قطعه را تولید کرده اند.

شریفی اضافه کرد: به بومی سازی زیاد اعتقاد داریم و از قطعه ساز منطقه حمایت می کنیم وقتی قطعه ای در تبریز و یا ورزقان تولید می شود قطعا به بخش اشتغال نیز کمک می شود اگر به شهرک صنعتی ورزقان بروید خواهید دید قطعاتی که قبلا از اصفهان وارد می شد در این شهرک تولید می شوند.

خسارت 77میلیارد تومانی مس سونگون به طبیعت

وی در خصوص میزان خسارت این مجتمع به طبیعت نیز گفت: از ابتدای ایجاد راه های دسترسی به معدن و خاکبرداری طبق قانون و معیاری که در منابع طبیعی وجود دارد میزان خسارت ارزیابی می شود که سال های قبل برای آنکه تسویه شود محاسبه شد که حدود 77 میلیارد تومان برآورد شده است که بیش از 35 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و مابقی هم در آینده نزدیک با توجه به تفاهم نامه پرداخت خواهد شد.

شریفی در مورد کار زنان در معدن مس سونگون بیان کرد: متاسفانه با توجه به ارتفاع و مسافتی که وجود دارد برای آقایان کار کردن سخت است و به مراتب برای خانم ها نیز سخت تر است که در این محل کار کنند ولی تعدادی مهندس زن داریم که بیشتر در آزمایشگاه کار می کنند و تعدادی هم کارآموز و کارورز و مسئول فنی زن داریم.

معدن مس سونگون در شمال‌غرب ایران،در استان آذربایجان‌شرقی ،130 کیلو متری شمال تبریز در همسایگی جمهوری‌های آذر بایجان و ارمنستان قرار دارد.
سابقه معدنکاری در سونگون به دو قرن پیش (دوره قاجاریه) بر می گردد.آثار فعالیت‌های قدیمی به صورت استخراج زیرزمینی در امتداد طول رودخانه سونگون در محدوده پرعیار بوده است و در حال حاضر با 2 میلیارد تن ذخیره بزرگترین معدن مس کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار