در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

ثریا قاسمی: فیلم‌سازی برای بچه‌ها آنقدر مهم است که فقط باید به بهترین‌ها سپرده شود

آموزش و پرورش می‌تواند باعث تحول سینمای کودک شود

تهران (پانا) –- ثریا قاسمی، بازیگر، می گوید که ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر «بهترین‌ها» دست اندرکار چنین پدیده مهمی نشوند، تبعات منفی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. .

کد مطلب: ۹۴۵۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ثریا قاسمی: فیلم‌سازی برای بچه‌ها آنقدر مهم است که فقط باید به بهترین‌ها سپرده شود

ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون ایران که سال گذشته با فیلم سینمای «دوچ» ساخته امیر مشهدی‌عباس و سرمایه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشته است در آستانه آغاز دوره سی و دوم این جشنواره در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا درباره نقش آموزش و پرورش در سینمای کودک و نوجوان کشور گفت: آموزش و پرورش می‌تواند باعث تحول سینمای کودک شود و می‌تواند در ساخت فیلم‌های خوب سرمایه‌گذاری کند اما متاسفانه این مشارکت نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که فعلا موجود نیست.

بازیگر «در پناه تو» با اشاره به انواع کارکرد سینمای کودک در پرورش آینده‌سازان گفت: فیلم‌هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود می‌تواند در آموزش مفاهیم انسانی، مهارت‌های رفتاری و هرآنچه در شکل‌گیری شخصیت کودک برای ورود به زندگی اجتماعی ضرورت دارد ابزاری موثر و چه بسا موثرتر از هر درس و کتاب باشد؛ اما متاسفانه ما نتوانستیم به خوبی از این ابزار استفاده کنیم.

قاسمی ادامه داد: اینکه چرا نقش آموزش و پرورش در سینمای کودک و نوجوان کمرنگ است و چگونه می‌تواند تاثیرگذاری‌اش را بیشتر کند بحث بسیار مفصلی است که متخصصان دو طرف یعنی سینمایی‌ها و آموزش‌وپرورشی‌ها باید درباره آن تبادل نظر کنند، ریشه‌های مشکل را شناسایی کنند و موانع را از سر راه بردارند.

بازیگر سریال «شب دهم» درباره راه‌های نزدیک شدن دو نهاد تعلیم و تربیت و سینما گفت: این کار نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و اصلاح ساختارها دارد ولی آنچه مهم است این نکته است که اگر موضوع را جدی نگیریم دودش به چشم خودمان می‌رود. بهترین‌ها باید برای کودکان فیلم بسازند؛ می‌خواهم بگویم فیلم‌سازی برای بچه‌ها آنقدر مهم است که فقط باید به بهترین‌ها سپرده شود.

برنده سیمرغ بلورین بازیگری در سال 1379 پیشتر در نشست خبری فیلم «دوچ» در ایام دوره سی و یکم جشنواره فیلم کودک و نوجوان از صاحبان سرمایه و مسئولان ذیربط خواست از جوانان سینماگر حوزه کودک حمایت کنند. وی درباره لزوم حمایت از این سینماگران جوان گفت: «ان شاالله صدای من به گوش همه کسانی که سرمایه‌ای دارند و امکان حمایت از فیلم‌های سینمای کودک را دارند برسد تا از آن‌ها بخواهم از فیلم‌های ساده و بی‌تکلف مانند «دوچ» حمایت کنند. خواهش می‌کنم از این گروه‌های جوان و این جنس سینما حمایت کنید.»

داستان فیلم «دوچ» درباره‌ نوجوانی به نام غلامرضا است که علاقه به دوچرخه سواری دارد و دوست دارد تا با دوچرخه‌اش مسابقه بدهد و جایزه به دست آورد، اما به‌دلیل مشکلات مالی، توانایی تهیه دوچرخه را ندارد. غلامرضا برای رسیدن به دوچرخه راه جالبی را در پیش می‌گیرد. او تصمیم می‌گیرد تا از طریق سوادآموزی به یک پیرزن بی‌سواد ( با بازی ثریا قاسمی) جایزه مسابقه نهضت سوادآموزی را که یک دوچرخه بدست آورد.

«دوچ» و «ضربه فنی» دومین اثر بلند سینمایی است که در سال 97 در ژانر کودک و نوجوان به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شد.

فیلم دوچ در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برنده جایزه یونیسف شد و بعد از آن در چند جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کرد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار