وین میزبان دیپلمات‌ها؛ تلاش اعضای برجام برای حفظ توافق

تهران (پانا) - هفتمین کمیسیون مشترک برجام امروز در حالی در وین برگزار می شود که به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، مکانیسم پرداخت اینستکس و رآکتور آب سنگین اراک مهم‌ترین موضوعات نشست وین خواهد بود.

کد مطلب: ۹۴۲۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
وین میزبان دیپلمات‌ها؛ تلاش اعضای برجام برای حفظ توافق

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه شب گذشته راهی وین شد تا نشست کمیسیون مشترک برجام را در کنار هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هدایت کند.

نشست کمیسیون برجام امروز به درخواست فرانسه، انگلیس، آلمان و ایران برگزار خواهد شد، هر چند که پیشتر احتمال برگزاری این نشست در سطح وزرا مطرح بود، مقام‌های ایران اعلام کرده بودند که ایران در صورت پای میز وزرا حاضر می‌شود که نشست دستاوردهای ملموسی داشته باشد نه فقط عکس‌های یادگاری.

اولین نشست کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزرا در وین امروز در حالی برگزار می‌شود که تنش میان ایران و آمریکا به اوج رسیده است و ماجرای توقیف دو نفتکش ایران و بریتانیا در جبل طارق و تنگه هرمز، روزگار روابط بین تهران و لندن را نیز در فضای پیغام‌های رسانه‌ای و احضار سفیر و شایعات میانجیگری قرار داده است.

با این حال، برجام همچنان زبان مشترک در میز مذاکره ایران و اروپاست. اروپا از فرانسه تا بریتانیا تأکید دارند که حفظ توافق هسته‌ای ضرورتی است که باید بر آن تأکید کرد.

کاهش تعهدات برجامی ایران بر اساس بندهای 26 و 36 برجام یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به گام دوم رسیده است و ایران به اذعان اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گام جدید مرز غنی سازی اورانیوم را از 3.67 درصد عبور داد.

اروپا در مواضع کلامی تلاش کرده است ایران را مجاب به بازگشت به تعهدات قبلی کند اما تنها راهی که ایران پیش روی طرف مقابل قرار داده است، برقراری مبادلات بانکی و فروش نفت کشور است، مسیری که شاید اروپا با اجرای اینستکس بتواند به بخشی از آن دست یابد، هر چند آمریکا یک روز قبل از برگزاری نشست وین که دستور کار آن اینستکس اعلام شده اروپا را برای اجرای این ساز و کار تهدید کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته درباره نشست امروز وین گفت که مکانیسم پرداخت اینستکس برای تجارت با ایران و اوضاع رآکتور آب سنگین اراک مهم‌ترین موضوعات نشست بعدی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک خواهند بود.

او تاکید کرد که اگر مکانیسم اینستکس برای کشورهای ثالت باز شود و تراکنش‌ها با نفت ایران نیز امکان‌پذیر باشد، در آن صورت شانس نجات برجام افزایش خواهد یافت.

ریابکوف افزود: «با وجود آنکه تولید آب سنگین توسط ایران افزایش یافته اما این موضوع آنقدر سریع نیست که به چالش فوری تبدیل شود.»

او اضافه کرد: «البته اینستکس در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما موضوعات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. تمامی پروژه‌هایی که در حال اجرا بوده چالش‌هایی را تجربه کرده‌اند که از جمله موضوعاتی است که مربوط به تهدیدات آمریکا و اعمال مستقیم تحریم‌ها است. فردو و اراک و دیگر موضوعات از مهمترین موضوعات برای نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش گفت که در نشست آتی کمیسیون برجام، در مورد راه‌های تسهیل این توافق از جمله در زمینه تولید اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران، صحبت می‌شود.

آنچه از سوی ایران اعلام شده است بررسی مسائل مرتبط با اجرای برجام و همه ابعاد آن، در این نشست است.

در حالی که نشست نشست قبلی کمیسیون مشترک در سطح مدیران سیاسی روز ۲۸ ماه ژوئن (هفتم تیر ماه)، یعنی حدود یک ماه پیش برگزار شده بود، میز مذاکره امروز وین حامل این پیام است که اعضای برجام برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند اما اینکه این تلاش تا چه اندازه می‌تواند به موفقیت برسد حداقل در یک سال صبر استراتژیک جمهوری اسلامی و ماه‌های پس از آن و با وجود همه رفت‌و‌ آمدهایی که به ایران می‌شود تا راهی برای حل مسأله پیدا شود از پیام‌های مکتوب روسای جمهوری ایران و فرانسه تا درخواست میانجیگری از عراق تا عمان هنوز پاسخ روشنی نداشته است.

«

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار