انتظار بازار برای کاهش بیشتر قیمت گوشی‌های تلفن همراه

تهران (پانا) - انتظار بازار برای کاهش قیمت گوشی‌های تلفن همراه نتیجه داده است و نرخ‌ها اندکی در این بازار کاهش یافته است. اگرچه این کاهش بسته به برند، قیمت و تقاضای موجود در بازار متفاوت است، در برخی از مدل‌ها تا یک میلیون و 200 هزار تومان نیز کاهش داشته است.

کد مطلب: ۹۴۴۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
انتظار بازار برای کاهش بیشتر قیمت گوشی‌های تلفن همراه

براساس گزارش میدانی قیمت گوشی‌های تلفن همراه نسبت به دو هفته گذشته با کاهش نسبتا مناسبی همراه شده است. نرخ برخی از گوشی‌های مدل بالای برندهای پرفروش تا یک و نیم میلیون تومان هم کاهش داشته است. در مدل‌های پایین‌تر که تقاضای بیشتری هم با توجه به قدرت خرید مردم دارند نرخ‌های از 200 هزار تومان تا بیشتر کاهش یافته است؛ البته این کاهش نظر مشتریان را جلب نکرده است و مردم انتظار بیشتری برای کاهش دارند.

دامنه قیمتی پرطرفدار در این بازار در محدوده قیمتی ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است. یکی از فروشندگان بازار موبایل در تهران می‌گوید قیمت‌ها کاهش یافته است اما تعدادد مشتریان بیشتر نشده است و مردم فکر می‌کنند کاهش قیمت دلار ادامه دارد و قیمت‌ها هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی کاهش 20 درصدی قیمت گوشی تلفن همراه از خرداد

فلاح جوشقانی، رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه، اواخر خرداد امسال در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد بازار موبایل تا دو ماه آینده به اندازه کافی تامین خواهد شد و با ورود این گوشی‌ها، قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ شرکت واردکننده برای واردات سه میلیون گوشی همراه، ثبت سفارش کردند و به نظر نمی‌رسد انحصاری در این حوزه باشد، حباب قیمتی گوشی تلفن همراه را در آن زمان 20 درصد اعلام کرد.

جوشقانی با اشاره به اینکه طرح رجیستری مسافری وجود ندارد، اعلام کرده بود زمانی که طرح رجیستری گوشی همراه (اتصال دستگاه های گمرک، سازمان وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه) اجرا شد سامانه‌ای برای مسافران در گمرک تعریف شد تا بتوانند گوشی‌هایی را که با خود می‌آورند، ثبت کنند اما پس از نوسانات ارزی که واردات تجاری محدود شد، کسانی از طریق سامانه مسافری گوشی‌هایی را وارد و ثبت و به بازار ارائه می‌کردند که به سامانه رجیستری مسافری معروف شد اما در حقیقت چیزی به این عنوان نداریم.

وی بخشی از علل بالا بودن قیمت گوشی‌های همراه را کمبود تعداد گوشی اعلام کرد و افزود:‌ از ابتدای خرداد با اطلاع‌رسانی و تامین ارز، اتصال سامانه رجیستری مسافری و ناجا برقرار است و مسافر بودن یا نبودن فرد واردکننده گوشی بررسی می‌شود و هر مسافر فقط یک گوشی می‌تواند وارد کند.

گوشی‌های واردشده با ارز نیمایی به بازار عرضه شدند

اکنون در بازار گوشی‌های تلفن همراه نرخ ارز مبنای تعیین قیمت و نرخ‌گذاری است و آنگونه که ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه می‌گوید بخشی از گوشی‌هایی که با ارز نیمایی وارد کشور شد، به بازار عرضه شده‌ است.

رابطه مستقیم قیمت گوشی با نرخ دلار

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور، نیز از کاهش قیمت تلفن همراه خبر داد و ‌گفت: این روزها سیاست مدیران بانکی کشور ثبات قیمت دلار است از این رو انتظار می‌رود که کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار ادامه‌دار باشد.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور معتقد است قیمت موبایل رابطه مستقیمی با قیمت ارز دارد. اگر دلار ارزان شود؛ قیمت موبایل نیز ارزان خواهد شد. به گفته او، سیاست مدیران بانکی کشور ثبات قیمت دلار است از این رو انتظار می‌رود که کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار ادامه‌دار باشد.

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ ارز بازار موبایل نیز واکنش نشان داده است و قیمت گوشی‌های تلفن همراه روند نزولی شدن را طی می‌کند؛ این در حالی است که با کاهش نرخ ارز تقاضا برای خرید موبایل نیز کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار