آموزش و پرورش می‌تواند بزرگ‌ترین مبلغ مصرف محصول ملی باشد

برای جایگزینی کاراکترهای هالیوودی باید کاراکترهای جدید و جذاب برای بچه‌ها خلق کنیم

تهران (پانا) - نشست خبری مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی صبح امروز سه شنبه 8 مرداد ۹۸ در مجتمع سرچشمه برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۳۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش می‌تواند بزرگ‌ترین مبلغ مصرف محصول ملی باشد

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در آغاز با اشاره به اهداف این مجموعه گفت: در دهه‌های اخیر نوشت‌افزار از ابزار نوشتاری صرف عبور کرده و مثل یک رسانه عمل کرده است. هدف ما در مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی پیگیری دغدغه های فرهنگی خانواده‌های ایرانی است که طی این سالها فرزندانشان مصرف‌کننده محصولاتی با نشانه‌ها و تصویر کاراکترهای هالیوودی شدند و این با دغدغه‌ها و ارزش‌های فرهنگی خانواده در تعارض قرار گرفت.

وی درباره نقش این مجموعه در تولید ملی گفت: در سالهای آغاز فعالیت ما، خیلی از محصولات در ایران تولید نمی‌شد. بعد از فعالیت‌های رسانه ای در این بخش، تولیدکننده‌ها روز به روز افزایش پیدا کردند و طی این ۶ - ۷ سال ما علاوه بر تغییر محتوا، شاهد افزایش تولید ایرانی در حوزه محصولات نوشت افزار بودیم. امروز حتی نام برندها به فارسی روی محصول درج میشود و این باعث می‌شود هیمنه کالای خارجی شکسته شود. الان به جایی رسیدیم که ۸۰ درصد مردم به کالای ایرانی اعتماد کردند.

حسینی تاکید کرد: نوشت‌افزار ایرانی نمونه موفق تولید ملی است که کیفیت محصولات آن در تراز تولیدات اروپایی جلو رفته است.

وی به برگزاری نمایشگاه ایران نوشت به عنوان محل عرضه تولیدات داخلی در عرصه نوشت‌افزار اشاره کرد و گفت: هیچ حمایت دولتی پشت این جریان نبوده و همه مراحل با سرمایه مردمی شکل گرفته است. البته تسهیل‌گری هایی هست که دولت میتواند برای مجموعه انجام دهد بی آنکه نیاز به صرف پول باشد ولی هنوز حمایت جدی نمی بینیم.

مدیرعامل مجمع افزود: اگر این حمایت باشد، از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود. امروز تولیدکننده ما تنهاست و حتی در مواردی مثل بیمه و مالیات به او کمک نمیشود.

وی درباره نقش آموزش و پرورش در تشویق تولید داخلی در حوزه محصولات نوشت افزار گفت: آموزش و پرورش میتواند بزرگ‌ترین مبلغ مصرف محصول ملی باشد. دستگاه تعلیم و تربیت هم به صورت ایجابی و هم سلبی میتواند کمک کند و با معرفی کالای تولیدشده در داخل به رونق این بازار کمک کند. خاستگاه مصرف نوشت‌افزار اموزش و پرورش است و این دستگاه میتواند کیفیت کالای داخلی را تبیین کند و نگاه بچه ها را به این محصولات تغییر دهد. حتیمی‌تواند بچه‌ها را به بازدید کارخانجات تولید این محصولات ببرد و از این طریق نقش پررنگی در جاافتادن کالای ملی ایفا کند.

از زمان افزایش نرخ ارز قیمت دفتر هفت برابر شده است

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی درباره قیمت کاغذ و آثار گرانی کاغذ بر نوشت افزار ایرانی گفت: از زمان گران شدن ارز در کشور، قیمت کاغذ تقریبا هفت برابر شده و درنتیجه قیمت دفتر هم به همین میزان بالارفته است. بعد از پیگیری های متعدد ما تقاضا کردیم یارانه ای برای اقشار محروم اختصاص پیدا کند که موافقت نشد.

وی با اشاره به اینکه برخی پسماندها صنعت نیشکر میتواند در تولید کاغذ مورد استفاده قرار گیرد گفت: متاسفانه این تدبیر فعلا در صنعت کاغذ موجود نیست و این محصول امروز سوزانده میشود. درعوض برای خرید مواد موردنظر ارز از کشور خارج میشود و حتی اختصاص ارزهای دولتی به کاغذ هم به جای اینکه باعث ارزان شدن کالا شود، فقط عده ای را در پیچ و خم دلالی ثروتمند میکند.

حسینی درباره تازه‌های نمایشگاه ایران نوشت امسال گفت: این دوره برای نخستین بار مدادتراش ایرانی در نمایشگاه عرضه می‌شود. همچنین تعدادی خط تولید با هدف آشنایی بچه ها با کارآفرینی به نمایش درمی آید.

وی درباره سیر پیشرفت نمایشگاه ایران نوشت گفت: اولین دوره نمایشگاه، ۷ سال پیش، تنها با دو - سه تولید کننده برگزار شد. امسال بیش از صد تولید کننده در نمایشگاه حضور دارند که از چند محصول جدید رونمایی خواهد شد.

حسینی بار دیگر با اشاره به مسائل محتوایی این صنعت گفت: یکی از مشکلات ما نبودن کاراکترهای جایگزین است و خلق کاراکترهایی جذاب برای بچه‌ها کار ما نیست. کسانی که در بخش‌هایی مثل سینما، ادبیات و انیمیشن سازی برای کودک و نوجوان کار میکنند باید این کاراکترها را خلق کنند.


گفتنی است، نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «ایران‌نوشت» از ۱۴ تا ۲۵ مرداد امسال در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار