پاستور مقصد حمله

سخنگوی دولت : عده‌ای فقط بلدند انگشت را به سمت پاستور بگیرند / معاون دفتر رئیس جمهوری: بدعت اهانت از تریبون پارلمان دامان سکوت کنندگان را خواهد گرفت

تهران (پانا) - روز گذشته سخنگوی دولت و معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رئیس جمهوری نسبت به تخریب‌های پیاپی دولت و نادیده گرفتن واقعیت‌های کشور انتقاد کردند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
پاستور مقصد حمله

به‌گزارش ایران، جدیدترین نمونه از این تخریب‌ها که همراه با توهین به شخص رئیس جمهوری هم بود روز گذشته از تریبون مجلس شورای اسلامی شنیده شد. آنجا که اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت، حجت‌الاسلام حسن روحانی را مورد توهین قرار داد و عجیب اینکه رئیس جلسه هم هیچ تذکری نسبت به این اقدام آشکار توهین‌آمیز نداد و با سکوت از کنار آن گذشت. بر همین اساس معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رئیس جمهوری هشدار داد «این بدعت با اهانت به روحانی شروع شد، اما بعید نخواهد بود آن روز که ناسزاگویی از تریبون پارلمان، دامان سکوت‌کنندگان را بگیرد.»

«علیرضا معزی» در توئیتی نوشت: «بر نورسیدگان و میان‌مایگانی که با بددهانی در جست‌و‌جوی دیده‌شدن هستند، حرجی نیست اما شگفتی از رئیس و چهره‌های معتبرتر مجلس است که با سکوت، به شکل‌گیری بدعت شنیع فحاشی از تربیون مجلس، مجال دادند.» وی افزود: «این بدعت با اهانت به روحانی شروع شد، اما بعید نخواهد بود آن روز که ناسزاگویی از تریبون پارلمان، دامان سکوت‌کنندگان را بگیرد. در این روزگار تلخ و جانفرسای جنگ و تحریم و بیماری، حداقل در دشمنی و انتقام‌گیری، جوانمرد باشید.»

حمله به پاستور البته محدود به تریبون مجلس نیست و این روزها برخی چهره‌های سیاسی، رسانه‌ها و حتی برخی مسئولان کشوری هم مستقیم یا غیر‌مستقیم دولت را سیبل هدف‌های مواضع سیاسی- انتخاباتی خود قرار داده‌اند. محور مشترک این مواضع هم انداختن توپ مشکلات کشور در زمین دولت بدون توجه به واقعیات و مقدورات و امکانات قوه مجریه است و اینکه دیگر نهادها در مواجهه دولت با جنگ اقتصادی چقدر همکار و همپا هستند؟ این خط خبری و تحلیلی تلاش دارد در حالی که خود را مدعی و مدافع مقاومت در برابر جنگ اقتصادی می‌خواند از زیر بار هزینه‌های آن شانه خالی کرده و در حقیقت دولت را در میانه این مصاف رها کند. این جریان سیاسی به جای آنکه یار شاطر دولت باشند حالا بار خاطر شده‌اند. آنچه رئیس جمهوری اخیراً از آن به آدرس غلط دادن تعبیر کرد ناظر بر همین موضوع است که این جریان سیاسی منتقد و مخالف دولت آگاهانه چشم را بر واقعیت تحریم بسته است. علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران همین موضوع را یادآوری کرد که برخی‌ها یک کلمه هم درباره جنگ اقتصادی نمی‌گویند، واشنگتن را نمی‌بینند و انگشت را به سمت دولت گرفته‌اند.

دولت دارد هزینه دفاع از عزت ملی را می‌دهد
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهوری برای لعن و نفرین کاخ سفید و اینکه نمایندگان معتقد هستند برخی وزرا در نابسامانی کشور شریک هستند و اینکه رئیس جمهوری با توجه به شعارهایی که دادند چقدر در مشکلات سهیم هستند، گفت: افراد یک کلمه در مورد جنگ اقتصادی نمی‌گویند و دائماً نا‌امیدی ایجاد می‌کنند. این مسائل را متوازن ببینیم. به اعتقاد من جنگ اقتصادی این دوره خشن‌تر و شدیدتر از دوران صدام علیه ماست. در دوران جنگ تحمیلی سالانه ۷ هزار تومان درآمد داشتیم و تعداد مردم کمتر بود. جامعه‌ای که سالانه درآمدهای ۱۲۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است اکنون در شرایطی است که حقوقش را نمی‌دهند. این را در کفه ترازو بگذارید. عده‌ای نمی‌خواهند ببینند جنگ اقتصادی چگونه حق زندگی و شرایط اقتصادی متناسب را سلب کرده است.

وی ادامه داد: آیا در ۹۴ و ۹۷ شاخص‌های اقتصادی سیر صعودی نداشت؟ در همین دولت بود. امروز دولت دارد هزینه دفاع از عزت ملی را می‌دهد. این شرایط زندگی مردم را سخت کرده است. اینکه دولت‌ها عاری از نقص و نارسایی هستند نه در ایران که در دنیا هیچ دولتی نیست که بتواند ادعا کند بی‌نقص عمل کرده است. ندیدن شرایط دولت در بحث‌های مختلف کار صحیحی نیست. توصیه ما این است که نقد کارگشا و راهگشا دیده شود و منصفانه شرایط دولت برای جامعه تبیین شود. سخنگوی دولت تأکید کرد: برخی سریعاً وارد فضای انتخاباتی شدند. ما معتقدیم دو سال سخت را گذراندیم و فشار پیش رو و تحریم‌ها حتماً خواهند شکست. دولت امریکا نمی‌تواند با این وسعت ادامه دهد. اروپا و دنیا همراهی نکرده است هرچند ما دل به کسی نبستیم اما چیزی نمانده که به نتیجه مقاومت برسیم.

دولت تا ۱۴۰۰ می‌ایستد
وی با اشاره به طرح استیضاح رئیس‌جمهوری و اینکه دولت تا چه حد در برابر مخالفان مقاومت می‌کند، تأکید کرد: نکته مهم این است که دولت تا مرداد ۱۴۰۰ پرتلاش و پرتوان و با عقلانیت و سختکوشی و با حفظ آرامش جامعه ایستاده است و معتقدیم باید پایانه‌ای برای دولت بعد بسازیم. ربیعی گفت: جامعه و تاریخ در‌خصوص این روزهای سخت بعداً قضاوت خواهد کرد. آنچه امریکا ناروا بر سر مردم ایران اعمال می‌کند، اجازه ندهیم با منافع سیاسی کوتاه مدت روح و روان جامعه بیش از این لطمه ببیند. ما نیاز داریم آثار جنایات امریکا را در زندگی مردم هم توضیح دهیم و شاید ما هم نقدی داشتیم و نخواستیم جامعه را بیشتر مکدر کنیم. وی افزود: اگر بتوانیم آدرس درست بدهیم که اینها حاصل جنایات امریکا است و به اندازه بگوییم که کجا می‌توانستیم تصمیم درست بگیریم و نگرفتیم مشکلات حل می‌شد. عده‌ای اصلاً واشنگتن را نمی‌بینند و انگشت را سمت دولت گرفتند.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه شرایط سخت اقتصادی در تمام جلسات دولت مورد بحث است، گفت: همه تلاش ما این است که در این فشارها کمترین آسیب به مردم بخورد. این احساس که رها شدگی وجود دارد را نباید به مردم منتقل کرد. مردم در جنگ‌ها لطمه می‌بینند و ما می‌خواهیم مردم کمترین دشواری را داشته باشند. ربیعی در رابطه با افزایش بی رویه قیمت دلار و برنامه فوری دولت برای کنترل آن، بیان کرد: وقتی با کمبود مواجه می‌شویم سیاست‌های خود را تغییر می‌دهیم. ما هفته‌های گذشته مصوب کردیم بدهکاران ارزی که وام گرفتند بتوانند ارز را با قیمت ریال دریافت کنند تا به بازار فشار نیاید. با تلاش وزارت نفت ما ناامید نیستیم و آقای همتی هم تلاش می‌کند و حتماً از افزایش قیمت‌های رو به صعود جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین از واردات یک و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به کشور و توزیع آن در شبکه‌های بهداشتی و درمانی دولتی خبر داد که به صورت رایگان میان گروه‌های در معرض خطر و زنان باردار توزیع می‌شود. علی ربیعی در عین حال اعلام کرد در مرحله بعد با واردات 14 میلیون دوز واکسن آنفلوانزای دیگر، جمعیت بالای 65 سال کشور نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند تا در مقابل آنفلوانزا مصونیت یابند. به گفته ربیعی، همه این 16 و نیم میلیون دوز واکسن به صورت رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌گیرد.
به گزارش «ایران»، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یک و نیم میلیون دوز واکسن توزیع شده در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی براساس پرونده‌های موجود میان گروه‌های در معرض خطر و زنان باردار توزیع خواهد شد، اضافه کرد: ۱۴ میلیون دوز دیگر که وارد کشور خواهد شد هم با محاسبه نرخ با ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف توزیع میان جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر به داروخانه‌ها تحویل شده و براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد.

ربیعی با اشاره به اینکه سال گذشته برای گروه‌های خاص یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده بود، واردات 16 و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در سال جاری را نشانه اهتمام دولت برای تأمین سلامت شهروندان دانست و اظهار کرد: امسال نزدیک به ۱۰ برابر واکسن وارد کردیم که اگر امکانات ارزی بود، می‌شد زودتر تهیه کرد. سخنگوی دولت درعین حال، با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، از آنان خواست این پروتکل‌ها را جدی بگیرند زیرا هیچ راهکاری جز رعایت اصول بهداشتی نداریم و اگر مراعات نشود، قطعاً کنترل همه‌گیری بیماری امکانپذیر نیست.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کنند
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم، گفت: براین باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می‌توانند راهی صلح‌آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است. ربیعی با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی درخصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع در چارچوب حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل تأکید کرده است. همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه‌حل صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطعنامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت‌آمیز حل کنند.

تشریح دلایل تأخیر پرداخت یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در ادامه، توضیحاتی درباره علل بروز دغدغه‌ها و نگرانی سعید نمکی وزیر بهداشت درباره پرداخت نشدن یک میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی به این وزارتخانه ارائه کرد. ربیعی با تأکید بر اینکه این پول اصلاً جای دیگری هزینه نشده است و مطابق مصوبه، درصد کمی از آن برای بیمه بیکاری و بقیه به وزارت بهداشت داده خواهد شد، گفت: پول صندوق توسعه ملی در حساب‌هایی در کشورهای دیگر است که اولاً دسترسی به آن دشوار است، ثانیاً وارد کردن و تبدیل آن به ریال هم باید با ملاحظاتی صورت گیرد تا منجر به افزایش پایه پولی و تورم نشود. او با اشاره به اینکه اگر آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی دقت نکند و بدون دریافت ارز بخواهد پول را پرداخت کند، ناچار خواهد بود پول را چاپ کند که این امر به تورم منجر خواهد شد، اضافه کرد: این چالشی برای وزارت خارجه و بانک مرکزی است که پول به نحوی وارد شود تا اثر تورمی نداشته باشد. ربیعی ادامه داد: با این وصف، از 13 اردیبهشت در 5 مرحله 500 میلیون یورو در اختیار سازمان برنامه قرار گرفت که 440 میلیون آن به وزارت بهداشت پرداخت شده و 60 میلیون یورو نیز در هفته گذشته تخصیص یافت.
سخنگوی دولت ضمن ارج نهادن به دغدغه‌های وزیر بهداشت، به جامعه اطمینان داد که دولت همه تلاش خود را برای تأمین نیازهای وزارت بهداشت و کادر درمان به کار خواهد بست.

تکذیب تخلیه روستاهای مرزی
ربیعی همچنین هرگونه شائبه و شایعه داخلی و خارجی مبنی بر تخلیه برخی روستاهای مرزی در غرب کشور را تکذیب کرد و گفت: در سال‌های گذشته، بر حسب صلاحدید و تصویب شورای امنیت کشور، ممکن بود روستاهای مرزی تخلیه شوند که این امر با تفاهم روستاییان و تأمین هزینه‌ها از سوی دولت صورت می‌گرفت، اما درباره روستاهایی که اخباری در رابطه با آن‌ها مطرح شده، نه اقدام به تخلیه صورت گرفته است، نه درگیری در آنجا رخ داده و نه کسی از روستایان خواسته است که آنجا را تخلیه کنند. سخنگوی دولت با بیان اینکه ما مرزنشینان را از عوامل جدی امنیت در همه زمینه‌ها از جمله مراودات اقتصادی می‌دانیم، تأکید کرد که حتی اگر بخواهد تخلیه صورت بگیرد، با هماهنگی کامل عوامل منطقه صورت خواهد گرفت.

فشار روسیه و چین به ایران را تأیید نمی‌کنم
ربیعی در پاسخ مبنی‌بر اینکه برخی مدعی هستند روسیه و چین خواستار بازگشایی ارتباطاتی میان ایران و امریکا هستند، تأکید کرد: من این ادعاها را تأیید نمی‌کنم، ضمن اینکه ما در نیت دوستان خود تردیدی نداریم، ما نسبت به اقدام سرکشانه امریکا هم تردید نداریم و این را به دوستان خود هم منتقل کرده‌ایم.
به‌گفته سخنگوی دولت، ما همواره آماده متوسل شدن به دیپلماسی برای کاهش اختلافات و تأمین امنیت منطقه و جهان هستیم، اما تا زمانی که امریکا نتواند اعتمادی را که خود تخریب کرده است بازسازی کند، نسبت به این امیدی نداریم. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اظهار کرد: هر زمانی که امریکا نیز مانند صدام به توافق و برجامی که خود پاره کرده است، بازگردد و خسارت‌ها را جبران کند، آماده مذاکره هستیم. ربیعی همچنین اخبار برخی خبرگزاری‌های خارجی درباره افزایش صادرات نفت ایران را طراحی شده و مشکوک خواند و گفت: در زمان جنگ اقتصادی سیاست ما، اعلام آمار نیست، اما از همگان می‌خواهیم به این نوع اخبار توجه نکنند، اخباری که به صورت تحریک‌کننده‌ای منتشر می‌شوند و نیات خیرخواهانه‌ای پشت آن نیست.

کوپن الکترونیکی فاقد منبع است
ربیعی درباره طرح سامان‌دهی قیمت کالاها در بازار و گرانی‌ها در مجلس هم با اشاره به اینکه اگر قرار است منابع این طرح از محل تبصره ۱۴ تأمین شود، باید توجه داشت که در شرایط فعلی این تبصره کسری سنگینی دارد، اضافه کرد: بر این اساس این طرح فاقد هرگونه منبع است. چالش دیگر، شیوه اجرای این طرح در روستاها یا فروشگاه‌های بزرگ است.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نظر دولت درخصوص طرح جهش تولید و تأمین مسکن، با بیان اینکه معتقدیم طرح‌هایی که بدون مشورت با بدنه اجرایی و کارشناسان اتخاذ می‌شود، در عمل با مشکل روبه‌رو می‌شوند، اظهار کرد: این طرح‌های بدون پشتوانه کارشناسی و بدون توجه به برنامه‌های پیشینی و جاری، مقدورات و منابع و بدون کسب دیدگاه دولت را مورد تأیید نمی‌دانیم. البته حق مجلس است که طرح ارائه دهد و قطعاً حقوق مسلم مجلس است اما بدون اخذ نظرات کارشناسی و زمینه اجرا یا مرحله شورای نگهبان یا در اجرای آن با مشکل مواجه می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار