در گفت‌وگو با پانا

نظر یک روانشناس اجتماعی درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی

ایمانی: رفتار بسیاری از خالکوبی‌داران ناشی از اختلالات روانی نیست

تهران (پانا) - یک روانشناس اجتماعی با اشاره به محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی گفت رفتار بسیاری از افرادی که دارای خالکوبی هستند، ناشی از اختلالات روانی نیست و چیزی هم که پلیس راهور اعلام کرده است ناشی از احتمال اختلال است و به صورت قطعی این را نگفته است.

کد مطلب: ۹۴۶۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نظر یک روانشناس اجتماعی درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با پانا درباره محدودیت صدور گواهینامه رانندگی برای افراد دارای خالکوبی اظهار کرد: «اینکه بگوییم فردی که خالکوبی می‌کند دچار اختلالات روانی، مشکلات روحی و روانی و کمبودهای عاطفی است یکی از گمانه‌‌ها درباره این رفتار است اما ریشه تمایل به خالکوبی منحصرا این موارد نیست البته نگاهی که قوانین، عرف و موضعی که اکنون پلیس در این زمینه دارند در جای خود باید بررسی شود.»

این روانشناس اجتماعی گفت: «امروز با یک پدیده خاص و ویژه در کشور روبه‌رو هستیم که می‌توان گفت الگوبرداری‌های صرف رفتاری است و در این راستاست که جذابیت‌های بصری ایجاد شود و افراد خود را در جامعه نشان دهند. این الگوبرداری در کشور ما باب شده است، همه ما را از خود واقعی‌مان جدا کرده و مسائل را دچار پیچیدگی‌های زیادی کرده است. اینکه برخی افراد خالکوبی‌هایی انجام می‌دهند فقط صرفا ناشی از مشکلات و اختلالات روانی نیست بلکه برخی از آنها به الگوهای رفتاری برمی‌گردد که دوست دارند از آن استفاده کنند و به چشم بیایند.»

وی افزود: «نوع واکنشی که امروز در جامعه وجود دارد به جای اینکه تقبیح کند و بگوید این عمل شایسته نیست، برعکس عمل کرده و دچار پذیرش اجتماعی بالا و دارای جذابیت شده است و مورد تحسین قرار می‌گیرد. وقتی رفتاری غیرعرفی تبدیل به عرف می‌شود یا یک ناهنجاری به یک هنجار تبدیل شود، اصطلاحا تبدیل به بی‌هنجاری شده است.»

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: «برای نمونه اکنون استفاده از حیوانات خانگی به شدت وارد زندگی خانواده‌ها شده است. وقتی از این افراد پرسیده می‌شود که مخاطرات نگهداری حیوانات چیست و به چه دلیلی نگهداری می‌کنند؟ عنوان می‌کنند که جذاب است و دلیل خاصی بیان نمی‌شود. بر همین منوال شاهدیم در جامعه اتفاقاتی افتاده که دلایل پذیرفته‌شده‌ای برای الگوهای رفتاری وجود ندارد و صرفاً به خاطر اینکه در جامعه یک تفاوت و تمایز ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه رو به افزایش است.»

ایمانی تصریح کرد: «رفتار بسیاری از افرادی که دارای خالکوبی هستند، ناشی از اختلالات روانی نیست و چیزی هم که پلیس راهور اعلام کرده است ناشی از احتمال اختلال است و به صورت قطعی این را نگفته است. نباید فراموش کرد که در هر جای دنیا، بخشی از جامعه مسئول صیانت از کلیت جامعه، فرهنگ و هویت جامعه است. در کشور ما هم پلیس به لحاظ قانونی مسئولیتی دارد که مسئولیت بسیار حائز اهمیتی است و نباید هر مسئله‌ای که پیش می‌آید را منفی یا محدود کننده در نظر گرفت.»

این روانشناس اجتماعی تأکید کرد: «حفظ شاکله فرهنگی اجتماعی و حفظ باورها و هنجارهای جامعه یکی از موضوعات جدی است که اگر پلیس به آن وارد شده است به دلیل صیانت از خانواده، فرزندان و فرهنگ و تمدن ایران است. خیلی از الگوهای که امروز در جامعه وارد می‌شود و به صورت افراطی مورد استفاده قرار می‌گیرد در هیچ جای دنیا به این شدت دیده نمی‌شود.»

وی گفت: «در ایالات متحده و سراسر اروپا وقتی افراد مشخصاتی برای خود در نوع پوشش، نوع رفتار و ظاهرشان ایجاد می‌کنند، پی به این برده می‌شود که این افراد از نظر روحی و روانی طبقه‌ای مجزا از جامعه هستند. این افراد شناسایی می‌شوند و مردم خودشان را تطبیق می‌دهند اما وقتی همان‌ها وارد فرهنگ ما می‌شود ما نمی‌توانیم تمیز بدهیم که آیا این افراد دارای مشکل هستند یا نه و این کار را برای ما سخت می‌کند.»

اخیرا سرهنگ موسوی پناه، رئیس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فاتب درباره صدور گواهینامه برای افراد دارای خالکوبی توضیحاتی داده و گفته است که چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف داشته باشد، مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی همانند دیگران می‌شود و او ابتدا باید از نظر روحی و روانی معاینه شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار