رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: سالانه حدود 415 هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌دهیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از آموزش حدود 415 هزار نفر به صورت سالانه تحت پوشش این سازمان خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۵۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: سالانه حدود 415 هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌دهیم

شاپور محمدزاده در گفت‌وگو با پانا درباره استخدام نیروهای نهضتی بر اساس مصوبه سال 97 گفت: «این موضوع اکنون در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت است و به‌ محض تصویب درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

او درباره ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور گفت: «در بسیاری از استان‌ها در حوزه سوادآموزی فعالیت‌هایی صورت گرفته که میزان بی‌سوادان را به حداقل رسانده است. بر اساس آمار سال 97 میانگین باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال 94.7 درصد است و اکنون وضعیت بهتری داریم.»

محمدزاده افزود: «اکنون میانگین باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال 96درصد شده است که نشان از رشد سوادآموزی دارد. هرچه به سمت جلو پیش برویم کار ما سخت می‌شود زیرا باید بگردیم و سوادآموز پیدا کنیم.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «حدود یک درصد از افراد آموزش‌پذیر نیستند و تربیت‌پذیر هستند. بر اساس آخرین آمار سال 95، 2 میلیون و 600 هزار بی‌سواد داشتیم که همه‌ساله حدود 415 هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌دهیم اما همه این افراد سوادآموز صرف نیستند و می‌توانند در دوره انتقال و تحکیم هم باشند. به‌صورت مشخص سالانه حدود 220 هزار، یعنی 50 درصد از افراد را مختص سوادآموزی صرف آموزش می‌دهیم.»

او درباره مراکز یادگیری محلی افزود:‌ «اکنون در استان‌ها 390 مرکز داریم که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم یک تا دو مرکز یادگیری محلی اضافه کنیم.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین درباره برنامه‌های نهضت در راستای سند تحول بنیادین گفت: «در مناطقی که میانگین نرخ سوادآموزی از میانگین کشوری پایین‌تر است طرح شتاب‌بخشی را اجرا می‌کنیم. همه‌ساله تعداد قابل‌توجهی بازمانده از تحصیل‌داریم، اگر این تعداد را به حداقل برسانیم مشکلات ما حل خواهد شد.»

محمدزاده در پایان به بررسی علل بازماندگی از تحصیل نیز اشاره کرد و این عوامل را فقر مالی، ازدواج زودرس، کودکان کار و استثنایی، مهاجرت از روستا به شهر، فقدان مدارک هویتی، عدم انعطاف در برنامه‌ریزی آموزشی و عدم امکان تخصیص معلم زن عنوان کرد و گفت: «اگر این مشکلات را حل کنیم تعداد بازماندگان از تحصیل کاهش می‌یابد و به نهضت سوادآموزی هم وارد نخواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار