معاون بهداشتی دانشگاه مازندران:

۷۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

ساری (پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه مازندران اعلام کرد که 73 درصد مرگ و میر به دلیل بیماری غیرواگیر است و استان مازندران در چاقی رتبه نخست و دیابت رتبه 7 را دارد.

کد مطلب: ۹۴۳۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
۷۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مراسم تکریم و معارفه معاونان بهداشتی پیشین و جدید این دانشگاه که با حضور اعضای هیات رئیسه، مدیران و کارکنان دانشگاه و جمعی از مدیران شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های استان مازندران برگزار شد، با بیان اینکه بدنه مدیریتی توانمند و قدرتمند می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد، بر ادامه جدی فرآیند اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نسخه‌نویسی الکترونیک در استان تاکید کرد و گفت: حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه دربرگیرنده بزرگترین شبکه بهداشت کشور است که باید قدر آن را بدانیم و این دستاورد محصول تلاش تمام افرادی است که زحمات فراوانی در این حوزه کشیدند.

مازندران رتبه ۷ دیابت را در کشور دارد

حسین رنجبران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم با بیان اینکه در حوزه بهداشت باید هدف های چهارگانه سازمان جهانی بهداشت شامل سلامت جسمانی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی به صورت جدی پیگیری شود افزود: در دهه 60 بالغ بر 30 هزار نفر بر اثر وبا، اسهال و استفراغ و .. فوت می کردند اما امروزه این رقم به زیر 100 نفر رسیده است و آن چیزی که در حال حاضر در سیستم شبکه بهداشت استان مازندران اتفاق می‌افتد بی‌نظیر است و از کشورهایی مانند آمریکا برای فراگیری سیستم‌های اجرایی در حوزه بهداشت وارد کشور می شوند و درس‌آموزی می‌کنند.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اجرای طرح پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: پرونده الکترونیک، نسخه نویسی و سطح‌بندی در نظام ارجاع از جمله برنامه های این حوزه است که در سطح بندی در سطح یک موفق بودیم ولی در سطح دو و سه باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

رنجبران با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر معضل جامعه ما شده است، افزود: 73 درصد مرگ و میر به دلیل بیماری غیرواگیر است و استان مازندران در چاقی رتبه نخست و دیابت رتبه 7 را دارد که این آمار برای ما زیبنده نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه باید خود مراقبتی در جامعه نهادینه شود، گفت: افرادی که افزایش سواد سلامت در مردم را نشانه گرفتند باید پیگیر ماموریت های خود باشند که به اهداف تعیین شده برسند.

۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت در حال احداث است

محسن اعرابی، معاون پیشین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه استان مازندران در حوزه بهداشت جزو برترین استان های کشور می باشد، گفت: یک‌هزار و 110 خانه بهداشت و تعداد زیادی مراکز بهداشتی دراستان وجود دارد و در حال حاضر یک‌هزار پزشک خانواده به مردم استان خدمات ارائه می‌کنند.

او با بیان اینکه مازندران رتبه برتر را در ساخت و سازها دارد، افزود: در گذشته بسیاری از مراکز بهداشتی استان استیجاری بود که از سال 93 تا کنون 250 خانه بهداشت و بیش از 70 مرکز خدمات جامع سلامت احداث شد و 30 مرکز نیز در حال احداث است که زمینه خدمت را برای همکاران ما فراهم کرده است.

اعرابی ادامه داد: در سال 91 برنامه پزشک خانواده در استان اجرایی شد و در اجرای آن بیمه سلامت و تامین اجتماعی کمک کردند.

او با بیان اینکه 80 درصد پزشک خانواده شهری از بخش خصوصی هستند، افزود: پزشکان با سرمایه خود آمده‌اند و خدمتی که بیمه‌ها از آن‌ها خریدند را به دولت ارائه می‌کنند و در این طرح می‌توان واگذاری به بخش خصوصی را به خوبی ببینیم.

معاون سابق بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 10 درصد بیماران دیابتی و فشارخون ثبت شده در سامانه کشوری از مازندران هستند، گفت: استان مازندران ده درصد جمعیت کشور را ندارد ولی با مداخله ای که از سال 91 آغاز شده قدم‌های اول به خوبی برداشته شد که ان‌شاءالله در سال‌های آینده تاثیرات ملموس آن را خواهید دید.

اعرابی به گردشگر پذیر بودن استان اشاره کرد و ادامه داد: 360 نیرو در قالب طرح تحول سلامت فعالیت می‌کنند که عمده آن‌ها بازرسین بهداشت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای هستند که از واحدهای تهیه و عرضه مواد غذایی بازدید می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار