در نشست خبری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

محله عودلاجان به عنوان محل ساماندهی فعالیت‌های تعزیه پیشنهاد شد

هنری ماندگار است که بر پایه اندیشه مردم شکل گیرد

تهران (پانا) - در نشست خبری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی راههای حفظ لین میراث فرهنگی درخطر ایران و نقش جشنواره در این موضوع مورد بحث قرار گرفت.

کد مطلب: ۹۴۴۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
محله عودلاجان به عنوان محل ساماندهی فعالیت‌های تعزیه پیشنهاد شد

نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی صبح امروز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۹۸ با حضور داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، حمیدرضا اردلان دبیر بخش سمینارها، پیمان شریعتی دبیر اجرایی، محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره، اکبر رضوانیان مدیر اجرایی و هماهنگی بخش کاشان جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف جشنوارهدر محل موزه تهران قدیم (خانه کاظمی ) برگزار شد.


داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره در آغاز بعد از تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در نشست درباره سیر تکاملی این جشنواره گفت: وقتی آمار را نگاه میکنیم میبینیم از ۱۱ متقاضی شرکت در جشنواره در سال اول به ۵۴۴ اثر متقاضی شرکت در جشنواره امسال رسیدیم. امروز دو سوم هنرمندان تئاتر استان‌ها در یکی از دوره‌های این جشنواره حضور پیدا کردند. ۳۰ سال از اولین دوره جشنواره گذشته است و من امیدوارم همان گونه که شهرداری به کمک این جشنواره آمده است، دانشگاهها هم وارد این عرصه شوند و رشته نمایش های آیینی سنتی را به رشته های هنری اضافه کنند. دانشگاههای ما امروز از مردم عقب مانده‌اند و این موضوع پسندیده نیست.

حمیدرضا اردلان درباره سمینارهایی که در جشنواره امسال ارائه می‌شوند گفت: در مجموع ۳۲ اثر از کل ۴۵ اثر ارسالی پذیرفته شدند. ۱۹ اثر هم از تهران ارسال شده بود که در نهایت ۲۰ مقاله برای سخنرانی برگزیده شد. در نهایت باید بگویم که ۱۲ مقاله از تهران و ۸ مقاله هم از استان‌ها در جشنواره حاضر خواهند بود.

دبیر بخش سیمنارهای جشنواره نوزدهم نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: یکی از سیاست‌های مهم فرهنگی بین‌المللی این است که شهرهای تاریخی میزبان نشست‌های پژوهشی باشند که امسال ما هم مهمان شهر قمصر کاشان هستیم و از آنان تشکر می‌کنیم.

اردلان با پرداختن به نقش مثبت رسانه ها در برگزاری بهتر جشنواره در سالهای اخیر گفت: خبرنگاران و حضور آنها در رویدادهای فرهنگی سبب رشد و اعتلای فرهنگ ها میشود.

شهردار منطقه 12: شهرها بر بستر فرهنگ میتوانند آوازه جهانی پیدا کنند

محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران که محل برگزاری جشنواره است با تبریک روز خبرنگار گفت: شهر با همه صورت و سیمای خود اگر شهروندان مطلوبی را در خود نداشته باشد قطعا عاقبت خوبی نخواهد داشت. شهرها بر بستر فرهنگ میتوانند آوازه جهانی پیدا کنند. امروز در برنامه ها و رویدادهای فرهنگی تهران از شهرهای پرازدحام است ک من نقش خبرنگاران را در این ارتقاء فرهنگی خیلی مهم میبینم.

وی اضافه کرد: ما در کمال خوشحالی میزبان بخش هایی از این جشنواره هستیم و امیدواریم تداوم آن را در رویدادهای شهری ببینیم.
وی در پایان گفت: هنری ماندگار است که بر پایه اندیشه مردم شکل گیرد و ما پتانسیل های بسیاری در این بخش داریم. امیدوارم به زودی شاهد ایجاد پایگاهی برای نمایش های آیینی و سنتی در منطقه ۱۲ باشیم.

نمایش های آیینی و سنتی میراث در خطر است
پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره در ادامه از نمایندگان رسانه ها برای پوشش اخبار حوزه تئاتر تشکر کرد و گفت: شاید اولین بار است که مکانی جز تئاتر شهر برای گردهمایی های حوزه تئاتر انتخاب میشود . جشنواره نمایش های آیینی و سنتی مردمی ترین جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و من امیدوارم مردم در این برنامه حضور پیدا کنند به همین دلیل در تهران منطقه ۱۲ میزبانی را برعهده گرفت و بخشی از جشنواره هم در کاشان برگزار میشود و آرزو میکنم سالهای آینده در شهرهای تاریخی دیگر ایران مثل یزد و شیراز برگزار شود. اگر جشنواره از تهران خارج شود و مناطق مختلف ایران درگیر آن شوند قطعا اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی از علی نصیریان رئیس دوره پیشین جشنواره و رئیس افتخاری جشنواره فعلی تشکر کرد و نقش پیشکسوتان در شکوفایی جشنواره را تحسین کرد.

شریعتی به جمع آوری منابع و نسخ مرتبط با نمایش های آیینی و سنتی به عنوان یکی از نتایج این جشنواره نام برد و گفت: ما امیدواریم از سال آینده مدرسه نمایش های آیینی و سنتی را در کشور راه اندازی کنیم. ما بزرگان لین حوزه مثل سعدی افشار، محمود استاد محمد، مرشد ترابی را طی سالهای اخیر از دست دادیم. نمایش های آیینی و سنتی بر اساس نقل سینه به سینه به آینده منتقل میشود و امروز این میراث در خطر است. وجود مدرسه نمایش های آیینی و سنتی میتواند از فراموشی و ازدست رفتن این میراث گرانبها جلوگیری کند.

ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره گفت: جشنواره طی سالها کوشیده است منبع قوی از تئاتر معاصر ایران را عرضه کند. ما امیدواریم امسال به آرزوی دیرینه خود که وجود مکانی برای نمایش های آیینی و سنتی است برسیم و امیدوارم با همکاری شهرداری زیربنای این خانه گذاشته شود.

جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تا امروز در حفظ میراث تعزیه بسیار تلاش کرده است

فتحعلی بیگی درباره نقش جشنواره در فعالیت های تعزیه و شبیه خوانی گفت: ما نیاز به چند تیم ملی برای ساماندهی تعزیه داریم و همچنین وجود مکانی برای پوشش این فعالیت ها ضروری است. همه فعالیت ها تا امروز دلی بود و به همین دلیل حرکت کند بوده است اما با وجود این ما بسیار تاثیرگذار بودیم.

شریعتی در تکمیل سخنان فتحعلی بیگی گفت: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تا امروز در حفظ میراث تعزیه بسیار تلاش کرده است. شاید تکیه ای در عودلاجان را بتوانیم به عنوان محل دائمی تعزیه تعیین کنیم تا به همه فعالیت های این حوزه سامان دهد.

شهردار منطقه ۱۲ درباره تعهد این منطقه به برگزاری رویدادهای فرهنگی گفت: هیچ رویداد فرهنگی که متقاضی برگزاری در این منطقه باشد روی زمین نخواهد ماند. شهردار تهران هم علاقه مند به حمایت از رویدادهای فرهنگی هنری هستند. ما مایلیم همه این رویدادها به مالکین اصلی خود یعنی مردم بازگردد. انشالله برای داشتن مرکزی برای نمایش های آیینی و سنتی به جمع بندی برسیم و امیدواریم جشن آن را به زودی برگزار کنیم.

شریعتی افزود: بسیاری از رویدادهای سنگلج با حمایت آقای سعادتیان برگزار شد که پیشتر معاون شهرداری منطقه بودند. حتی مواردی مثل خانه عروسک را به همراه خانم برومند با ایشان پیگیری میکنیم.

دستگاههایی مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم گام بردارند

بخت آور در ادامه درباره تلاش های انجام شده برای حفظ برخی میراث های در خطر گفت: بسیاری از نمایش های آیینی و سنتی مثل تعزیه و نقالی میراث درخطر است. متصدی این فعالیت ها سازمان میراث فرهنگی است گرچه گام نخست را کانون برداشته است. امروز میراث فرهنگی تلاش هایی در این حوزه داشته ولی هنوز گام عملی برداشته نشده و عزم ملی برای نجات آن لازم است. مثلا در بخش آموزش باید دستگاههایی مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم گام بردارند. ما پژوهشگاه نمایش های آیینی و سنتی، بنیاد نمایش های آیینی و سنتی و مرکز آموزش نمایش های آیینی و سنتی نیاز داریم. این سالهاست که آرزوی ماست.

سعادتی درباره نقش شهرداری در حفظ ثروتهای فرهنگی گفت: شهرداری نمی تواند همه ساختمانهای قدیمی را مثلا در همین ناحیه عودلاجان تصاحب کند چون این ساختمانها با محتوای درونشان زنده هستند. یعنی این ساختمانهای ارزشمند باید احیا، مرمت و بهره گیری فرهنگی شوند. ما تلاش میکنیم این ساختمانها با برگزاری برنامه های فرهنگی زنده شوند.
شریعتی درباره هدف جشنواره در ارائه آثار گفت: ما میتوانیم تعداد بسیاری نمایش را در مناطق مختلف اجرا کنیم ولی سوال این است که چه تعداد از این آثار نمود واقعی نمایش های آیینی و سنتی هستند. یکی لز مشکلات امروز ما تولید اندک در این عرصه است و بیشتر گروهها توانایی تولید و عرضه نمایش های آیینی و سنتی را ندارند.


تئاتر نصر در آستانه بهره‌برداری

سعادتیان درباره تئاتر نصر گفت بعد از مراحل تملک الان مراحل مرمت و آماده سازی تئاتر نصر شروع شده که مسئولیت آن را سازمان زیباسازی شهرداری برعهده دارد.
وی افزود ما امیدواریم به زودی شاهد بهره گیری از این محل به عنوان یکی از پایگاههای تئاتر کشور باشیم.

گزارش اجمالی از جشنواره نوزدهم

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تعداد کل آثار متقاضی شرکت در جشنواره ۵۴۴ اثر بود که از میان آنها ۱۵۱ اثر شامل ۷۲ اثر از تهران و ۷۹ اثر از سایر شهرها به جشنواره راه یافتند.
از سراسر ایران ۲۲ استان آثاری به جشنواره نوزدهم فرستادند که استان بوشهر با ۸ اثر نمایشی بیشترین حضور را به خود اختصاص داد.
از میان ۱۵۱ اثر پذیرفته شده در جشنواره ۴۷ اثر صحنه ای و ۱۰۴ اثر غیر صحنه ای در جشنواره امسال حضور دارند.

نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ۲۱ تا ۲۶ مردادماه ۹۸ در تهران و کاشان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار