جزئیات جلسه هیات عالی حل اختلاف قوا برای حل اختلاف دولت و مجلس

تهران (پانا) - هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه یک جلسه با حضور مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اختلاف ایجاد شده بر سر مفاد مواد 235 تا 238 آیین‌نامه داخلی مجلس که به ارائه گزارش سالانه قوه مجریه به قوه‌مقننه می‌پردازد، برگزار کرده است.

کد مطلب: ۹۴۳۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات جلسه هیات عالی حل اختلاف قوا برای حل اختلاف دولت و مجلس

در این جلسه که نخستین جلسه رسیدگی به اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و دولت دوازدهم برسر موضوع ارائه گزارش عملکرد قوه مجریه به قوه مقننه محسوب می‌شود، علاوه بر عباسعلی کدخدایی، محمد حسن ابوترابی‌فرد، سید مرتضی نبوی و سید صمد موسوی خوشدل به عنوان اعضا این هیات، دو نماینده از سوی دولت دوازدهم و چهار نماینده از طرف قوه‌مقننه حاضر شده‌اند.

این جلسه 2 ساعت و 45 دقیقه به طول انجامیده و دو طرف به بیان نقطه نظرات خود درباره موضوع مورد اختلاف (مواد 235 تا 238 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) پرداخته‌اند.

حسینعلی امیری به عنوان معاون پارلمانی و لعیا جنیدی به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در این جلسه حاضر بوده و در اظهاراتی به انتقاد از مصوبه مجلس برای ارائه گزارش عملکرد دولت به مجلس در مردادماه هرسال پرداختند و این موضوع را رای اعتمادی دوباره و برخلاف مفاد قانون اساسی خوانده‌اند.

از طرف مجلس شورای اسلامی نیز حسین میرمحمد صادقی به عنوان معاون قوانین قوه‌مقننه در کنار غلامرضا کاتب به عنوان رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی، داوود محمدی به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 و محمد کاظمی، به عنوان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این جلسه حاضر بوده‌اند.

بعد از بیان اظهارات دو طرف در این جلسه، مقرر شد که نمایندگان مجلس و دولت اظهارات و دفاعیات خود را به صورت مکتوب به هیات عالی حل اختلاف قوا ارائه کنند تا این هیات در جلسه بعدی خود به این موضوعات رسیدگی کند.

تاریخ جلسه بعدی این هیات مشخص نیست ولی پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری این هیات دومین جلسه خود را در این زمینه برگزار کند. احتمال دارد در این جلسه که گویا قرار است بدون حضور نمایندگان دولت و مجلس برگزار شود، رای هیات عالی حل اختلاف قوا درباره این اختلاف‌نظر بین قوای مجریه و مقننه صادر شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنجم تیرماه سال گذشته با الحاق مواد 235، 236، 237 و 238 به آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت را موظف به ارائه گزارش عملکرد سالانه در مرداد ماه کردند. نمایندگان بعد از ارائه گزارش عملکرد رئیس‌جمهوری و وزرا به رای‌گیری مخفی درباره گزارش ارائه شده خواهند پرداخت که اگر رای نمایندگان به گزارش ارائه‌شده منفی باشد، مطابق اصل 89 قانون اساسی جمهوری اسلامی استیضاح وزیر مربوطه به جریان خواهد افتاد. (اینجا را بخوانید)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار