بیش از سه روز از وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات بین شیراز و کازرون گذشت

جدال با آتش برای نجات «کهمره سرخى»

تهران (پانا) - آتش‌سوزی گسترده استان فارس هنوز ادامه دارد. با گذشت بیش از سه روز از شروع این حریق که قسمت‌های وسیعی از مناطق جنگلی «کهمره سرخى» را درگیر کرده، تلاش‌ زیادی از سوی نیروهای مختلف برای مهار آتش انجام شده است.

کد مطلب: ۹۴۴۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
جدال با آتش برای نجات «کهمره سرخى»

به‌گزارش شهروند، این منطقه با وسعت بیش از ٣٠٠٠ کیلومتر مربع در ارتفاعات بین کازرون و شیراز قرار دارد و درخت بلوط عمده پوشش گیاهی این منطقه است. نیروهای آتش‌نشانی، ارتش، سپاه و بسیج چند روزی است که در این منطقه حضور دارند. هرچند هنوز وسعت مناطق درگیر آتش‌سوزی اعلام نشده اما وضع به‌گونه‌ای است که مدیریت بحران استان از نیروهای هلال‌احمر هم درخواست کمک کرد. هرچند مسئولان آتش‌نشانی شیراز از مهار شعله‌های آتش و جلوگیری از سرایت آن به مناطق دیگر خبر می‌دهند، اما وزش باد و پوشش متراکم گیاهی منطقه کار را برای مهار و خاموشی قطعی آتش سخت کرده است. آتش‌سوزی در منطقه جنگلی کهمره سرخى از سه روز پیش شروع شد.

گزارش‌های مردمی خبرهای اولیه از وقوع این حادثه را به مسئولان اطلاع داد. وسعت آتش‌سوزی موجب شد نیروها و سازمان‌های متعددی برای مهار آن به صف شوند. در چنین حوادثی سازمان منابع طبیعی و حفاظت محیط‌زیست از نخستین نیروهایی هستند که به منطقه اعزام می‌شوند، اما وسعت این حادثه پای مدیریت بحران و به‌دنبال آن سایر نیروهای موثر در مهار این آتش‌سوزی را به منطقه باز کرد. باتوجه به شرایط، ارتش، سپاه و بسیج به منطقه اعزام شدند. بعد هم نوبت به نیروهای آتش‌نشانی رسید. آن‌طور که قانع، مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز می‌گوید، نیروهای این سازمان از صبح پنجشنبه به‌دستور مدیریت بحران به منطقه حادثه اعزام شدند: «٣٠ نفر از نیروهای داوطلب همراه با ٣٠ نفر از نیروهای تخصصی ما به منطقه کهمره سرخى اعزام شدند. البته قبل از حضور نیروهای ما، کارهای زیادی انجام شده بود، اما وسعت حادثه بسیار زیاد است.» قانع با اشاره به مهار هسته اصلی آتش‌سوزی می‌گوید: «تقریبا کار اصلی که مهار کانون آتش‌سوزی است به پایان رسیده است، اما هنوز کندسوزی‌هایی در منطقه وجود دارد. پوشش گیاهی و وزش باد باعث از سرگیری و شعله‌ور شدن مناطق دیگر می‌شود، اما همه تلاش ما و سایر نیروهای حاضر در منطقه این است که هرچه سریع‌تر آتش را به‌طور کامل خاموش کنیم.»

در همین حال خوبیار، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان فارس از اعزام نیروهای هلال‌احمر به منطقه خبر داد؛ نیروهایی که به درخواست مدیریت بحران برای پشتیبانی نیروهای درگیر در مهار آتش‌ به این منطقه اعزام شدند. خوبیار در تشریح جزییات این حادثه توضیح داد: «حجم وسیع آتش‌سوزی موجب شد تا مدیریت بحران از ما هم درخواست کمک داشته باشد.

ما هم با حدود ٢٥ نفر از نیروهای تخصصی در قالب سه تیم از کازرون و دو تیم از شیراز در منطقه حاضر شدیم.» عمده فعالیت هلال‌احمر پشتیبانی از افرادی است که در جدال مستقیم با شعله‌های آتش هستند. صبح پنجشنبه یک سورتی پرواز هم از سوی نیروهای هلال‌احمر در منطقه انجام شده است. خوبیار می‌گوید: «این پرواز هم بنا به درخواست مدیریت بحران انجام شد. در این پرواز تعدادی از نیروهایی که وظیفه مهار آتش را عهده‌دار بودند، به مناطق مرتفع‌تر منتقل شدند. همچنین به کمک این بالگرد مواد غذایی و آب آشامیدنی به منطقه ارسال شد.»

حالا با گذشت چند روز از شعله‌ور شدن این منطقه جنگلی تقریبا همه پتانسیل‌های موجود استان فارس به این منطقه اعزام شده‌اند. سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی هم حضور بسیار پررنگی در این حادثه داشته‌اند. آن‌طور که از شیراز خبر می‌رسد، استاندار فارس هم با حضور در منطقه از نزدیک عملیات اطفای حریق را رصد می‌کند. با این همه اما هنوز هیچ خبر قطعی مبنی بر خاموشی کامل آتش از سوی نیروهای حاضر در منطقه اعلام نشده و تلاش‌ها ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار