در گفت‌وگو با پانا

کاشانی‌نسب: بعید به نظر می‌رسد که بازار خودرو با افزایش قیمت بیشتری همراه باشد

تهران (پانا) - قیمت خودروهای خارجی در هفته‌های اخیر با کاهش همراه بوده است و نرخ برخی از خودروهای داخلی نیز با کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شده است؛ آنگونه که نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌گویدپس از کاهش تا 30 درصدی نرخ‌ خودروهای خارجی، مصرف‌کنندگان این انتظار را دارند که بازار باز هم کاهش بیشتری داشته باشد.

کد مطلب: ۹۴۴۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب: بعید به نظر می‌رسد که بازار خودرو با افزایش قیمت بیشتری همراه باشد

از دیگر سو افرادی که خودرو را با قیمـت‌های بالا خریداری کرده‌اند با زیان همراه خواهند شد و به فروش اقدام نمی‌کنند. نه خریدار می‌خرد و نه فروشنده می‌فروشد و نتیجه آنکه معاملات خودرو به شدت کاهش یافته است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب،‌ نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به رکود کم‌سابقه بازار خودروهای خارجی گفت:‌ «خودروهای خارجی افزایش قیمتی در هفته‌های اخیر نداشته‌اند و خرید و فروشی انجام نمی‌شود که قیمت این خودروها را افزایش داده باشد.»

وی ادامه داد: «برخی خودروهای ایرانی در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند به این دلیل که در خودروهایی که قرار بود بخش دوم پیش‌فروش آنها انجام شود، تغییر قیمتی معادل 5 درصد افزایش ایجاد شد اما این خبر بلافاصله پس از واکنش‌های مردم تکذیب شد و اعلام شد که اضافه پرداختی مشتریان به آنها بازگردانده می‌شود.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اظهار کرد: «تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده در حال انجام است و بازار به تدریج درحال رسیدن به تعادل است. قیمت‌ها در بازار به گونه‌ای است که کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد و دلالان نیز نمی‌توانند در این بازار باقی بمانند.»

قیمت‌ها آرام آرام و به دنبال رکود در حال کاهش است

وی اضافه کرد:‌ «بخشی از نوسان‌های بازار کاهش یافته است. قیمت‌ها آرام آرام و به دنبال رکود زیاد در حال کاهش است. تنها خریداران مصرفی در بازار وجود دارد و بازاری که در آن دلالان جولان دهند، وجود ندارد.»

کاهش شدید معاملات خودرو

کاشانی‌نسب درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو گفت:‌ «حدود یک ماه است که نرخ ارز تعادل یافته است و نوسان اندکی دارد و متناسب با آن بازار خودرو نیز وضعی این چنینی دارد. بازار خودروهای خارجی در رکود است و پس از کاهش تا 30 درصدی نرخ‌ خودروهای خارجی مصرف‌کنندگان این انتظار را دارند که بازار باز هم کاهش بیشتری داشته باشد. از دیگر سو افرادی که خودرو را با قیمـت‌های بالا خریداری کرده‌اند با زیان همراه خواهند شد و به فروش اقدام نمی‌کنند. نه خریدار می‌خرد و نه فروشنده می‌فروشد و نتیجه آنکه معاملات خودرو به شدت کاهش یافته است.»

کاهش تا 30 درصدی قیمت خودروهای خارجی

وی در مورد مهمترین دلایل کاهش قیمت تا 30 درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازار طی دو ماه اخیر گفت:‌ «ثبات نرخ دلار در کنار نبود تقاضا موجب شده است تا قیمت خودرو روندی نزولی داشته باشد.»

نایب‌ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اظهار کرد:‌ «در زمان هیجانات بازار طی 15 روز یک خودروی 1 میلیاردتومانی به یک میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یافت. پس از آن بازار در روند توقف قرار گرفت و اکنون روندی نزولی آغاز شده است.»

وی تصریح کرد: «شاید 10 درصد مردم مخاطب خودروهای خارجی هستند. نقدینگی در بازار کم شده است و بخشی از نقدینگی در بازار مسکن بلوکه شده است به همین دلیل تقاضای چندانی در بازار خودرو وجود ندارد.»

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد:‌ «از سوی دیگر بازار به شدت تراکنش بانکی و ارزی را تحت نظارت دارد. نقدینگی و گردش آن در کنترل است و تا حدودی فعالیت‌های سوداگرانه در بازار کنترل شده است.»

احتمال افزایش قیمت خودرو بعید به نظر می‌رسد

وی درباره پیش‌بینی بازار خودرو در هفته‌های آتی گفت:‌ «بعید به نظر می‌رسد که بازار خودرو با افزایش قیمت بیشتری همراه باشد و پیش‌بینی کاهش قیمت بیش از افزایش قیمت است. احتمال گران‌شدن خودرو کمتر از 10 درصد و ارزان ‌شدن آن حدود 90 درصد است.»

نایب‌ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه عملکرد وزارت صنعت در مورد کنترل قیمت خودرو قابل قبول است، گفت: «وقتی بخش دوم پرداخت پیش‌فروش‌های خودرو با افزایش همراه شد وزارت صنعت بلافاصله وارد عمل شد و بر غیرقانونی بودن این اقدام تاکید کرد. در پی این اقدام خودروسازان بلافاصله بر اشتباه بودن این تصمیم صحه گذاشتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار