اولویت در هدایت تحصیلی، کشف علایق و استعداد دانش‌آموزان است

شیراز ( پانا) - رئیس اداره مشاوره‌ی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس هدایت تحصیلی را بر مبنای سه هدف عمده برشمرد و افزود: اولین هدف شناسایی وشناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصی دانش‌آموز است، که هدایت تحصیلی ضمن کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی به او در انتخاب آگاهانه رشته‌ تحصیلی خود نیز کمک می‌کند.

کد مطلب: ۹۴۲۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اولویت در هدایت تحصیلی، کشف علایق و استعداد دانش‌آموزان است

طیبه رحیمی در گفت‌وگو با پانا در خصوص تاثیر نمونه‌برگ در انتخاب رشته دانش‌آموزان گفت: در واقع نمونه‌برگ‌ها شامل دو تست است که که به دانش‌آموز ۳۰ امتیاز برای نشان دادن رغبت و توانایی خود در تست می‌دهد و 10 امتیاز نیز به نظر و خواسته دانش‌آموز و 5 امتیاز به نظر والدین در خصوص انتخاب رشته می‌دهد.

او ادامه داد: نمونه برگ مشاور و دبیر نیز شامل ۲۰ امتیاز است و هرکدام ۱۰ امتیاز دارند و مجموع امتیازات دانش‌آموز، والدین و دبیر و مشاور ۶۵ امتیاز است.

رئیس اداره مشاوره‌ی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، افزود: هدایت تحصیلی در فرم شماره ۶و۷ منظور می‌شود که فرم شماره ۶ توصیه‌نامه مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان و فرم شماره ۷ براساس سوابق تحصیلی فرد که شامل ۳۵ درصد است و در این فرم الویت الف/ب/ج را در رشته های مختلف برای دانش‌آموز در دوازده رشته را مشخص می کند.

این مقام مسئول از اینکه باتوجه به محدودیت‌های سطح‌بندی الف،ب،ج در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و اینکه آیا عدالت آموزشی رعایت می‌شود اظهار کرد: دانش‌آموزان علاقه خود را نسبت به درس‌ها از طریق نمره نشان می‌دهند یعنی اگر دانش‌آموزی در درس علوم و ریاضی نمره‌اش بالا باشد نشان دهنده‌ی این است که به رشته‌ی ریاضی و تجربی علاقه دارد و دانش‌آموزانی که در درس‌های عربی و ادبیات نمرات بالایی دارند مشخص است علاقه واستعداد به رشته علوم انسانی دارند و نمرات دانش‌آموزان شناسه‌ی علاقه آن‌ها است.

او با اشاره به تغییر فرایند هدایت تحصیلی در سال ۹۸ گفت: دانش‌آموزانی که در سه رشته‌ی علوم ریاضی، کاردانش و انسانی نمره حدنصاب را آورده باشند همه الف می گیرند یعنی چیزی به نام فرایند ب وج در این سه رشته نبوده است و اما فقط تجربی الف،ب،ج است که بخاطر تراکم بسیار زیاد داوطلب در رشته تجربی بوده و امسال 680 هزار نفر داوطلب در رشته تجربی کنکور داده‌اند.

رحیمی ادامه داد: دانش‌آموزانی که درس تجدیدی دارند در شهریور ماه مجددا پس از شرکت در آزمون درس‌های افتاده خود و بارگذاری نمرات در سیستم همگام، هدایت تحصیلی آنان به صورت کشوری و همانند خردادماه صادر می شود و دانش‌آموزان می‌توانند برای ثبت‌نام در رشته‌های مورد علاقه‌شان ثبت‌نام کنند.

رئیس اداره مشاوره‌ی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، در خصوص دانش‌آموزان جامانده از هدایت تحصیلی افزود: افراد جامانده‌ یک فرم به نام تعیین وضعیت دارند که در شهریورماه بنابر تبصره‌ها وکارگروهی که کمیته هدایت تحصیلی هر منطقه دارد تصمیم‌گیری می‌کند تا دانش‌آموزانی که فرم تعیین وضعیت را پُر می‌کنند در رشته‌هایی که در منطقه ظرفیت آنها وجود دارد هدایت شوند.

او ادامه داد: دانش‌آموزانی که قبولی خرادماه هستند اما شرایط هیچ رشته‌ای را کسب نکرده اند باید امتحان تعیین رشته مجدد بدهند تا با دانش‌آموزان تجدیدی ، برای آنها مجدد در شهریور هدایت تحصیلی صادر شود.

رحیمی خطاب به دانش‌آموزان ورودی نهم سال تحصیلی 99-98 گفت: در انتخاب رشته حرف اول را علاقه می‌زند وقتی علاقه به چیزی وجود داشته باشد باعث رشد استعداد و نبوغ افراد در آن رشته می‌شود؛ پس در جستجوی علائق خود و آگاهی نسبت به رشته و شغل آینده خود باشید تا در زمان هدایت تحصیلی به انتخاب‌های صحیح برسید.

خبرنگار: صبا اسدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار