آتش‌سوزی جنگل‌های سردشت مهار شد

ارومیه(پانا)- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان‌غربی گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های سردشت که طی ۲ روز گذشته منطقه وسیعی از این پوشش گیاهی ارزشمند را درگیر کرده بود، با تلاش نیروهای عمل‌کننده به‌طور کامل مهار شد.

کد مطلب: ۹۴۳۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
آتش‌سوزی جنگل‌های سردشت مهار شد

سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور افزود: این آتش‌سوزی که از روز پنجشنبه در جنگل‌های مناطق «شینوه» و «ملاشیخ» سردشت آغاز شده بود، عصر جمعه با تلاش نیروهای امدادی مهار شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه ۲۵ هکتار از جنگل‌های سردشت طعمه حریق شد که بهصورت سطحی بوده و به درختان آسیب چندانی وارد نکرد.

وی در جواب این سوال که چرا از بالگرد برای اطفای حریق این جنگل‌ها استفاده نشد، اظهار کرد: به علت سطحی بودن آتش‌سوزی با وجود انجام هماهنگی‌های لازم، نیازی در این زمینه احساس نشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی در مورد علت این آتش‌سوزی بیان کرد: تحقیقات در این زمینه آغاز شده است ولی احتمال «اختلافات شخصی» در بروز این حریق وجود دارد.

ابراهیم‌پور گفت: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های ملی و طبیعی نیازمند مشارکت فعال همه مردم با هدف حفاظت از این سرمایه‌های ملی است.

وی اظهار داشت: با توجه به گرمای بی‌سابقه، خشکی هوا، رویش گسترده پوشش گیاهی و حجم قابل توجه علوفه در مراتع و عرصه‌های طبیعی، رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از سوی همگان ضروری است.

وی افزود: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم با مشاهده کمترین دود یا آتش‌سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ تماس بگیرند و با رعایت نکات ایمنی در خاموش کردن آتش مشارکت کنند.

نبود جاده دسترسی، سخت‌گذر بودن منطقه و شیب تند جنگل‌های منطقه و از سویی دیگر گسترش آتش به‌صورت طولی موجب شد تا تردد خودروهای آتش‌نشانی و اطفای حریق در این منطقه غیرممکن شده و اطفای حریق به‌صورت دستی صورت بگیرد.

در این حادثه یکی از نیروهای حفاظت اداره منابع طبیعی نیز براثر سقوط دچار مصدومیت و شکستگی از ناحیه دست شد که بلافاصله توسط فوریت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال یافت.

شهرستان مرزی سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.


مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است.
سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار