مینایی‌پور: اجرای طرح حامی عامل تقویت انسجام ملی، مودت و دوستی بین دانش‌آموزان مدارس کشور است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش اجرای طرح حامی را عامل تقویت انسجام ملی، مودت و دوستی بین دانش‌آموزان مدارس کشور دانست.

کد مطلب: ۹۴۱۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مینایی‌پور: اجرای طرح حامی عامل تقویت انسجام ملی، مودت و دوستی بین دانش‌آموزان مدارس کشور است

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، فرحناز مینایی‌پور گفت: «طرح ملی حامی با هدف، گسترش عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی فرآیند تعلیم و تربیت در مناطق محروم و توسعه پیوندهای فرهنگی مناطق مختلف کشور در دستور کار دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.»

او افزود: «به موجب این طرح مدارس برخوردار در یک پیوند عاطفی و دوستانه، حمایت از مدرسه‌ای غیربرخودار را بر عهده گرفته و در ابعاد مختلف، آموزشی، مالی، پرورشی، فرهنگی و ... اقدام به تبادل تجربیات و دستاوردهای خود می‌کنند.»

مینایی‌پور افزود: «در این طرح جنبه معنوی امر برای ما بیشتر اهمیت دارد، لذا در قالب طرح ملی حامی مدارس می‌توانند روش‌های نوین آموزشی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و یا اقدام به برگزاری دوره‌های کیفیت بخشی آموزشی و تربیتی، همایش‌ها، بازدیدهای علمی، تهیه بسته‌های فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی برای دانش‌آموزان، کنند.»

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش به سابقه اجرای طرح ملی حامی اشاره کرد و گفت: «در بازدید از مناطق آموزشی مختلف در نقاط گوناگون کشور، 2 نوع مدارس برخوردار و غیر برخودار از نظر آموزشی، پرورشی، بهداشتی، مالی و ... قابل تفکیک بودند که با توجه به امکانات موجود در مدارس برخوردار همواره این مدارس مورد توجه گروه‌های بازدید بودند.»

او افزود: «بر همین اساس و برای تقویت فرهنگ مشارکت و نوع دوستی در جامعه، درصدد بر آمدیم که این مدارس را به هم پیوند دهیم و آن‌ها در این پیوند از یکدیگر در ابعاد مختلف حمایت کنند.»

مینایی‌پور بیان کرد: «طرح حامی، دارای ۳ الگوی حمایتی شامل، حمایت یک مدرسه (حامی) از یک مدرسه (حمایت گیرنده )، حمایت یک فرد خیر از یک مدرسه، حمایت یک مؤسسه یا نهاد غیردولتی از یک مدرسه است.»

او گفت: «با اجرایی شدن آزمایشی طرح حامی در برخی مناطق کشور، تعاملات بین مدیران، معلمان و دانش‌آموزان در قالب برنامه‌های بازدیدی، جلسات آشنایی و اردوهای دانش‌آموزی شکل گرفت و ناخودآگاه، شاهد ایجاد پیوند عمیقی بین افراد حتی در مدارس مناطق شیعه نشین با مناطق سنی کشور بودیم.»

او افزود: «ارتباطات و تعاملات فرهنگی و پیوند اقوام در استان‌ها، یکی از اهدافی بود که ما در طرح حامی به دنبال تحقق آن بودیم و به خوبی شاهد تبلور آن بودیم.»

مینایی‌پور با بیان اینکه محرومیت موجب رشد خلاقیت در افراد می‌شود گفت: «کارکنان مدارس غیربرخوردار در طرح حامی، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود را به خوبی یاد گرفته بودند و در بازدیدها تجربیات خود را در اختیار کارکنان مدارس برخوردار قرار می‌دادند و متقابلا از حمایت‌های آموزشی، بهداشتی، پرورشی و مالی مدارس برخوردار بهره مند می‌شدند.»

او افزود: «با توجه به نتایج مثبت اجرای آزمایشی طرح حامی درصدد برآمدیم با تدوین نظام نامه و برنامه ریزی اصولی طرح ملی حامی را در تمامی استان‌های کشور بسط دهیم لذا با مطالعه بیشتر و دقیق تر، سعی کردیم این طرح قانونمندتر شده و تمامی ابعاد آن در چارچوب قوانین و ضوابط اداری قرار گیرد، بر همین اساس، از مشارکت و همفکری معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برای استخراج بندهای قانونی برای انتقال کمک‌های مالی مدارس برخوردار به مدارس غیربرخوردار استخراج شد تا تحت این شرایط مدارس به هم کمک کنند.»

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش موثر مدیران مدارس در اجرای مطلوب این طرح گفت: «این کار تنها با مشارکت و حمایت مدیران مدارس محقق خواهد شد چرا که مشکلات مدارس با هم متفاوت است و با شناسایی این مشکلات می‌توان از ظرفیت‌های موجود در مدارس، برای تأمین حمایت های عاطفی، آموزشی، پرورشی، برگزاری کارگاه‌های آموزش خانواده، و ارتقا کیفیت آموزشی بهره برد.»

او یادآور شد: «طرح ملی حامی یک برنامه کاملا مردمی است که با مشارکت اقشار مختلف مردم انجام خواهد شد و همین امر می‌تواند منجر به تداوم اثرات مثبت آن شود.»

طرح ملی حامی، به همت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش از مهر 1398، در 7 منطقه آموزشی استان و 36 واحد آموزشی اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار