در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

داوود فتحعلی بیگی: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم درس قصه‌گویی را برای همه دانش‌آموزان الزامی می‌کردم

نمی‌خواهیم نمایش‌های آیینی و سنتی را مثل اشیاء عتیقه در موزه‌ها نگه‌داریم

تهران (پانا) - دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عقیده دارد تاثیر هنر نقالی و قصه‌گویی در تقویت اعتماد به‌نفس و رشد شخصیت دانمش‌آموزان آنقدر بالاست که این رشته باید جزو برنامه‌های درسی مدارس قرار گیرد.

کد مطلب: ۹۴۶۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
داوود فتحعلی بیگی: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم درس قصه‌گویی را برای همه دانش‌آموزان الزامی می‌کردم

داوود فتحعلی‌بیگی، کارگردان تئاتر و یکی از مهم‌ترین فعالان تئاتر آیینی و سنتی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تقویت برخی توانمندی‌ها در دانش‌آموزان با کمک این شاخه از هنرهای نمایشی گفت: در سال‌های اخیر خوشبختانه رشته‌هایی مثل نقالی وارد مسابقات فرهنگی هنری دانش‌آموزان شده و این اتفاق فرخنده‌ای است که می‌تواند در پرورش اعتماد به نفس دانش‌آموزان بسیار موثر باشد.

این کارگردان نمایش درباره نقش آموزش و پرورش در این زمینه افزود: به نظر من آموزش و پرورش باید هنر نقالی و قصه‌گویی را جزو آموزش‌های هنری الزامی مدارس قرار دهد؛ مثل خوشنویسی که به همه افراد در زیبانوشتن کمک می‌کند، نه فقط به کسانی که به صورت حرفه‌ای خطاط می‌شوند. نقالی و قصه‌گویی هم نه با هدف تربیت نقال، که به منظور ایجاد فرصتی برای تقویت اعتماد به نفس و رشد شخصیت دانش‌آموزان باید در برنامه‌های آموزشی دوران تحصیل مورد توجه قرار گیرد.

نقالی یا قصه‌گویی اعتماد به نفس نوجوانان را تقویت می‌کند

فتحعلی بیگی با اشاره به اهمیت حفظ میراث نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار کرد: اگر از حفظ نمایش‌های آیینی و سنتی حرف می‌زنیم نمی‌خواهیم آن را مثل اشیاء عتیقه درموزه‌ها نگه داریم، بلکه بخشی از رویکرد ما کاربرد این هنرها در جامعه امروز است. امروز ما از منظری دیگر به این هنر نگاه می‌کنیم. نوجوانانی که هنر نقالی یا قصه‌گویی، حال چه قصه‌های مذهبی یا باستانی یا داستان‌های مدرن، را یاد می‌گیرند، از اعتماد به نفس بیشتر برخوردار می‌شوند. تاثیرگذاری این هنر بر روان و شخصیت بچه‌ها اثبات شده است.

ادامه داد: یکی از مدرسان ما که کلاس‌های نقالی را در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌کند می‌گوید دانش‌آموزانی که حتی با کمک روانشناس نتوانستند مشکل ضعف اعتماد به نفس خود را حل کنند بعد از یادگیری این هنر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شدند که یکی از مظاهر آن توانایی صحبت کردن میان جمع است.

فتحعلی بیگی خاطرنشان کرد: من اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم درس نقالی و قصه‌گویی را برای همه دانش‌آموزان الزامی می‌کردم چون باعث رشد شخصیتی افراد می‌شود.

دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره حضور گروه‌های دانش‌آموزی در این جشنواره گفت: بعضی شرکت‌کنندگان این جشنواره از برگزیدگان مسابقات دانش‌آموزی هستند اما این کافی نیست و دانش‌آموزان ما باید به‌طور گسترده‌تری با هنر نمایش‌های آیینی و سنتی آشنا شوند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار