دهقان: اردوی ملی تاب آوری دانش آموز را بالا می برد

تهران (پانا) - اردشیر دهقان، معاون فعالیت های دانش آموزی سازمان دانش آموزی، اردوهای ملی را محلی برای کسب مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۴۵۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
دهقان: اردوی ملی تاب آوری دانش آموز را بالا می برد

اردشیر دهقان با اشاره به تغییر رویکرد سازمان دانش آموزی به سوی دانش آموز محوری گفت: در این نوع اردوها به جای اینکه دانش آموز در اردوی ملی آموزش داده شود درواقع در این اردوها در قالب تیم و گروه از آنها آزمون گرفته می شود و توانایی و آموزش‌هایی که در استان ها به آنها داده شده، سنجیده می شود.

دهقان افزود: در این اردوگاه حدود ۸۰۰ نفر از دانش آموزان دختر و ۸۰۰ نفر دانش آموزان پسر هستند. البته پسران در اواخر مردادماه در اردوگاه نیشابور مشهد حضور خواهند داشت و دختران در اردوگاه باهنر حضور دارند.

وی با اشاره به چهار رویکرد اساسی در این اردو گفت: اولین رویکرد ما بحث سنجش میزان توانایی دانش آموزان در حوزه دانش افزایی است که قبلا آموزش داده ایم. رویکرد دوم، بحث کاهش آسیب های اجتماعی از طریق آموزش کارگاه های مهارت اجتماعی است که اکنون سه کارگاه هدفگذاری شده است. این کارگاه ها عبارتند از احساس امنیت در فضای مجازی، فن بیان، مهارت نه گفتن و جرات مندی است. احساس کردیم این ها نیاز دانش آموزان هستند. در این کارگاه دانش آموزان یاد می گیرند در برابر آسیب‌ها و فرصت‌ها چگونه برخورد کنند. مهارت نه گفتن نیز یکی از آسیب‌هایی است که دانش‌آموزان این روزها با آن مواجه هستند.

وی افزود: بسیاری از آسیب‌هایی که ما این روزها در جامعه می بینیم ریشه آنها در همین مهارت نه گفتن است که در قالب این کارگاه ها بچه ها یاد می گیرند راحت و صریح پاسخ نه بدهند، بدون اینکه هیچ ترس و واهمه داشته باشند.

دهقان سومین نکته از ویژگی های یک دانش آموز خوب پیشتاز را در سخنوری دانش آموز بیان کرد و افزود: ما در اردوی ملی جشنواره صداهای مختلف و زندگی مختلف را داشتیم و به این خاطر آموزش فن بیان در قالب کارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. در کنار این فعالیتها رویکرد دیگر ما پرداختن به مسائل فرهنگی است و در قالب برنامه های فوق برنامه از جمله شام ایرانی، محافل قرآن، مسائل عبادی و فرهنگی و گفتگو راجع به اقوام مختلف حاضر در این اردو به نقد و بررسی می‌پردازیم. همچنین مسابقات چهارگانه دانش آموزی در حوزه بازی های بومی و محلی و مسابقات و فعالیت های گروهی از اهداف سوم ما است.

دهقان رویکرد چهارم را ایجاد تغییر پایدار در دانش آموزان بیان کرد و گفت: این اردوها به دنبال این است که تغییرات پایداری در بچه ها ایجاد کند و در حوزه اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری و قانونمندی انصاف و دوستی با طبیعت که منش های ما هستند در دانش آموزان درونی شود.

وی افزود: مهمترین ویژگی حضور در اردوهای پیشتاز این است که دانش‌آموزان در این مدتی که در اردوگاه حضور دارند تمام غذای خودشان را طبخ می‌کنند و در چادر می خوابند. با وجود همه امکانات در اردوگاه باهنر بچه ها در فضایی که شکل طبیعی اردو را دارد، زندگی می کنند و باهم بودن را تجربه می کنند. زیرا بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد و انسان ها نمی توانند تحمل کنند برای این است که در کنار هم نبوده اند و در کنار هم زندگی نکرده اند.

دهقان گفت: مجموعه همه اینها ختم به یک جمله می‌شود ما می‌خواهیم تاب‌آوری دانش‌آموزان را و آستانه تحمل آنها را بالا ببریم تا یاد بگیرند در کنار هم زندگی کنند و رعایت حقوق یکدیگر را داشته باشند.

نسبت به سال گذشته دانش آموزان ما با یک شور و نشاط خاص و انگیزه بالایی در این اردو حضور پیدا کردند که این نشان می‌دهد هم در استان ها خیلی خوب کار شده است و هم در حوزه هویتی. یعنی بچه ها احترام به معنای واقعی را در این اردو به همه نشان داده اند و این اردو به عنوان یک تغییر رفتار در درونشان شکل گرفته است و اگر این تغییر پایدار شش ماه با بچه ها ماندگار باشد هیچ گاه این تغییرات از خودشان دور نمی کنند.

دهقان گفت: به امید روزی که سازمان دانش آموزی بتواند تمامی دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد و بتواند به آنها مهارت های زندگی کردن را بیاموزد. در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم و تا افق ۱۴۰۴ امیدواریم به چهار و نیم میلیون نفر برسد. ضریب نفوذ و شعاع نفوذ ما در مدارس 49 هزارتاست و تا افق ۱۴۰۴ به ۸۰ هزار می رسد. تعداد مربیان ما در حال حاضر ۵۷ هزار مربی است که راهبری و نظارت دانش‌آموزان را بر عهده دارند و تا افق ۱۴۰۴ انشالله این مربیان از مرز ۸۰ هزار نفر عبور خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار