برگزاری نخستین همایش «شیراز در گِل‌نِبشته‌های تخت جمشید»

شیراز (پانا) - سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری نخستین همایش «شیراز در گل‌نبشته‌های تخت جمشید» با سخنرانی پروفسور عبدالمجید ارفعی در شیراز خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۶۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نخستین همایش «شیراز در گِل‌نِبشته‌های تخت جمشید»

علی نیّری ادامه داد:: این همایش فردا چهارشنبه 23 مردادماه ساعت 18 در سالن همایش‌های شهر واقع در خیابان حسینی( آستانه)، خیابان بین‌الحرمین، جنب شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

به گفته‌ی او معرفی شهرها برای گردشگران بسیار مهم است و ارائه خدمات توسط جامعه میزبان اهمیت دارد و با توجه به اینکه شیراز از شهرهایی است که نام آن هم پیشینه تاریخی دارد و ادله و اسنادی دال بر این ادعا وجود دارد که این موضوع می‌تواند هم برای شهروندان و هم برای گردشگران جالب توجه باشد.

سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه معرفی ریشه نام شیراز به افزایش گردشگر کمک می‌کند، عنوان کرد: راهنمایان گردشگری و اساتیدی که در این صنعت فعالیت دارند می‌توانند با افزایش آگاهی خود خدمات مطلوب‌تری به مخاطبان ارائه دهند.

نیری با اشاره به اینکه گل‌نبشته‌هایی در تخت‌جمشید پیدا شده‌است که می‌تواند برای گردشگرانی که می‌خواهند به شیراز سفر کنند جذاب باشد، بیان کرد: در این گل نبشته‌ها توضیحاتی در مورد نام شهر شیراز درج شده است و این نشان می‌دهد که حتی عنوان این شهر هم از پیشینه غنی تاریخی برخوردار است.

او ضمن دعوت از تمام راهنمایان گردشگری و ذی نفعان صنعت گردشگری استان به ویژه فعالان حوزه شیرازشناسی و همچنین نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند، افزود: همه باید تلاش کنند تا علاوه بر شهروندان شیراز، تمام گردشگرانی که قصد سفر به شیراز را دارند بدانند ریشه‌ی نام این شهر چیست.

سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز گفت: پرداختن به هویت و پیشینه شهریِ شهرها، از آن جهت که با محیط زندگی و رابطه متقابل میان انسان و فضا دارای اهمیت است، می‌تواند پیوند دهنده تعاملات اجتماعی و فرهنگی با محیط پیرامون باشد.

نیری افزود: از آن‌جا که شیراز به سبب جاذبه‌های متعدد تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست شناختِ پیشینه و هویت نام شهر موجب افزایش حس تعلق خاطر میان ساکنین و گردشگران خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروفسور عبدالمجید ارفعی از معدود افرادی است که سواد خواندن گل نبشته‌ها را دارد، تصریح کرد: در میان گل نبشته‌های تخت جمشید از پارس و شهرهای پارس بسیار یاد شده است که به آسانی می‌توان از شیراز یا تی‌رازی‌یش Tirazish و یا شی‌رازی‌یش یاد کرد. این شهر در دوره هخامنشی به‌ویژه در دوران حکومت داریوش بزرگ (داریوش یکم) سومین شهر مهم فارس پس از پارسه و متزیش بوده است.

سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: این گل نبشته‌ها در دهه‌های گذشته توسط بسیاری از دانشمندان ترجمه شده که می‌توان از دکتر عبدالمجید ارفعی تنها متخصص ایرانی زبان‌های آکدی و ایلامی و از انگشت شمار ایلام‌شناسان جهان و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان نام برد. ایشان از شاگردان دانشمند معروف ریچارد هلک هستند.

نیری اظهار کرد: بسیاری از لوح‌های گلی تخت جمشید با تلاش ایشان ترجمه شده است و کتاب گل نوشته‌های باروی تخت جمشید ایشان نیز کتاب سال شناخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار